کباب زردک یا کباب مشتی یکی از غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی می باشد. کباب زردک طرفداران زیادی دارد. کباب زردک اصالتا برای شهر اصفهان می باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر
زردک یا هویج ۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
سرکه قرمز ۳ قاشق غذاخوری
شیره خرما ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کباب زردک

کباب زردک

مرحله اول

برای تهیه کباب مشتی خوشمزه در ابتدای کار زردک ها را پوست می گیریم و با رنده ریز رنده می کنیم، سپس پیاز را پوست می گیریم و ماننده زردک رنده می کنیم. در ادامه آب اضافی زردک و پیاز را به طور کامل می گیریم.

مرحله دوم تهیه کباب زردک

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه زردک و پیاز رنده شده، آرد نخودچی و مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با دست به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت مواد چسبناک شود.

کباب زردک

مرحله سوم

پس از اینکه بافت مواد منسجم شد، روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه کباب استراحت کند. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کباب بر می داریم و آنرا به صورت بیضی شکل داده و درون روغن داغ می اندازیم.

مرحله پنجم تهیه کباب زردک

تمام مایه کباب را به همین صورت شکل داده و درون روغن داغ سرخ می کنیم. پس از اینکه تمام کباب ها را سرخ کردیم، آنها را از تابه خارج کرده و درون یک قابلمه کوچک و جمع و جور کنار هم می چینیم.

کباب زردک

مرحله ششم

در این مرحله شیره خرما و سرکه را به همراه نصف فنجان آب جوش ترکیب کرده و روی کباب ها می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا ترکیب سرکه و شیره شروع به جوشیدن کند و به خورد کباب ها برود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه شیره خرما در خانه و نکات مهم تهیه آن را مشاهده نمایید.

مرحله هفتم

پس از اینکه شیره و سرکه غلیظ شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در صورت تمایل می توانیم مقداری سیب زمینی هم برای کنار غذا سرخ کنیم. در نهایت غذا را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با نان سرو می کنیم. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله آیا خوردن سیب زمینی جوانه زده سرطان زا و سمی است ؟ را مشاهده نمایید.

کباب زردک

نکات کلیدی در تهیه کباب زردک

  1. در انتهای برای طعم و مزه بهتر کمی زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید.
  2. از هر نوع شیره می توانید برای تهیه این کباب استفاده کنید.
  3. اگر دوست داریم طعم کباب شیرین باشد ۵ ق شیره و ۳ ق سرکه بریزید و اگر ترش باشد برعکس.
  4. سرکه فقط باید از سرکه قرمز استفاده شود.
  5. اگر هویج زردک در اختیار نداشتید می توانید از هویج معمولی استفاده کنید.