آلبالو پلو شیرازی یکی از غذاهای قدیمی و با اصالت ایرانی می باشد. آلبالو پلو شیرازی طرفداران زیادی دارد. بیس اصلی آلبالو پلو شیرازی یکی می باشد اما آلبالو پلو در شهرهای مختلف با روش های متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
آلبالو ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
برنج ۴ پیمانه
شکر ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت آلبالو پلو شیرازی

آلبالو پلو شیرازی

مرحله اول

برای تهیه آلبالو پلو مجلسی ابتدا برگ و دم های آلبالوها را می گیریم و آن ها را می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد هسته آلبالوها را بیرون می آوریم و (در قابلمه ای که قصد پخت آلبالوها را در آن داریم) در قابلمه ای آن ها را می گذاریم.

مرحله دوم

تمام هسته ها که خارج شد قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و شکر را روی آلبالوها می ریزیم و تامل می کنیم تا به جوش بیاید و حدودا ۱۰ دقیقه آلبالوها بجوشند و پس از آن قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و صافی را در کاسه ای بزرگ قرار می دهیم.

مرحله سوم تهیه آلبالو پلو شیرازی

سپس آلبالوها را از صافی رد می کنیم و آب آلبالوها را مجددا داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا غلیظ تر شود. آب آلبالو که به غلظت مورد نظر رسید قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و در شیشه مورد نظر می ریزیم.

آلبالو پلو شیرازی

مرحله چهارم

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب آن را کاملا می گیریم و به گوشت چرخ شده اضافه می کنیم و کمی فلفل سیاه و نمک روی مخلوط گوشت و پیاز می ریزیم و شروع می کنیم به ورز دادن تا کاملا ادویه ها به خورد گوشت برود.

مرحله پنجم

آن وقت به اندازه یک گردوی کوچک از مایه گوشت چرخ کرده بر می داریم و مانند کوفته قلقلی با کف دو دست به آن حالت می دهیم و در بشقابی می گذاریم. همگی مایه گوشت چرخ کرده را به همین شکل درست می کنیم.

مرحله ششم

می توانید به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید و آنرا بپزید و ریش ریش کنید و لابه لای پلو قرار دهید. سپس تابه ای را روی حرارت کم می گذاریم و کمی روغن در آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود.

آلبالو پلو شیرازی

مرحله هفتم تهیه آلبالو پلو شیرازی

بعد گوشت های قلقلی شده را داخل تابه می چینیم و حرارت را ملایم می کنیم و مداوم آن ها را در تابه می چرخانیم تا رنگ کوفته ها کاملا تغییر کند. بعد صبر می کنیم تا سرخ شوند و آن وقت تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در قابلمه ای تا نیمه آن آب می ریزیم و کمی نمک داخل آب می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا زودتر آب به جوش بیاید. هنگامیکه آب در حال جوشیدن بود برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه برنج را داخل آب در حال جوشیدن می ریزیم و اجازه می دهیم ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج در آب بجوشد تا پخت اولیه برنج انجام شود. بعد یک عدد از برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف ان نرم و مغز برنج سفت بود برنج را باید آبکش کنیم. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج را مشاهده نمایید.

آلبالو پلو شیرازی

مرحله دهم

برنج را آبکش می کنیم و قابلمه ای که برای طبخ آلبالو پلو تدارک دیده ایم را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن کف آن می ریزیم و ته دیگ نان یا سیب زمینی می توانیم کف قابلمه بچینیم و بعد ۱ الی ۲ کفگیر برنج کف قابلمه می ریزیم.

مرحله یازدهم تهیه آلبالو پلو شیرازی

مقداری از کوفته ها و آلبالوها نیز روی برنج می ریزیم و مجددا لایه بعد برنج و کوفته و آلبالو می ریزیم تا برنج و کوفته ها تمام شود و روی برنج نصف لیوان شربت آلبالو و همین طور ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله دوازدهم

اول حرارت را زیاد می کنیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا آلبالو پلو کاملا پخته شود. آلبالو پلو را در قابلمه با کفگیر کاملا زیر رو می کنیم و در دیس می کشیم و با کمی آلبالو و کوفته تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

برای تهیه این غذای خوشمزه با مرغ می توانیم از روش های متنوعی استفاده کنیم. روش اول استفاده از مرغ تکه ای است که می توانیم ران یا سینه مرغ را به صورت کامل به آلبالو پلو اضافه کنیم، یا اینکه به صورت ته انداز در کف آلبالو پلو قرار دهیم.روش دیگر استفاده از گوشت مرغ به صورت کوفته قلقلی است که کافیست ۴۰۰ گرم گوشت مرغ چرخ شده را به همراه ۱ پیاز رنده شده ترکیب کنیم، سپس مقداری ادویه اضافه می کنیم و به صورت کوفته قلقلی سرخ می کنیم و به آلبالو پلو اضافه می کنیم. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله مصرف گوشت مرغ بهتر است یا بوقلمون را مشاهده نمایید.

آلبالو پلو شیرازی

فوت و فن های دستور پخت آلبالو پلو شیرازی 

  1. می توانید به جای تهیه گوشت قلقلی مرغ را پخته و ریش ریش کنید و لا به لای آلبالو دم بگذارید.
  2. مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
  3. می توانید مقداری آلبالو ها را بسته به ذائقه و سلیقه خود کم و زیاد کنید.
  4. اگر دوست دارید آلبالو ها حین پختن بهم نچسبند قبل از ریختن در برنج کمی کره به آنها بزنید.
  5. اگر آلبالو پلو را برای مجالس خود تهیه می کنید از کمی خلال بادام و پسته خیس خرد و تفت داده شده کنار دورچین استفاده کنید.
  6. اگر آلبالو در دسترس نداشتید می توانید از مربای آن استفاده کنید.
  7. در انتها برای خوش عطر شدن این غذا کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن محلی روی برنج بریزید.
  8. می توانید فیله مرغ را مزه دار کنید و بجای گوشت قلقلی در کنار آلبالو پلو سرو کنید.
  9. بهتر است برای حفظ ظاهر آلبالو ها آن را زیاد نجوشانید تا له شوند.
  10. حتما باید در تهیه آلبالو پلو ته دیگ قرار دهید حالا یا سیب زمینی یا نان لواش زیرا آب آلبالو به ته قابلمه رفته و باعث تیره شدن و سوخته شدن ته دیگ می شود.