خورش دوغ پای یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی می باشد. خورش دوغ پای طرفداران زیادی دارد. خورش دوغ پای یکی از غذاهای اصیل زاهدان می باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
لپه ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
دوغ ۳-۴ لیوان
پیاز ۱ عدد بزرگ
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش دوغ پای

خورش دوغ پای

مرحله اول

برای تهیه خورشت دوغ پای خوشمزه در ابتدای کار لپه را می شوییم و درون یک کاسه حاوی آب قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم چند ساعت یا یک شب درون آب باقی بماند تا به خوبی خیس بخورد و نفخش گرفته شود.

مرحله دوم تهیه خورش دوغ پای

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز را چند دقیقه تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

خورش دوغ پای

مرحله سوم

در همین حین گوشت گوسفندی را می شوییم و کمی درشت تر از گوشت خورشتی خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کمی سرخ شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، لپه را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم. در ادامه مواد را یک سمت قابلمه جمع کرده و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم.

خورش دوغ پای

مرحله پنجم تهیه خورش دوغ پای

رب گوجه فرنگی را به خوبی سرخ کرده، سپس با دیگر مواد درون قابلمه، ترکیب می کنیم. در ادامه دوغ ترش را اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت و لپه به مدت یک تا دو ساعت به طور کامل بپزند.

مرحله ششم

هر چقدر دوغ ترش تر باشد، زمان پخت گوشت طولانی تر می شود. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، زعفران دم کرده را اضافه کرده و طعم خورش را می چشیم. در صورت نیاز مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه دوغ موجود در قابلمه غلیظ شد، خورش آماده است. در نهایت خورش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه برنج سرو می کنیم. در صورت تمایل می توانیم مقداری سیب زمینی سرخ شده هم به خورش اضافه کنیم.

خورش دوغ پای

نکات تهیه خورش دوغ پای

-در صورتی که دوغ ‌تان ترش است به این غذا لیموعمانی اضافه نکنید. در غیر این صورت لیموعمانی جزء دیگری است که در تهیه ی دوغ پای به کار برده می ‌شود.
-همراه شدن سالاد سبزیجات یا حتی سبزی خوردن با این غذا در کنار گوشت و برنجی که در دوغ پا وجود دارد به تکمیل شدن این وعده کمک بسیاری می‌ کند.