خورش قیمه یکی از غذاهای قدیمی و خوشمزه ایرانی می باشد. خورش قیمه طرفداران زیادی دارد. خورش قیمه با مواد متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
لپه ۱۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۴ عدد
زردچوبه و روغن به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت قیمه

خورش قیمه

مرحله اول

برای تهیه خورش قیمه مجلسی به روش سنتی ابتدا چند ساعت قبل از اینکه آشپزی را شروع کنید بهتر است لپه را به مدت چند ساعت در یک کاسه حاوی آب بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخ آن برطرف شود ، با سرعت بیشتری نیز بپزد.

مرحله دوم

توصیه ما این است که هر زمانی قصد دارید قیمه درست کنید از شب قبل لپه را بخیسانید. در صورت امکان چند بار آب داخل کاسه را تعویض کنید تا به طور کامل نفخ لپه ها گرفته شود. در این مرحله پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید.

مرحله سوم تهیه خورش قیمه

سپس به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید تفت دهید تا شفاف و نرم شوند. در ادامه کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود ادامه دهید.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت گوسفندی یا گوساله را بشویید و به اندازه قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن گوشت خورشتی این است که حتما گوشت را به اندازه متوسط خرد کنید.

خورش قیمه

مرحله پنجم

زیرا اگر گوشت خورشتی خیلی ریز باشد روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد و اگر خیلی بزرگ باشد علاوه بر تاثیر منفی که بر روی ظاهر خورش می گذارد باعث می شود که گوشت خورشتی دیرتر بپزد.

مرحله ششم تهیه خورش قیمه

اگر از گوشت گوسفندی استفاده می کنید قطعات را کمی بزرگتر در نظر بگیرید زیرا گوشت گوسفندی پس از پخت کمی جمع می شود. گوشت خورشتی را پس از خرد کردن به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید.

مرحله هفتم

سپس کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ بدهد و کمی سرخ شود.در این مرحله یکی دو دقیقه دقیقه گوشت را تفت دهید تا کمی سرخ شود. سرخ شدن گوشت در این مرحله باعث می شود در پایان پخت خورش خوشمزه تری داشته باشید.

مرحله هشتم

البته باید توجه داشته باشید که گوشت را بیش از حد تفت ندهید زیرا باعث می شود گوشت سفت و دیرپز شود و در پایان پخت درون دهان به راحتی آب نشود. پس از اینکه گوشت کمی سرخ شد رب گوجه فرنگی را به خورش اضافه کنید.

مرحله نهم

رب گوجه فرنگی را خوب تفت دهید تا به طور کامل سرخ شود و رنگش کمی تیره شود. این کار علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه تر می کند باعث می شود در پایان کار خورش خوش رنگ تری نیز داشته باشید.

مرحله دهم تهیه خورش قیمه

البته باعث مراقب باشید که رب گوجه فرنگی را نسوزانید زیرا باعث بد طعم شدن خورش می شود.پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادید ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و سنتی غلیظ در منزل را مشاهده نمایید.

خورش قیمه

مرحله یازدهم

پس از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم کنید تا گوشت به آرامی حدود یک و نیم تا دو ساعت بپزد.در حین پختن گوشت لپه ها را به همراه نصف پیاز و مقداری آب داخل یک قابلمه جداگانه بریزید و اجازه دهید به طور کامل بپزند.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه لپه پخت آب را آنرا دور بریزید. نکته مهم در مورد لپه خورش قیمه این است که حتما باید به صورت جداگانه پخته شود و در آخرین مراحل به خورش اضافه شود تا خورش طعمی مانند خورش های نذری داشته باشد.

مرحله سیزدهم

یکی از دلایلی که قیمه های نذری طعم بسیار خوبی دارند این است لپه را به صورت جداگانه می پزند و به خورش اضافه می کنند. در صورتی که لپه را به همراه گوشت بپزید خورش طعمی مانند آبگوشت می گیرد.

مرحله چهاردهم

در این مرحله لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنید سپس تخم های داخل لیمو عمانی را خارج کنید. مهم ترین دلیل تلخی خورش تخمه های لیمو عمانی هستند. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت لیمو ها را به همراه لپه به خورش اضافه کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله روش های ساده و موثر برای گرفتن تلخی لیمو عمانی را مشاهده نمایید.

مرحله پانزدهم

پس از اضافه کردن لیمو عمانی و لپه زعفران دم کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید. اگر بخواهید خورش شما طعم خورش های نذری را به خود بگیرد باید ۱ قاشق غذاخوری دارچین به خورش خود اضافه کنید.

خورش قیمه

مرحله شانزدهم تهیه خورش قیمه

دارچین را اگر از ابتدای پخت خورش اضافه کنید باعث می شود رنگ خورش تیره تر شود.بهتر است یا دارچین را در مراحل پایانی پخت خورش اضافه کنید یا از چوب دارچین استفاده کنید (چوب دارچین را می توانید اواسط پخت خورش اضافه کنید).

مرحله هفدهم

پس از اضافه کردن چاشنی ها و طعم دهنده ها حرارت زیر خورش را کم کنید تا خورش با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد. در این مرحله سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک و یکدست خرد کنید.

مرحله هجدهم

سیب زمینی های خرد شده را چند بار با آب سرد بشویید و با دست زیر و رو کنید تا نشاسته های اضافی روی سیب زمینی ها به طور کامل از بین برود. می توانیم سیب زمینی ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون آب سرد قرار دهیم.

مرحله نوزدهم تهیه خورش قیمه

نشاسته روی سیب زمینی علاوه بر اینکه روی طعم سیب زمینی تاثیر منفی می گذارد باعث می شود که سیب زمینی در زمان سرخ کردن به هم بچسبند. پس از آبکشی سیب زمینی ها با آب سرد انها را با یک دستمال تمیز خشک شوند.

مرحله بیستم

سپس در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. برای بهتر شدن طعم سیب زمینی ها می توانید در زمان سرخ کردن کمی زردچوبه به سیب زمینی ها اضافه کنید. در پایان پس از اینکه خورش به غلظت مورد نظر شما رسید آنرا از روی حرارت بردارید

مرحله بیست و یکم

سپس در ظرف خورش خوری بکشید. خورش قیمه باید کمی آب داشته باشد پس باید حد وسط را نگه دارید، نه اجازه دهید خورش خیلی سفت شود، نه اینکه خیلی آبکی. پس از کشیدن خورش آنرا با سیب زمینی سرخ شده تزیین کرده و به همراه برنج سرو کنید.

نکات پخت خورش قیمه

طعم خورش قیمه نذری

برای اینکه طعم خورش قیمه شبیه به خورش های نذری شود باید در مراحل پایانی پخت کمی دارچین ( برای ۴ نفر نصف قاشق مرباخوری دارچین یا یک چوب دارچین ) به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر پودر دارچین را در مراحل ابتدایی پخت خورش به آن اضافه کنید باعث کدر شدن رنگ خورش می شود.البته اگر می خواهید در مراحل اولیه پخت خورش قیمه دارچین را اضافه کنید می توانید از چوب دارچین استفاده کنید. با انجام این کار طعم دارچین کاملا وارد خورش می شود و روی رنگ خورش نیز تاثیر منفی نمی گذارد.

جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه

همانطور که می دانید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. ضمن اینکه با ترفند در آب قرار دادن لیمو عمانی می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.در صورتی که خورش قیمه شما تلخ شده است می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آنرا تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش خود سیب زمینی آبپز کنید و سپس سیب زمینی آبپز شده را کاملا له کنید و به خورش در حال پخت اضافه کنید.

خورش قیمه

استفاده از گوشت مرغ

در صورتی که می خواهید از گوشت مرغ در قیمه خود استفاده کنید کافیست ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن ۶۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. مراحل پخت خورش با گوشت قرمز و مرغ تفاوتی ندارد.خورش قیمه با گوشت مرغ هم طعم بسیار خوبی دارد. دلیل اینکه می توانید گوشت مرغ بیشتری در خورش قیمه خود استفاده کنید این است که گوشت مرغ حاوی فواید زیادی برای بدن است و قیمت آن هم خیلی به صرفه تر از گوشت قرمز است.

رنگ خورش قیمه

رنگ دهنده های خورش قیمه رب گوجه فرنگی و زعفران هستند. هر چه بیشتر در خورش خود زعفران استفاده کنید خورش خوشرنگ تر می شود. در خورش های نذری مقداری زیادی زعفران استفاده می شود و به همین دلیل خیلی خوشرنگ می شوند.نکته دیگر در مورد رنگ خورش قیمه ، تفت دادن رب گوجه فرنگی است ، در صورتی که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید هم روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد ، هم باعث خوشرنگ تر شدن رنگ خورش می شود.

خورش قیمه فوری با گوشت چرخ کرده

یکی از انواع دستورهای خورش قیمه که خیلی فوری آماده سرو می شود و مورد پسند خانم های شاغل است، دستور خورشت قیمه با گوشت چرخ کرده است. اگر مایلید خورش قیمه را با این سبک امتحان کنید، از آموزش زیر استفاده کنید.

طرز تهیه خورش قیمه با آلو خورشتی

اگر دوست خورش قیمه را با طعم ملس درست کنید توصیه می کنیم از آلو خورشتی استفاده کنید. در روش های قدیمی پخت خورش قیمه از آلو هم در این خورش استفاده می شده است. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش قیمه آلو با مقاله زیر همراه باشید.

فوت و فن های دستور پخت خورش قیمه مجلسی با طعم عالی و بی نظیر

  1. بهتر از لیموعمانی استفاده کنید استفاده مستقیم از لیمو ترش باعث می شود رنگ خورش را از بین ببرد.
  2. بهترین ظرف برای پخت خورش های سنتی مسی و روحی می باشد.
  3. از نکات مهم تهیه خورش جا افتاده پخت آرام با شعله ملایم است.
  4. افزودن کمی گلاب طعم و مزه بسیار خوبی به قیمه می دهد.
  5. تفت دادن لپه با گوشت باعث می شود در هنگام پختن له نشود.
  6. بهتر است از گوشت سردست گوسفند استفاده کنید اما بعضی ها طبق ذائقه از گوشت گوساله نیز استفاده می کنند.