مسکو شهری عجیب است. بسیار بزرگ و سریع است، مردم همیشه در حال دویدن هستند، ترافیک سنگین است و هوا از سرمای شدید به گرمای سوزان خواهد رسید. با همه این اوصاف همچنان مسکو یکی از زیباترین و جذاب‌ترین پایتخت‌های دنیاست. جاذبه‌های فراوانی در این شهر وجود دارد و اماکن فرهنگی و فعالیت‌های سرگرم کننده بسیاری برای انجام دادن است. در فلایتیو قصد داریم تا ده فعالیت و جاذبه برتر مسکو را برای شما معرفی کنیم تا در سفر خود به این پایتخت یخی حتما انجام این کارها را لحاظ کنید.

 

در اطراف کرملین پرسه بزنید

از باغ الکساندر شروع کنید. این باغ یکی از برترین مکان‌های مرکز شهر مسکو است. این باغ به معماری زیبای یادبودهایش، تاریخ و باغچه‌هایش معروف است. بنای یادبود سربازان گمنام جنگ جهانی نیز روبروی برج کوتافیای کرملین نمایان است. به این بنا نیز سر بزنید. اگر از کرملین بازدید می‌کنید به هیچ وجه باغ الکساندر که در روبروی این شاهکار معماری قرار دارد را از دست ندهید. اسلحه‌خانه کرملین و موزه الماس که جواهرات و گنجینه‌های سلطنتی را درون خود جای داده نیز از برترین موزه‌های کرملین و روسیه هستند. کرملین همچنین دفتر کار رئیس جمهور است و تا به امروز یکی از زیباترین ساختمان‌های سیاسی دنیاست. در مسیر رسیدن به میدان سرخ هم می‌توانید نگاهی به موزه ملی تاریخ روسیه داشته باشید که میزبان کلکسیونی از آثار هنری با محوریت تاریخ غنی این کشور است. برای بلیط هواپیما مسکو و رزرو هتل خارجی و خرید انواع بلیط هواپیما ارزان از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

میدان سرخ همچنان بعد از این همه سال روح و قلب روسیه چه از نظر به دوش کشیدن وزن تاریخی روسیه و چه از نظر ارتباطی که بین شهر ایجاد می‌کند است. در گوشه و کنار این میدان یادبودها و ساختمان‌های فراوانی قرار دارد و کلیسای جامع سنت بازل یکی ازین بناهاست. آرامگاه لنین نیز با بنای ساختارگرای خود در دیگر گوشه این میدان قرار گرفته و جسد مومیایی لنین را در خود نگه‌داشته است. با این همه بنا و یادبود میدان سرخ به راستی سمبلی از گذشته پرمخاطره روسیه است.

در قلب میدان نیز قدیمی‌ترین مرکز خرید شهر یعنی جی‌یو‌ام واقع شده است. یک قرن پیش بازارها و مراکز خرید مختلفی در روسیه خلق شدند و همچنان نیز فعال هستند؛ جی‌یو‌ام نیز در همین دسته قرار دارد و بهترین در میان آن‌هاست.

اگر به دنبال کمی استراحت هم هستید به پارک زاریادی بروید و از نمای زیبای مسکو بر روی پل معلق این پارک لذت ببرید. گاهی اوقات یک سری کنسرت در حوالی این پارک برگزار می‌شود و می‌توان غذاهای مختلف لذیذ را در گوشه کنار این پارک تازه تاسیس امتحان کرد.

 

به نزدیکی تئاتر بولشوی بروید

کمی آن‌طرف‌تر از کرملین و خیابان اصلی مسکو، به میدان تئاتر خواهید رسید. این میدان بر روی رود زیرزمینی نگلینیا است و یک فواره زیبای سبز رنگ میانه میدان قرار دارد.

این منطقه به خاطر این میدان تئاتر نام گرفته که سه تئاتر و مرکز نمایشی مهم در آن بنا شده و فعال است. تئاتر معروف بولشوی، تئاتر مالی و آکادمی تئاتر جوانان روسیه همگی در این میدان قرار دارند.

تئاتر بولشوی نیز یکی دیگر از سمبل‌های جدای‌ناپذیر از روسیه است. چنین ارتباطی طی سال‌ها پذیرایی از هنرهای نمایشی روسیه به وجود آمده است. این تاریخچه بسیار طولانی است و امروزه نیز هنرمندان روسی به ادامه و بیشتر شدن برگ‌های تاریخی این سالن کمک می‌کنند.

برای تماشای اپرا و باله‌های محشر روسی به این تئاتر سر بزنید. با اینکه قیمت بلیط فوق‌العاده گران است اما یک بازدید ازین تئاتر و اجراهای آن شما را پشیمان نخواهد کرد و مطمئن باشید که در هنگام ورود به سالن، وارد یکی از مرواریدهای جهان نمایشی شده‌اید.

مرکز خرید تی‌اس‌یو‌ام هم در نزدیکی این میدان قرار دارد و انواع محصولات برند و دیزاینر را به فروش می‌رساند. یکی دیگر از اماکن خوب برای سر زدن کافه دنیس سیماشِو است که در خیابان استولشنیکوف فعال است. منو و موزیک کاملا گسترده و متفاوت است و مردمی که به اینجا سر می‌زنند نیز از یک دسته مشخص نیستند. نوشیدنی سیب این کافه هم که با نام سیدور سیماشِو سرو می‌شود را حتما امتحان کنید.

 

از کلیسای جامع مسیح منجی دیدن کنید

گردش خود را از خیابان استوژنکا و محله‌های اطراف آن آغاز کنید، در این حوالی می‌توانید نگاهی به مسکو قدیم بیاندازید. با اینکه این خیابان در طی سال‌های اخیر به یکی از گران‌ترین خیابان‌های دنیا برای زندگی تبدیل شده همچنان حس و حال قرن 18 و 19 روسیه را درون خود حفظ کرده است. معماری خانه‌ها در محله‌ها بسیار خاص و زیباست.

همچنین در این خیابان موزه هنر مولتی‌مدیا قرار گرفته و یکی از نقاط خوب هنری شهر است.

خیابان‌ها را به سمت مرکز شهر طی کنید و در راه به کلیسای جامع مسیح منجی خواهید رسید. این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس جهان است. ساختمان بسیار فوق‌العاده است و البته به آن قدمتی که به نظر می‌رسد نیست. خیلی سال پیش این ساختمان به دستور استالین نابود شد اما در سال 2000 دوباره بازسازی شد. یکی از جذابیت‌های این کلیسای نمای پانورامیکی است که از بالای برج دیدبانی 40 متری به شهر خواهد داد.

از کلیسا خارج شوید و به سمت محل قدیمی کارخانه شیرینی‌پزی کراسنی اکتیابر (اکتبر سرخ) بروید. در این منطقه بسیاری از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و مکان‌های فرهنگی شهر قرار گرفته است. کافه استرلکا مکانی مناسبی برای کمی استراحت است و فضایی شهری و مناسب دارد و منوی آن نوشیدنی‌های خوبی دارد. در تابستان این کافه یک تراس رو به رود مسکو خواهد داشت و نمایی جذاب فراهم می‌شود.

 

در پارک گورکی قدم بزنید

پس از سر زدن به دیدنی‌ها و مکان‌هایی که اشاره کردیم، پل پیاده‌رو را طی کنید و به منطقه پیاده‌رو در مرز رود مسکو خواهید رسید. در ابتدا کرانه کریمس‌کایا شما را به پارک موزئون آرت راهی خواهد کرد و در این پارک حدود 700 مجسمه و یادبود را شاهد خواهید بود.

امروزه این پارک و پارک گورکی به شدت بازسازی شده‌اند و مناسب گذران چند ساعت از وقت شما هستند.

اگر کرانه رودخانه را طی کنید به اصلی‌ترین مکان تفریحی مسکو یعنی پارک گورکی خواهید رسید. این پارک در سال 1928 افتتاح شد و همین چند سال پیش در سال 2011 دوباره کاملا از ابتدا بازسازی شد و ظاهر و حسی مدرن و تازه گرفت. هر روزه بالغ بر 20 هزار نفر به این پارک 109 هکتاری سر می‌زنند. این پارک شامل یک ایستگاه اجاره دوچرخه، یک بخش بیزنس با وای‌فای، سینمای روباز، یک گلخانه که می‌توان همه جور سبزیجات و گیاهی را آنجا خریداری کرد است. کافه‌های فراوان، کلاس یوگا، جشنواره فیلم در طول تابستان و کنسرت‌های موسیقی همگی در ایام سال برپا خواهند بود. همچنین می‌توانید به رصدخانه پارک بروید و از طریق تلسکوپ آن آسمان و ستارگان را برانداز کنید و داستان‌های جذاب از زبان ستاره‌شناسان بشنوید. ورزش‌های فراوانی همچون والیبال، هندبال، فوتبال یا کمی پیاده‌روی و دویدن در کل پارک در جریان است و می‌توانید از انجام آن‌ها لذت ببرید. همچنیی کمی دورتر از پارک، باغ نیسکوشنی قرار دارد. یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های مسکو که بازسازی کاملی را تجربه کرده است. این باغ تکه‌ی زیبایی از طبیعت و حیات وحش روسیه و مسکو را در خود جای داده و از ایام قدیم میزبان مردم شهر بوده است.

 

معماری ایستگاه‌های مترو را برانداز کنید

متروی زیرزمینی مسکو تفاوت اساسی با تمام متروهای دنیا دارد. ایستگاه‌ها یک جذابیت خاصی دارند و هر ایستگاه را به خاطر خواهید سپرد. مترو مسکو در سال 1935 توسط دولت شوروی سابق افتتاح شد و یکی از بلندپروازانه‌ترین و تجملی‌ترین پروژه‌های معماری این حکومت بود. هر ایستگاه حس و حال متفاوت خود با داستان متفاوت خود و معماری متفاوت خود را دارد. یک سفر به شهر زیرزمینی مسکو داشته باشید و مطمئن باشید از آن لذت خواهید برد.

 

با درگذشتگان صومعه نوادیویچی روبرو شوید

صومعه نوادیویچی بین قرون 16 و 17 میلادی ساخته شد و به نوعی تداعی‌گر و بازمانده‌ای از استایل باروک است. این صومعه بخشی از چندین مکان مذهبی مسکو است که به سیستم دفاعی شهر متصل شده‌اند. صومعه مستقیما با سیاست، فرهنگ و تاریخ مذهبی روسیه ارتباط داشته و همچنین ارتباط نزدیکی نیز به کرملین دارد. در دوره پادشاهی روسیه، این صومعه توسط زنان خاندان تزار و دیگر اشراف استفاده می‌شد. بسیاری از اعضای خانواده تزار و وابستگانشان در قبرستان این صومعه دفن شده‌اند.

افراد مشهوری چون چخوف، شوستاکوویچ، استانیسلاوسکی و یلتسین نیز مقبره‌شان در این صومعه است. با تمام این اوصاف این صومعه مثالی جامع از معماری و هزینه‌های فراوانی است که تزارها و اشراف روسیه در زمان حکمرانی خود داشتند و همچنین بسیاری آثار هنری و نقاشی‌ها نیز در این صومعه جای گرفته است.

صومعه دوبار در سال‌های 1917 و 1926 بسته شد و پس از آن تبدیل به بخشی از مجموعه موزه‌های تاریخی کشور شد. این موزه امروزه بیش از 12 هزار اقلام تاریخی و هنری را در خود جای داده که شامل انواع نقاشی‌های روس، پارچه‌های قدیمی، سنگ‌ها و فلزان گران‌قیمت و همچنین جواهرات دست‌ساز برخی از برترین هنرمندان و جواهرسازان می‌شود.

نکروپولیس یا همان شهرمردگان نیز یکی از جاذبه‌های این صومعه است. قبرستان این صومعه به دو بخش قدیم و جدید تقسیم شده است. قسمت قدیم بین دیوارهای صومعه قرار دارد و از اوایل قرن 18 مکانی برای دفن افراد مهم و همچنین متمول بود که در راس آن‌ها خانواده تزار قرار داشت. گورستان جدید نیز بین سال‌های 1898 تا 1904 استفاده شد. در دوران حکمرانی شوروی گورستان این صومعه بعد از کرملین بااعتبارترین قبرستان مسکو بود.

 

به حیوانات و همچنین آسمان مسکو نگاه کنید

باغ‌وحش مسکو یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های کل اروپاست. اسم اصلی‌اش پارک زولاجیکال است و در سال 1864 گشایش یافت. با بیش از 140 سال سابقه، این باغ‌وحش چه در زمان صلح، جنگ و انقلاب به روی مردم باز بوده است. امروزه این باغ‌وحش در وسط شهر قرار گرفته و در اصلی آن که در سال 1997 ساخته شد روبروی ایستگاه مترو کراسنوپرس‌نین‌سکا قرار دارد. این باغ‌وحش شبیه با برج‌های و آبشارهایش شبیه یک قلعه داستانی و خیالی است. از این در وارد بخش قدیمی باغ‌وحش خواهید شد که گربه‌های بزرگ، یک فضای زیرزمینی برای پنگوئن‌ها، یک دلفین‌نما و محوطه‌ای که می‌توانید شنای شیرهای آبی را تماشا کنید در آن قرار دارد. یک پل پیاده‌رو شما را به آن‌سوی خیابان و بخش جدید باغ‌وحش خواهد برد که بخش‌جذاب و مناسب کودکان باغ‌وحش اینجاست.

در همین قسمت آسمان‌نمای مسکو قرار گرفته است. این ساختمان در 5 نوامبر 1929 افتتاح شد و چندین سال پیش در سال 2011 کاملا بازسازی شد و تجهیزات تازه‌ای به آن اضافه شد. امروزه این ساختمان چندمنظوره است و منابع علمی و آموزشی را با یکدیگر تلفیق کرده است. موزه قابل تعامل لوناریوم، موزه یورینا، راهرو ستارگان بزرگ و پارک آسمان همگی از بخش‌های این آسمان‌نما هستند که تا به امروز بزرگ‌ترین آسمان‌نمای دنیا نام گرفته است.

 

به صدای فواره‌های حوض پاتریارش گوش کنید

یکی از منطقه‌های رمزآلود روسیه حوض‌های پاتریارش است.

تا قرن 17ام این منطقه با نام مرداب بز شناخته می‌شد چون در نزدیکی آن یک مزرعه بز بزرگ قرار داشت. با این حال در سال 1683 کلیسای ارتدکس روسیه در نزدیکی این منطقه ساخته شد و مرداب این منطقه خشک شد و به جای آن چندین حوضچه‌ی کوچک ساخته شد و درون آن‌ها ماهی‌های فراوانی ریخته شد.

طی سال‌های حوضچه‌های منطقه پاتریارشه از بین رفتند و امروزه تنها یک حوض بسیار بزرگ در میان درختان فراوان همچنان پر از آب است. این منطقه همچنین مختص قشر شعرا و هنرمندان بوده است. نویسنده مشهور روسی، میخائیل بولگاکف این حوض را به عنوان یکی از لوکیشن‌های کتاب معروفش مرشد و مارگاریتا انتخاب کرد. یک مجسمه به عنوان یادبودی برای کاراکترهای او در یک قسمت این حوض ساخته شده است. همچنین موزه میخائیل بولگاکف نیز در خیابان بولشایا سادووایا، ساختمان شماره 10، ورودی 6، طبقه 3، آپارتمان 50 قرار دارد.

امروزه این منطقه مکان مناسبی برای قدم‌زدن یا سر زدن به رستوران‌ها و کافه‌های خوب شهر است. یولیام یکی از رستوران‌های خوب شهر است و ویلیام لمبرتی که تحصیلات میشلین دارد در این رستوران به عنوان سرآشپز مشغول به کار است. این رستوران غذای جذاب و خوشمزه‌ای را برای شما سرو خواهد کرد. یکی دیگر از مکان‌های محبوب شهر، آی لاو کیک، یک کافه پر از دسرهای آمریکایی است.

 

نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ملی و موزه کیهان شناسی

نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ملی یا به اختصار روسی وی‌دی‌ان‌خ یکی از یادبودهای بزرگ و جذاب روسیه است که ترکیبی از ایده‌آل گم‌شده شوروی و کپیتالیسم بی‌محاباست.

این نمایشگاه یک محوطه بسیار بزرگ را اشغال کرده و در طول تاریخ روسیه استفاده‌های فراوانی داشته و با نام‌های مختلفی شناخته شده است. ابتدا در سال 1939 این محوطه به عنوان نمایشگاه محصولات کشاورزی شروع به کار کرد. امروزه اما کاملا تغییر پیدا کرده و ترکیبی از انواع و اقسام تجارت‌ها و سرگرمی‌ها در این محوطه به چشم می‌خورد. ممکن است در این محوطه با غرفه‌های کشاوری، مبادلاتی، مراکز خرید و چندین بازارچه خیابانی مواجه شوید. بخش سرگرمی هم متنوع است و می‌توانید یک لحظه پینت‌بال بازی کنید و لحظه دیگر کنار یک شتر بایستید! این محوطه به نوعی یک پارک نیز شناخته می‌شود و معماری و فضای سبز آن زیبا و جذاب است و نمونه‌ای از اوج معماری شوروی را نمایش می‌دهد.

اگر در زمان مناسب به این محوطه سر بزنید می‌توانید با اتفاقات و فعالیت‌های خوبی مواجه شوید و یکی از این فعالیت‌ها سر زدن به موزه کیهان‌شناسی خواهد بود.

این موزه در سال 1981 در 20امین سالگرد پرواز فضایی یوری گاگارین افتتاح شد. ایده ساخت چنین موزه‌ای متعلق به دانشمند روسی کورلف است و او نقش بزرگی در علوم موشکی و سفر فضایی داشت. موزه پر از بخش‌های جذاب است؛ راکت‌های سایز اصلی در موزه قرار دارند و برخی قسمت‌های موزه قابلیت تعامل دارد. به عنوان مثال می‌توانید به مرکز تمرین موزه رفته و یک سری تمرینات و اتفاقات ایستگاه فضایی را شبیه‌سازی کرد.

 

منطقه کولومنسکویه

کولومنسکویه یکی از تاریخی‌ترین اماکن روسیه و حتی جهان شناخته می‌شود و پر از افسانه و داستان است. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که اولین ساکنین این منطقه متعلق به قرن هشتم میلادی هستند. این منطقه حس تاریخی نابی را القا می‌کند و امروزه تبدیل به یک مجموعه قوی از یادبودهای تاریخی شده است.

جاذبه اصلی این مکان بی‌شک کلیسای سنگی معراج عیسی مسیج است. این کلیسا بین سال‌های 1529 تا 1532 به دستور تزار واسیلی سوم ساخته شد و تزار این کلیسا را به یمن خوش‌قدم بود فرزند و جانشینش ایوان مخوف بنا نهاد. همچنین کلیسا لیدی کازان هم در این حوالی سرپاست و با گنبد روشن و رنگ طلایی استفاده شده‌اش بسیار زیباست. اگر کمی درون محوطه و پارک بروید با کلیسای سربریدن سنت جان باپتیست روبرو می‌شوید. این کلیسا توسط ایوان مخوف به مناسبت تاج‌گذاری‌اش ساخته شد.

اگر به این منطقه سر بزنید با حجم عظیمی از زیبایی و تاریخ مواجه خواهید شد. مناظری زیبایی که رود مسکو ایجاد کرده به همراه دانستنی‌های مختلف در مورد معماری قرون وسطی روسیه همه در کنار هم این پارک را تبدیل به مقصدی مناسب خواهد کرد.