سرم پوست یکی از محصولات مراقبت پوستی می باشد. سرم پوست سبب جوانسازی پوست می شود. سرم پوست جایگزین بهتری برای کرم و لوسیون می باشد زیرا جذب بالاتری نسبت به آنها دارد.

سرم پوست

سرم پوست چیست؟

سرم یک محصول مراقبت از پوست است که شما می‌توانید پس از تمیز کردن پوست و قبل از مرطوب کردن آن، به منظور رساندن مستقیم مواد قدرتمند به پوست از آن استفاده کنید. سرم به طور اختصاصی برای این هدف مناسب است؛ زیرا از مولکول‌های کوچک‌تری تشکیل شده است که با نفوذ به عمق پوست، غلظت بسیار زیادی از مواد فعال را وارد پوست می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود سرم‌ها محصولاتی عالی برای رفع نگرانی‌های خاص مراقبت از پوست مانند چین و چروک باشند.

تفاوت سرم پوست با کرم یا لوسیون چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین سرم و کرم یا لوسیون مربوط به ترکیباتی است که در فرمولاسیون سرم وجود ندارد. در فرمولاسیون سرم‌ها مواد مرطوب‌کننده پوشاننده یا ضد نفوذ مانند وازلین و روغن معدنی که از تبخیر آب جلوگیری می‌کند، وجود ندارد. همچنین سرم‌های پوست حاوی مقادیر کمتری مواد روان‌کننده و قوام‌دهنده مانند روغن مغزها یا دانه‌ها هستند. بیشتر سرم‌ها بر پایه آب هستند و به طور کلی چربی ندارند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله وازلین؛ سفید کننده فوری دندان‌ها را مشاهده نمایید.

سرم چه تاثیری روی پوست داره؟

  • بافت پوست را بهتر می‌کند و باعث افزایش حجم (پُر شدن) پوست می‌شود
  • به مرور زمان جای جوش و لک را از بین می‌برد
  • جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سر سفید و منافذ باز را کاهش می‌دهد
  • پف و تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد
  • نواقص پوست را از بین می‌برد و ظاهر پوست را شفاف و شاداب می‌کند

سرم پوست

چرا سرم‌‌ بهترین انتخاب متخصصان مراقبت از پوست است؟

یک شیمیدان آرایشی می‌گوید: «نقطه قوت سرم‌ها این است که بیشتر مایعات و ترکیبات اضافی از آن‌ها حذف شده‌اند؛ بنابراین آنچه باقی می‌ماند، غلظت زیاد مواد مؤثره است.» سرم‌های پوست حاوی قوی‌ترین دُز ترکیبات ضد پیری، آنتی‌اکسیدان‌ها، پپتیدها و روشن‌کننده‌های پوست هستند که می‌توانید در محصولات بدون نسخه مشاهده کنید.

چه کسانی می‌توانند از سرم پوست استفاده کنند؟

دکتر جسیکا وو (Jessica Wu)، از پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد، متخصص پوست و نویسنده کتاب «صورت خود را تغذیه کنید: پوستی جوان‌تر، صاف‌تر و بدنی زیبا در 28 روز خوشمزه»، به بسیاری از بیماران خود استفاده از سرم پوست را توصیه می‌کند. او می‌گوید: «سرم‌ برای افرادی که پوست چرب دارند یا کسانی که احساس سبکی را در محصولات مراقبت از پوست ترجیح می‌دهند، بسیار مناسب است. سرم‌ها فاقد چربی هستند و حس چسبناکی روی پوست به جای نمی‌گذارند.»

با این حال، سرم‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. دکتر جسیکا وو معتقد است که بافت مایع یا ژل‌مانند سرم ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن پوستی مثل اگزما یا روزاسه که تضعیف‌کننده سد پوستی هستند، گزینه مناسبی نباشد. در این افراد ممکن است سرم خیلی سریع به پوست نفوذ کند و باعث تحریک پوست شود. روزاسه نوعی بیماری مزمن پوستی است که باعث قرمزی و مشخص شدن عروق خونی زیر پوست صورت می‌شود. همچنین ممکن است جوش‌های چرکی کوچک قرمز رنگ نیز روی پوست ایجاد کند.

برخی افراد ممکن است به آب‌رسانی نیاز داشته باشند که کرم روز یا شب غنی آن را فراهم می‌کند. اگر پوستی سال‌خورده یا خشک دارید، نمی‌توانید فقط از سرم برای برطرف کردن مشکل پوست خود استفاده کنید. در عوض، سرم پوست به عنوان یک محصول مراقبتی مضاعف برای افزودن به روتین مراقبت پوستی برای استفاده زیر مرطوب‌کننده توصیه می‌شود.

سرم‌ها فواید زیادی دارند؛ از صاف کردن خطوط ریز تا کاهش لکه‌های پیری که در فرمولاسیون سایر محصولات این ویژگی وجود ندارد.

انواع سرم‌های پوست

این سرم‌های قوی برخی از رایج‌ترین سرم‌های موجود در بازار هستند:

  • سرم‌های ضد پیری (ترکیبات فعال: رتینول، کافئین، چای سبز، پروتئوگلیکان‌ها [Proteoglycan] و اسید هیالورونیک )
  • سرم‌های آنتی‌اکسیدان (ترکیبات فعال: ویتامین‌های A، C و E، رزوراترول (Resveratrol)، نیاسینامید ، ملاتونین و L- اسکوربیک اسید)
  • سرم‌های آبرسان (ترکیبات فعال: هیالورونیک اسید، پپتیدها و لومینسین [Luminsin])
  • سرم‌های تصحیح‌کننده رنگ (ترکیبات فعال: فیتیک اسید [Phytic Acid]، ویتامین C، آربوتین، کوجیک اسید، آزلائیک اسید، L-اسکوربیک اسید و گلیکولیک اسید)
  • سرم‌های ضد آکنه (ترکیبات فعال: آزلائیک اسید، نیاسینامید، ویتامین آ، سالیسیلیک‌اسید، روغن درخت چای)

سرم ویتامین سی به دلیل خواص پرشمار ویتامین C می‌تواند در چند دسته از انواع سرم‌های پوست قرار گیرد.

سرم پوست

سرم پوست برای چه افرادی مفید است؟

به طور کلی، تمام کسانی که قصد مراقبت از پوست خود را دارند، لازم است از سرم پوست استفاده کنند. بسیاری از افراد از سرم پوست به عنوان یک جایگزین برای کرم های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده می کنند. اما باید در نظر داشت که این محصول نمی تواند تمام احتیاجات یک پوست خشک را برطرف سازد. در همین راستا، کسانی که پوست خشک دارند، می توانند در کنار سایر نرم کننده های کرمی، از سرم پوست برای جلوگیری از چین و چروک و پیری استفاده کنند.

علاوه بر این، برخی از سرم های پوستی می توانند چربی پوست را کنترل کرده و به متعادل سازی میزان چربی کمک کنند. یکی دیگر از مواردی که در رابطه با سرم ها باید به آن دقت کنید، استفاده منظم از این محصولات است. سرم های خوب دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند که به تقویت و بازسازی پوست کمک شایانی می کنند.

آیا سرم برای پوست شما مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید پوست خود و ترکیبات مناسب برای آن را بشناسید.

اگر پوستتان مستعد آکنه است، به دنبال ترکیبات زیر باشید:

  • ویتامین C: تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، روند ترمیم پوست را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • رتینول: یک آنتی‌اکسیدان است و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • روی (zinc): باعث تسکین تحریک پوست و تنظیم تولید چربی پوست می‌شود.
  • سالیسیلیک اسید: باعث بازشدن منافذ بسته پوست می‌شود.
  • آزلائیک اسید: دارای ویژگی ضد باکتری و تنظیم ترشح چربی است و نیز در سرم ضد جوش در رفع تغییر رنگ پوست ناشی از آکنه مؤثر است.

    اگر پوستتان خشک است، به دنبال سرم پوست حاوی ترکیبات زیر باشید:

    • ویتامین E: یک آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله نقش ویتامین E در ورزش چیست؟ را مشاهده نمایید.
    • نیاسین آمید (Vitamin B3): باعث بهبود خاصیت کشسانی پوست می‌شود و سطح سرامید را در پوست افزایش می‌دهد. سرامیدها بیشترین غلظت را در میان چربی‌ها در خارجی‌ترین لایه پوست دارند و به حفظ رطوبت و آبرسانی پوست کمک می‌کنند.
    • گلیکولیک اسید: لایه‌برداری ملایم انجام می‌دهد و موجب روشن شدن لکه‌ها می‌شود.
    • هیالورونیک اسید: رطوبت پوست را تأمین و حفظ می‌کند.

    اگر پوستتان کدر و تیره است و شاداب نیست، به دنبال ترکیبات زیر باشید:

    آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند عصاره چای سبز، رزوراترول و فرولیک اسید: این ترکیبات با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند، اثر ضد آفتاب را در روز افزایش می‌دهند و باعث بهبود ترمیم سلولی در شب می‌شوند.

     یک نکته احتیاطی

    از آنجا که سرم‌ها فوق‌العاده قوی هستند، همیشه استفاده مقادیر بیشتر از آن‌ها بهتر نیست. قبل از استفاده روی پوست صورت احتیاط کنید؛ زیرا ترکیبات قدرتمند ممکن است پوست حساس را تحریک کنند. همیشه تست حساسیت پوستی انجام دهید؛ به این ترتیب که میزان کمی از سرم را روی پوست پشت بازوی خود بمالید و حداقل 24 ساعت صبر کنید. اگر علائم حساسیت مانند خارش و قرمزی ایجاد نشد، می‌توانید آن را روی پوست صورت خود استفاده کنید.

سرم پوست

سرم پوست چه فوایدی دارد؟

اگر از سرمی استفاده کنید که مناسب مشکل شماست، از مزایای بی‌شماری بهره می‌برید.

بیایید برخی از مزایای اصلی سرم پوست را بررسی کنیم:

1.سریع جذب می‌شود

 سرم‌ها نسبت به کرم‌ها فرمولاسیون سبک‌تری دارند. ویسکوزینه‌ (قوام) پایین‌تر باعث می‌شود سرم راحت‌تر جذب شود. این ویژگی سرم را تبدیل به محصولی ایده‌آل‌ به عنوان پایه‌ی مراقبت از پوست می‌کند.

2.پوست حساس را تسکین می‌دهد

سرم‌ها به دلیل دارا بودن بافت و فرمولاسیون سبک و غیر‌چرب برای پوست‌های حساس، چرب و مستعد جوش انتخاب خوبی هستند.

3.چین و چروک و خطوط سطحی را از بین می‌برند

بعضی سرم‌ها حاوی ترکیباتی هستند که به کاهش خطوط ریز کمک می‌کند.

4.از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند

سرم‌های حاوی ویتامین C، ویتامین E،  فرولیک اسید، چای سبز، رسوراترول و آستاگزانتین از آسیب اکسیداتیو ناشی از تابش نور خورشید و آلودگی‌های محیطی جلوگیری می‌کنند.

5.نتایج بهتری را ارائه می‌دهد

از آنجائی‌که غلظت مواد موثره‌ی موجود در سرم‌ها بیشتر است، بهتر از کرم عمل می‌کنند.

6.سبک است

سرم سریع جذب می‌شود و هیچ‌گونه احساس چربی و سنگینی ایجاد نمی‌کند.

سرم پوست

آیا سرم‌ها عوارض دارند؟

سرم‌ها هم همانند هر محصول پوستی دیگری بدون عارضه نیستند. ممکن است برخی افراد با مصرف سرم دچار علائم زیر شوند:

  • خارش
  • قرمزی
  • سوزش
  • احساس سوزن سوزن شدن

سوزش و سوزن سوزن شدن خفیف طبیعی است، به شرطی که برای مدت کوتاهی ادامه داشته باشد. اگر با مصرف سرم دچار سوزش مداوم یا علائم واکنش آلرژیک پوستی شدید، مصرف سرم را متوقف و به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم واکنش‌های آلرژیک پوستی عبارتند از:

  • کهیر
  • تنگی نفس
  • ورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو

ممکن است افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن پوستی (به عنوان مثال اگزما یا روزاسه) نتوانند بافت سرم را تحمل کنند. لایه‌ی محافظتی پوست این افراد ضعیف است و از آنجائیی که سرم خیلی سریع جذب می‌شود، پوست‌شان تحریک می‌شود.

چگونه یک سرم مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک محصول عالی و مناسب بهتر است ابتدا نوع پوست خود را مشخص کنید. در صورتی که یک محصول مراقبتی با نوع پوست همخوانی نداشته باشد نه تنها مشکلات پوستی درمان نمی شود بلکه ممکن است با مواردی همچون جوش و آکنه و التهاب نیز مواجه شوید. بنابراین اولین قدم برای انتخاب محصولی مناسب شناسایی نوع پوست است. برای مثال اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید بهتر است به دنبال محصولاتی حاوی سالیسیلیک اسید یا رتینول باشید. وجود هیالورونیک اسید و ویتامین C در سرم نیز برای رفع خشکی شدید پوست مناسب است.

مرحله بعد شناسایی مشکل پوستی است. شما باید بدانید برای رفع چه مشکلی به سرم ها احتیاج دارید. آیا می خواهید جوش و آکنه های روی صورت را برطرف کنید و یا به دنبال محصولی برای کاهش چین و چروک روی پوست هستید. پس دومین مرحله شناسایی مشکل پوستی است.

طریقه مصرف سرم پوست چیست ؟

بهترین راه مصرف سرم پوست، در نظر گرفتن آن به عنوان لایه پایه زیر محصولات سنگین مانند مرطوب کننده، ضد آفتاب و آرایش است. این کار اثر محصول را افزایش می‌دهد و ماندگاری آن را بیشتر می‌کند. استفاده از سرم پوست پیشگیرانه و بهبود دهنده است و از تغییر رنگ پوست، آسیب استرس اکسیداتیو، دهیدراته شدن پوست، پیری زودرس و ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. بهتر است یک یا دو بار در روز و پس از پاکسازی پوست از سرم صورت استفاده کنید. به این محصول به عنوان مرحله بعد از شستشوی صورت فکر کنید. میزان مصرف شما به نوع سرم پوستتان نیز بستگی دارد.

نکات نهایی طریقه مصرف سرم پوست چیست ؟ در لیست پایین بخوانید:

    • سرم‌های ضد پیگمانتاسیون و دارای مواد آنتی اکسیدانی بهترین عملکرد را در صبح دارند. این محصولات از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند و خطر رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند. بسیاری از این رادیکال‌های آزاد از نور و اشعه UV و همچنین نور مرئی به پوست می‌رسند و تنها با وجود آنتی اکسیدان‌های قوی بی‌اثر می‌شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که سرم پوست محصولی کمک کننده برای ضد آفتاب است و پوست را برای مبارزه با نور خورشید و از بین بردن آثار مخرب آن تقویت می‌کند.
    • سرم‌های ضد چروک و ضد پیری و جوان کننده برای استفاده در شب مناسب اند. در شب هنگام، پوست خود را ترمیم و بازسازی می‌کند و در صورت سلامت چرخه خواب، به این روند طبیعی ادامه می‌دهد. ریتم شبانه روزی بدن باعث نوسازی پوست می‌شود و سرم پوست جوان کننده مکمل آن است.
    • سرم‌های آبرسان می‌توانند دو بار در روز استفاده شوند. این گونه پوست مرطوب می‌ماند و خشک نمی‌شود.
    • نکته: محصولات مراقبت از پوست را به ترتیب نازک تا ضخیم استفاده کنید. اکثر سرم‌ها در برخورد مستقیم با پوست تمیز و شستشو داده شده بهترین عملکرد را دارند و اثر مطلوبی به جا می‌گذارند.
    • نکته: اگر ماده فعال در سرم پوست بیش از حد تحریک کننده، قوی یا خشک است می‌توانید آن را روی محصولات دیگر قرار دهید.

سرم پوست

سخن پایانی

سرم پوست محصولی منحصر به فرد با بافتی سبک است که به واسطه داشتن ترکیبات منحصر به فرد پوست را جوان و شاداب می کند. این محصولات عموما حاوی ترکیبات آبرسان و جوان کننده مانند هیالورونیک اسید و ویتامین C هستند. در برخی از محصولات ترکیبات ضد جوش نیز یافت می شود. برای انتخاب یک سرم ِ مناسب بهتر است ابتدا نوع پوست خود را شناسایی کرده و با توجه به مشکل پوستی خود محصولی کاربردی انتخاب کنید.