نان مربایی یکی از نان های خوشمزه می باشد. نان مربایی طرفداران زیادی دارد. نان مربایی معمولا به عنوان میان وعده سرو می شود.

مواد لازم نان مربایی
شیر ولرم ½ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
خمیر مایه فوری ½ قاشق سوپخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
پودر هل ½ قاشق چایخوری
روغن مایع ۳ قاشق سوپخوری
شکر ۲ قاشق سوپخوری
آرد ۳ پیمانه
مربا یا مارمالاد به مقدار کافی
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ قاشق غذاخوری
کنجد به مقدار کافی

طرز تهیه نان مربایی

 نان مربایی

مرحله اول

برای تهیه نان مربایی خوشمزه در ابتدای کار شیر ولرم را درون یک ظرف مناسب ریخته و به آن پودر خمیر مایه فوری و نصف قاشق سوپخوری شکر می افزاییم، سپس درب ظرف را بسته و به مدت ۱۰ دقیقه در جای گرم استراحت می دهیم.

مرحله دوم تهیه نان مربایی

هنگامی که خمیر مایه کف کرد، به این معناست که فعال شده، سپس یک کاسه نسبتا گود برداشته و درون آن تخم مرغ را به همراه باقی مانده شکر و وانیل می افزاییم. حالا با همزن دستی به مدت ۳ دقیقه به خوبی هم می زنیم.

 نان مربایی

مرحله سوم

زمانی که مواد درون کاسه با هم یکدست شدند، ۲ قاشق سوپخوری روغن مایع به کاسه اضافه کرده و هم می زنیم، سپس مخلوط خمیر مایه را به همراه پودر هل به کاسه افزوده و هم می زنیم تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله چهارم

حالا آرد را از الک رد کرده و آرام آرام به کاسه افزوده و مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. در ادامه روی سطح کار را  آرد پاشی کرده، سپس خمیر را روی آن منتقل می کنیم.

 نان مربایی

مرحله پنجم تهیه نان مربایی

در ادامه خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا بافت آن به خوبی منسجم شود، سپس روغن مایع باقی مانده را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه دیگر به خوبی ورز می دهیم تا روغن جذب خمیر شده و خمیری یکدست حاصل شود.

مرحله ششم

حالا خمیر را به صورت صحیح چانه گرفته و درون یک کاسه چرب شده می گذاریم و روی آنرا با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استرحت کند تا حجم آن ۲ تا ۳ برابر شود.

مرحله هفتم

پس از اتمام زمان استراحت خمیر، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. حالا خمیر را روی سطح کار آرد پاشی شده منتقل کرده و به خوبی ورز می دهیم تا هوا و پف اضافی آن گرفته شود.

 نان مربایی

مرحله هشتم تهیه نان مربایی

در ادامه خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کرده، سپس هر چانه را به کمک وردنه به شکل بیضی باز می کنیم و در قسمت مرکزی آنها مقداری از مربای دلخواه می ریزیم و پخش می کنیم. حالا دو طرف خمیر را روی هم تا می زنیم.

مرحله نهم

در این مرحله خمیر را رول کرده تا شکل حلزونی پیدا کند، سپس قالب مورد نظرمان را کاملا با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیرها را درون آن می چینیم. در ادامه زرده تخم مرغ را به همراه شیر درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله دهم

حالا مواد درون کاسه را با چنگال هم می زنیم تا ترکیب شوند، سپس با کمک برس روی خمیرها را رومال می کنیم. در ادامه مقداری کنجد به صورت پخش روی خمیرها ریخته و قالب را طبقه میانی فر قرار می دهیم.

 نان مربایی

مرحله یازدهم

اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن کرده و اجازه می دهیم روی نان ها به مدت ۲ تا ۳ دقیقه گریل شده تا طلایی شوند.

مرحله دوازدهم

پس از طلایی شدن روی نان ها، قالب را از فر خارج می کنیم و بلافاصله نان ها را به آرامی از قالب جدا کرده و روی توری می گذاریم، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. در نهایت به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله علایم و مضرات مصرف زیاد چای را مشاهده نمایید.

نکات تهیه نان مربایی

-باید زمانی که نونها در فر هستند مراقب باشید زیرا ممکن است به دلیل کوچکی و نازکی نان ها زود بسوزند.
 
-از این خمیر میشود به عنوان خمیر پیتزا و پیراشکی ‌و پایه ای برای سالاد الویه هم استفاده کرد فقط میزان شکر به دو قاشق غذاخوری کاهش پیدا میکند.