کباب بختیاری یکی از کباب های خوشمزه و محبوب می باشد. کباب بختیاری طرفداران زیادی دارد. کباب بختیاری با روش های متنوعی تهیه می شود.

کباب بختیاری

کباب بختیاری

کباب بختیاری، یکی از کباب‌های سنتی و مشهور ایرانی است که ابتدا در مناطق بختیاری مانند خوزستان، چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان تهیه می‌شد اما امروزه در سراسر ایران به یک غذای مشهور تبدیل شده‌است. برای تهیه آن از راسته گوسفندی و سینه مرغ استفاده می‌شود. برحسب سلیقه می‌توان به جای سینه مرغ از فیله ماهی استفاده کرد.

کبابی که بختیاری‌های اصیل تهیه می‌کنند در اصل از گوشت بره و دُنبه استفاده می‌شود. به این شکل که در یک سیخ یکی در میان یک تکه گوشت گوسفندی ویک دنبه به سیخ زده می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
فیله مرغ ۴۰۰ گرم
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
ماست چکیده ۸ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
کره ۵۰ گرم
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

دستور پخت کباب بختیاری

کباب بختیاری

مرحله اول

ابتدا فیله های مرغ را روی تخته آشپزخانه به اندازه های ۳ در ۲ سانتیمتر مانند جوجه کباب خرد می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و بعد فیله های گوشت گوسفندی ( بهترین قسمت آن برای بختیاری فیله است ) را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم.

مرحله دوم

سپس در اندازه ۳ در ۴ سانتیمتر خرد می کنیم و داخل کاسه محتوی گوشت مرغ خرد شده می ریزیم، سپس پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به گوشت ها اضافه می کنیم.

مرحله سوم تهیه کباب بختیاری

در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند.

مرحله چهارم

(می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند.

کباب بختیاری

مرحله پنجم

سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم.

مرحله ششم تهیه کباب بختیاری

حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم.

مرحله هفتم

حالا کمی باد می زنیم تا کباب ها خودشان را بگیرند و رنگ آن ها تغییر کند و بعد سیخ ها را می چرخانیم تا طرف دیگر گوشت ها نیز بپزد.شیرجوش یا تابه کوچکی را روی حرارت قرار می دهیم و کره را داخل آن می اندازیم تا ذوب شود.

مرحله هشتم

سپس کمی زعفران به آن اضافه می کنیم و با قلمو زمانیکه گوشت ها در حال کباب شدن بودن قلمو را داخل ترکیب کره و زعفران می زنیم و روی کباب ها می کشیم.این کار را چندین مرتبه انجام می دهیم تا کباب های نرم و خوش رنگ و طعمی داشته باشیم.

مرحله نهم تهیه کباب بختیاری

می توانید در آخر تعدادی گوجه فرنگی را نیز کباب کنید. در صورتی که امکان کباب کردن با ذغال را ندارید می توانید کباب را داخل تابه درست کنید. به این صورت که قلمو را داخل کمی روغن می زنیم و کاملا تابه را چرب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص عالی گوجه فرنگی / لاغر کننده و تقویت کننده ی مو را مشاهده نمایید.

مرحله دهم

سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم.

کباب بختیاری

مرحله یازدهم

در ادامه اجازه می دهیم تا کباب ها سرخ شوند و از انواع سبزیجات علاوه بر گوجه فرنگی می توانید کنار کباب بختیاری استفاده کنید ( مثل قارچ کبابی، فلفل کبابی یا حتی سیب زمینی سرخ شده ) و با پلو این کباب خوش طعم را نوش جان کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله راز نگهداری بیشتر و بهتر سیب زمینی را مشاهده نمایید.

نکات تکمیلی در مورد کباب بختیاری

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه می باشد.

کباب بختیاری را می توانید در وعده نهار - شام - سرو نمایید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.