امروزه لوله های پلاستیکی و پلیمری، پرکاربردترین لوله هایی هستند که در تأسیسات صنعتی و ساختمان های اداری و مسکونی در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها از جنس ها مختلفی هستند و هر کدام از آن ها، ابعاد مختلف و سایزهای متنوعی دارند. بسته به نوع پروژه ای که قرار است از لوله های پلیمری استفاده شود، از یکی از انواع آن ها استفاده می شود. نکته بسیار مهم در مورد تمام انواع لوله پلاستیکی این است که انتخاب و به کارگیری این لوله ها باید طبق نظر کارشناسان انجام شده و تمامی استانداردها در مورد آن ها رعایت شود.

علوم مهندسی مواد و پلیمر در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین فناوری ها را برای طراحی و تولید انواع لوله پلاستیکی و پلیمری در اختیار دارد. پلیمرهایی که برای تولید و ساخت انواع این لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند در پالایشگاه ها سنتز می شوند. انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید (PVC)، بوتادین استایرن و بسیاری موارد دیگر در ساخت لوله های پلیمری و تجهیزات مربوط به آن ها به کار می روند. در این میان، پلی اتیلن ها درصد زیادی از مصارف صنعتی را به خود اختصاص داده اند. از این مواد با گرید تجاری مختلف برای ساخت انواع لوله پلی اتیلن در سایز و ابعاد گوناگون استفاده می شود. لوله پلی اتیلن به عنوان مسیری برای انتقال آب و فاضلاب، مواد شیمیایی، کابل های برق و ... به کار می روند.

در میان انواع لوله های پلیمری و پلاستیکی، نامی از لوله های GRP به میان می آید. GRP، لوله های پلاستیکی هستند که از الیاف شیشه در ساختار آنها استفاده شده است و بسیار مقاوم و محکم هستند.

مهم ترین خصوصیات لوله های پلاستیکی و پلیمری

مهم ترین خصوصیتی که در مورد لوله های پلاستیکی و پلیمری بیان می شود، مقاومت بالای این لوله ها در برابر سایش و خوردگی است. لوله پلی اتیلن و سایر لوله های پلیمری می توانند در شرایط اسیدی و قلیایی و در حضور نمک های شیمیایی مضر، پایدار بمانند. دیواره این لوله ها در اثر عبور سیال از داخل لوله ساییده نمی شود و در نتیجه می توانند تا مدت های طولانی به کار خود ادامه دهند.

عامل مهم دیگری در مورد لوله های پلاستیکی و پلیمری، پایداری حرارتی آن ها است. تقریباً تمام لوله های پلی اتیلن در برابر حرارت های بسیار بالا، مقاوم هستند. از سویی دیگر، این لوله ها هرگز دچار یخ زدگی نمی شوند. برخی از مواد شیمیایی موجب افزایش دمای لوله ها می شوند؛ به همین دلیل لوله های پلاستیکی و پلیمری به خوبی می توانند در این شرایط پایدار بمانند.

یکی از ساده ترین خصوصیات لوله های پلاستیکی، دیواره صاف و یکنواخت آن ها است. این ویژگی باعث می شود رسوب یا هر جرم دیگری در دیواره ایجاد نشود و لوله ها می توانند کارایی خود را حفظ کنند؛ از طرفی دیگر، اصطکاک در لوله هایی با جداره صاف به شدت کاهش می یابد و سیال می تواند به خوبی از داخل لوله عبور کند.

لوله های پلاستیکی و پلیمری، سبک هستند و از این رو حمل و نقل آن ها آسان است؛ همچنین استفاده از انواع این لوله ها موجب کاهش بسیاری از هزینه های اضافی خواهد شد. مقاومت فیزیکی لوله های پلاستیکی و پلیمری، یکی دیگر از خواص اصلی این گونه لوله ها است.

انواع لوله پلی اتیلن، لوله کاروگیت، لوله اسپیرال و لوله های پلی پروپیلن به خوبی در برابر عوامل فیزیکی محیط نظیر ضربه، کشش و فشار مقاومت می کنند؛ این لوله ها معمولاً انعطاف پذیر هستند و عملیات جوشکاری آن ها با سهولت انجام می گیرد.

انتخاب و خرید یکی از انواع لوله های پلاستیکی و پلیمری کار ساده ای نیست و اگر لوله به درستی انتخاب نشود ممکن است در کل خط لوله کشی اختلال ایجاد شود. "گروه صنعتی ایران پایپ" یکی از پیشتازان صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن در ایران است که توانسته با به کارگیری کادری مجرب، انواع لوله و اتصالات پلیمری را با قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا در اختیار خریداران قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت لوله پلی اتیلن و مطالعه مقالات علمی مرتبط می توانید به وبسایت شرکت به آدرس http://www.hdpe.ir مراجعه کنید.