کباب برگ یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی می باشد. کباب برگ طرفداران زیادی دارد. کباب برگ با رسپی های متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۲ نفر
گوشت راسته گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور پخت کباب برگ زعفرانی

کباب برگ

مرحله اول

برای تهیه کباب برگ رستورانی ابتدا گوشت را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس آنرا با بیفتک کوب یا پشت کارد به خوبی می کوبیم تا کاملا پهن شود، و ضخامت آن به صورت یکدست در تمام قسمت های گوشت به نیم سانتی متر برسد.

مرحله دوم تهیه کباب برگ

اگر گوشتمان ضخامت زیادی داشت می توانیم آنرا از پهنا به دو قسمت تبدیل کنیم. پس از اینکه گوشت را به خوبی کوبیدم باید انرا برش بزنیم، بهترین پهنا برای سیخ کردن کباب برگ ۴ انگشت می باشد که می توانیم برای کباب خانگی انرا کمی کمتر در نظر بگیریم.

کباب برگ

مرحله سوم

پس از اینکه کار برش زدن و آماده کردن گوشت به پایان رسید، آنرا داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روغن مایع را به همراه پیاز خلالی درشت، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله انواع نذر نمک به چه صورت است ؟ را مشاهده نمایید.

مرحله چهارم

حالا مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد طعم دهنده تمام قسمت های گوشت را پوشش دهند، سپس یک سلفون روی درب کاسه می کشیم و آنرا حداقل به مدت ۸ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت به خوبی طعم دار شود.

کباب برگ

مرحله پنجم تهیه کباب برگ

پس از اینکه گوشت به خوبی طعم دار شد، آنرا به سطح کار منقل می کنیم، سپس گوشت را با دست محکم ثابت نگه می داریم و سیخ را با کمی فشار داخل گوشت می کنیم و به همین ترتیب تمام گوشت را به سیخ می کشیم.

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت را به سیخ بکشیم لبه های گوشت آویزان می شود که جای نگرانی ندارد، چون زمانی که کمی حرارت بخورد کاملا صاف می ایستد. در ادامه نقل زغال را به صورت یکدست آماده می کنیم و سیخ ها روی منقل می چینیم.

مرحله هفتم

حالا به صورت متداوم سیخ ها را می چرخانیم تا کباب به صورت یکدست بپزد. در پایان پخت کباب زعفران دم کرده و کره ذوب شده را روی کباب با برس می زنیم. پس از اینکه کباب ها آماده شدند، انها را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

کباب برگ

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه کباب برگ

  • وقتی به گوشت پیاز اضافه می‌کنید، فقط رنگ رویی گوشت را تغییر می‌دهد و داخل گوشت قرمز می‌ماند. پس نگران نباشید.
  • اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوشت انتخابی‌تان گوشت راسته‌ی گوسفندی است، گوشت باید بافت چربی داشته باشد.
  • اندازه‌ی چاقویی که با آن به گوشت ضربه می‌زنید باید اندازه‌ی خود گوشت باشد که تمامی قسمت‌های گوشت با چاقو ضربه دیده باشند.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کباب برگ از گوشت راسته‌ی گوسفندی استفاده می‌شود که هم نرم‌تر است و هم طعم بهتری به کباب برگ می‌دهد.