آژانس فضایی ژاپن ، جاکسا، روز یکشنبه اعلام کرد کپسول حاوی نمونه‌هایی از خاک سطح سیارک ریوگو که توسط فضاپیما ی هایابوسا-۲ پرتاب شده بود، طبق برنامه‌ریزی قبلی در منطقه وومبرا در استرالیا یافت شد.

تیم جستجو سوار بر یک هلیکوپتر ناظر توانست این کپسول فضایی را در منطقه کم‌جمعیت وومرا در جنوب استرالیا مشاهده کند و خودروهای ویژه برای بازیابی این کپسول اعزام شدند. بیش از ۷۰ ناظر در جستجوی این کپسول حدودا ۴۰ سانتی‌متری بودند. همکاری محلی مسئولان استرالیایی نیز نقش حیاتی در بازیابی کپسول داشت.

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-۲ که در نزدیکی کره زمین در پرواز بود روز شنبه ۱۵ آذر این کپسول را از فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتر به سوی زمین پرتاب کرد. این کپسول حاوی نمونه‌های خاکی و جوی سیارک ریوگو است. این سیارک در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری کره زمین واقع شده است و بیش از ۴ میلیارد سال عمر دارد.

دانشمندان معتقدند با بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده اطلاعات بیشتری درباره منظومه شمسی و ریشه‌های حیات بر کره زمین خواهند یافت. گفته می‌شود خاک زیر پوسته سیارک ریوگو که از تشعشعات فضایی و دیگر عوامل محیطی محافظت شده شرایطی نظیر آغاز پیدایش منظومه شمسی دارد.

فضاپیمای هایابوسا-۲ پس از ارسال نمونه‌ها، با استفاده از گرانش زمین به عنوان قلاب اکنون برای انجام مأموریتی نو، که انتظار می‌رود حدود ۱۰ سال طول بکشد، به سمت سیارکی دوردست در حرکت است.

مأموریت این فضاپیما که تا کنون میلیاردها کیلومتر پیموده است در سال ۱۳۹۳ آغاز شد.