به گزارش اسپیس ، سیاره زهره در این روزها در بهترین حالت برای تماشا قرار دارد، پس مطمئن شوید که این فرصت را از دست نمی‌دهید.

این سیاره آتشفشانی و جهنمی از غروب یکشنبه(۵ دسامبر) در بالاترین ارتفاع خود در آسمان شب ما به روشنی خواهد درخشید. زهره در این چند شب‌ آنقدر روشن است که قدر ظاهری آن ۴.۴- است و به راحتی با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود و از همه چیز در اطرافش به جز ماه، درخشنده‌تر است.

در حالی که زهره در چرخه‌های مداری گذشته به ارتفاع بالاتری رفته است، اما همچنان در غروب خورشید در شهر نیویورک تا ۲۰ درجه بالاتر از افق قابل رویت خواهد بود.

زهره امشب در حالی که به سمت خورشید می‌رود و از دید ما از نزدیکی خورشید می‌گذرد، در درخشان‌ترین حالت خود خواهد بود.

برای بهتر دیدن زهره در آسمان شب می‌توان از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده کرد و اگر یک رصدگر حرفه‌ای هستید فرصت خوبی برای عکاسی نجومی است.

ناسا می‌گوید، بین شش تا ۱۰ دسامبر همچنین می‌توانید هلال ماه را تعقیب کنید، زیرا این هلال به نوبه خود از مجموعه‌ای از سیارات در آسمان شامل زهره، زحل و مشتری بازدید می‌کند.

اگر شما به تازگی وارد نجوم شده باشید، ماه به عنوان یک راهنما و راهیاب عالی برای شکار سیاره‌ها عمل می‌کند. دلیل نزدیک بودن همه این اجرام این است که آنها به دور صفحه منظومه شمسی ما که به عنوان "دایره البروج" شناخته می‌شود، می‌چرخند.

دایرة البروج مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین، بر روی کره سماوی است.

دایرة البروج دایره‌ای فرضی در آسمان است که ظاهراً(از دید ساکنان کره زمین) به نظر می‌آید که خورشید در مدت یک سال آن دایره را طی می‌کند.

این دایره در حقیقت مدار حرکت انتقالی زمین را به دور خورشید مشخص می‌کند و در واقع طرح مدار زمین بر کره آسمان است، یعنی دایره‌ای است که از تلاقی سطح مدار حرکت انتقالی زمین با کره آسمان که آن را اصطلاحاً "فلک ثوابت" نامیده‌اند، پیدا می‌شود.

ناسا پیشنهاد می‌کند که تماشای سیاره زهره را در این شب‌ها از دست ندهیم و می‌گوید: سیاره همسایه پوشیده از ابر ما طی چند روز آتی به افق نزدیک‌تر می‌شود و تا سال نوی میلادی از دید بسیاری از ما ناپدید می‌شود.

ناسا افزود: این سیاره در اواخر ماه ژانویه به عنوان یک سیاره صبحگاهی قبل از طلوع خورشید دوباره ظاهر می‌شود و تا دسامبر سال آینده دیگر در آسمان شب حاضر نخواهد شد.

همین‌طور که منتظر ظهور مجدد زهره در سال ۲۰۲۲ هستیم، می‌توانیم مأموریت‌های جدیدی را نیز دنبال کنیم که انتظار می‌رود این سیاره را در سال‌های آینده هدف قرار دهد. این سیاره همچنین در سال‌های آینده شاهد پروازهایی از دو مأموریت متمرکز بر خورشید خواهد بود که شامل کاوشگر خورشیدی "پارکر" ناسا و "مدارگرد خورشیدی" آژانس فضایی اروپا است.

 

منبع: ایسنا