گیاه بابونه خواص درمانی زیادی دارد. بابونه امروزه در زمینه داروسازی نقش مهمی دارد. در ادامه قصد صحبت درباره خواص بابونه را خواهیم داشت.

خواص بابونه

خواص بابونه

این گیاه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و از دیرباز در موارد متعددی از بیماری‌ها، از فرآورده‌های مختلف آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان یا تسکین دردها استفاده کرده‌اند. با اینکه آثار درمانی این گیاه‌ طیف وسیعی از بیماری‌ها را پوشش می‌دهد اما آثار را به چند گروه اصلی تقسیم کرد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

درما‌ن‌ مشکلات گوارشی با بابونه

از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. از این گیاه در طب سنتی برای رفع ورم روده و همچنین رفع کرم معده و روده استفاده می‌کنند. یک فرآورده ضد نفخ است. مصرف دم‌کرده این گیاه به شکل ناشتا تقویت کننده معده و بادشکن است. یک داروی اشتهاآور محسوب می‌شود و از قدیم در رفع بی‌اشتهایی کاربرد داشته است. اسانس این گیاه به دلیل اثر قی‌آور، در مسمومیت‌های غذایی برای بیماران کاربرد داشته است.

درمان مشکلات سیستم عصبی با بابونه

در طب سنتی، درباره بابونه این طور گفته شده است که بابونه مقوی سیستم مغز و اعصاب است. این گیاه در درمان سردرد و میگرن موثر است. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت استفاده از فرآورده‌های این گیاه توصیه شده است. باعث تقویت میل جنسی نیز می شود. بعنوان درمان کننده کاهش ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای دوران عادت ماهیانه است. استفاده از این گیاه در کاهش اختلالات یائسگی نیز موثر است.

خواص بابونه برای معده

بابونه خواص درمانی بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها خواص بابونه برای معده است. درمان گاستریت (التهاب معده) و زخم معده از خواص بابونه برای معده است. بابونه دارای خواص ضدالتهابی و ضداسپاسم قوی است و از همین طریق در درمان زخم معده موثر است.

رفع مشکلات پوست و مو با بابونه

گفته می‌شود که اسانس این گیاه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است. شستشوی موها با چای بابونه می‌تواند در روشن‌تر و شفاف‌تر شدن آنها موثر باشد. بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش‌های صورت توصیه شده است. همچنین استفاده از بخور دم‌کرده بابونه روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول‌های پوست می‌شود.

خواص بابونه

خواص دمنوش بابونه برای لاغری

چای بابونه به‌ طور مؤثری در رژیم لاغری و کاهش اشتها مؤثر است. چای بابونه به تنهایی باعث کاهش وزن نخواهد شد، اما اگر با یک غذای رژیمی مناسب و منطقی و ورزش منظم همراه شود، سبب چربی سوزی می‌شود و به لاغریرو کاهش وزن کمک می‌کند. چای بابونه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. چای بابونه سوخت و ساز بدن را افرایش می‌دهد و هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

خواص بابونه در تسکین درد

از دیرباز، هنگام دندان درآوردن بچه‌ها برای تسکین درد، به آنها چای بابونه می‌دادند. گفته می‌شود که بخور مخلوط بابونه و سرکه برای درمان چشم‌درد، بسیار مفید است. برای تسکین دردهای عضلانی نیز استفاده از چای بابونه توصیه شده است. خاصیت تب‌بر و تسکین دهنده درد دارد و می‌توان از مخلوط آن با روغن بادام به شکل موضعی نیز استفاده کرد. از روغن این گیاه برای رفع گوش درد، کمردرد، درد مفاصل و نقرس استفاده نیز می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، چای بابونه به دلیل ادار آوربودن در دفع سنگ مثانه کاربرد دارد. همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش شیر مادران شیرده، التیام بثورات پوستی،درمان بواسیر، درمان کم‌خونی، رفع زردی و خاصیت ضدآلرژی از دیگر خواصی است که در طب سنتی برای گیاه بابونه عنوان می‌شود.

افزایش ترشح شیره گوارشی

شیره گوارشی به هضم و تجزیه غذاهای مصرفی کمک می‌کند و برای کاهش وزن ضروری است.

کمک به بهبود خواب

داشتن خواب با کیفیت و کافی از عوامل مهم در کاهش و کنترل وزن است. در صورت نداشتن خواب کافی بدن برای بیدار ماندن به دنبال راه‌های اضافی می‌گردد که یکی از آن‌ها استفاده از غذای اضافی است. چای بابونه به بدن کمک می‌کند تا خوابی آرام و راحت داشته باشد. همانطور که گفتیم سروتونین اشتها را کاهش می‌دهد و خواب کافی باعث افزایش سروتونین می‌شود در نتیجه سبب کاهش اشتها و مهار حملات گرسنگی بی‌موقع شده و به لاغری کمک می‌کند.

خواص بابونه

کمک به هیدراته شدن بدن

هیدراته شدن بدن یکی از عواملی است که به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. یکی از مواردی که به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند چای بابونه است.

منبع خوب آنتی اکسیدان ها

گل های بابونه توسط گروه آنتی اکسیدان ترپنوئید غنی شده است که مشتقات استیلن و کامازولن را شامل می شود. از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به صورت اسانس یا تنتور الکلی حفظ می شوند. همچنین بابونه حاوی چندین ترکیب فنلی مانند فلاونوئیدها مانند کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها می باشد. بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال آزاد، التهاب را کاهش می دهد و همچنین از جهش سلولی جلوگیری می کند. این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه هستند، درد و تورم را کاهش می دهند. بابونه اختلالات خلقی را کاهش داده و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر می کند.

خواص بابونه برای مقابله با افسردگی و اضطراب

بابونه به شکل اسانس، تنتور یا چای به مقابله با استرس کمک می کند و همچنین باعث آرامش می شود. استنشاق بخار بابونه باعث درمان اضطراب و افسردگی عمومی می شود، به همین دلیل، روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد. بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.

کاهش استرس و لاغری

استرس و افزایش وزن ارتباط مستقیمی دارند. اسرس و عوامل عصبی تاثیر مهمی بر روی دستگاه غدد درون‌ریز دارند. استرس زیاد توازن هورمون‌های بدن را به هم می‌ریزد و سبب ترشح هورمون کروتیزول(هورمون استرس) می‌شود. این موضوع سبب کاهش متابولیسم و افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. چای بابونه با استری مقابله کرده و سبب آرامش و راحتی شما می‌شود.

خواص بابونه برای تقویت هضم غذا

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود. عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد. روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد. بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IBS ، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود.

خواص بابونه

کاهش درد و التهاب

بعضی اوقات بابونه به عنوان آسپیرین گیاهی شناخته می شود زیرا از قرن ها پیش به عنوان درمانی برای کاهش درد استفاده می شده است. از گل های آن برای کاهش احتقان، درد، قرمزی و تورم استفاده می شود. این گیاه به طور موثری باعث کاهش تورم صورت، دندان درد، تحریکات پوستی می شود و درمان اصلی ایجاد التهاب و درد ناشی از عفونت ها است. به همین دلیل عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون های بدن یا صورت، صابون های حمام و خمیردندان اضافه می شود. بابونه به کاهش درد طبیعی که با صدمات، آرتروز، تب، درد کمر و بارداری مرتبط است کمک می کند. این گیاه دارای خصوصیات کاهش درد بعد از زایمان بوده و بدن را آرام می کند.

خواص بابونه برای درمان سرطان

مطالعات زیادی انجام شده است تا از فعالیت های ضد سرطانی بابونه اطلاع به دست بیاید و با توقف رشد تومور تأثیرات مثبت از خود نشان داده و به عنوان درمانی برای سرطان عمل می کند. این درمان سرطانی را ناشی از آنتی اکسیدان های معروف به آپیژنین می دانند که ترکیبات فعال زیستی هستند و به نظر می رسد در مقابله با سرطان های پروستات، پوست، تخمدان و پستان نقش دارند.

رهایی از احتقان

بابونه برای مقابله با عفونت ها اثر دارد و همچنین تراکم مخاط را کاهش می دهد. چای تهیه شده از بابونه یک انتخاب عالی برای درمان سرماخوردگی، عفونت سینوس و آنفولانزا است. مطالعات نشان می دهد استنشاق بخار با عصاره بابونه در معالجه علائم سرماخوردگی مؤثر است. چای یا عصاره بابونه را به صورت غرغره برای مقابله با التهاب غشاهای مخاطی و داخل گلو و دهان امتحان کنید.

خواص بابونه برای لثه ها و دندان های سالم

علاوه بر بهبود پوست و دستگاه تنفسی، از مزایای بابونه نیز می توان به توانایی آن در مقابله با عفونت های باکتریایی دندان ها، حفره دندان و لثه اشاره کرد. همچنین به کاهش درد ناشی از زخم ها، زخم های لثه، دندان درد و همچنین مقابله با باکتری های مضر که می توانند در دهان زندگی کنند نیز کمک می کند.

از خواص بابونه کاهش حلقه های تاریک در اطراف چشم

کشف شده است که چای بابونه به کاهش خستگی چشم و همچنین تیرگی های زیر حلقه چشم کمک می کند. درمان آسان با خیساندن 2 کیسه چای بابونه در آب گرم است. بعد از چند دقیقه کیسه های چای را از آب خارج کرده و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شوند. بعد از آن، آنها را در طول شب مانند یک کمپرس بر روی چشمان خود قرار دهید.

خواص بابونه

فرآورده‌های بابونه چیست ؟

این گیاه از آن دسته از گیاهان دارویی است که به صورت‌های مختلف خوراکی، موضعی و بخور مورد مصرف دارد. تنوع فرآورده‌های حاصل از این گیاه سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها آن را در کنار مواد پرکاربرد دیگر در منزل نگهداری و مصرف کنند. در ادامه تعدادی از فرآورده‌های این گیاه پرخاصیت معرفی شده‌ است:

طرز تهیه دم‌ کرده بابونه

مردم کشور ما از قدیم با نوشیدن انواع چای‌ها و دم‌کرده‌ها مانوس بوده‌اند و به همین دلیل دم‌کرده بابونه می‌تواند در عین داشتن روش تهیه آسان، برای آنها دلچسب باشد. برای درست کردن دم‌کرده بابونه، کافیست یک قاشق چای‌خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و مدت ۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. توصیه بر این است که برای دم کردن بابونه بهتر است از قوری چینی استفاده شود و برای ایجاد طعم مطلوب‌تر مقداری نبات نیز به آن اضافه شود. دم‌کرده گل این گیاه حاوی ترکیباتی است که با منظم کردن حرکات دودی روده هم در درمان اسهال و هم یبوست موثر است و انواع سوءهاضمه را از میان می‌برد.

کاربرد اسانس گیاهان سنتی بابونه

اسانس این گیاه به وسیله تقطیر با بخار آب به دست می‌آید. رنگ این اسانس آبی روشن است، ولی در اثر کهنه شدن به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای در می‌آید. بوی این اسانس، بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است. استفاده از این اسانس طبیعی در منزل برای معطر کردن غذاها کاربرد فراوان دارد.

درمان نفخ شکم با گیاهان دارویی

گل خشک بابونه را با نسبت وزنی مساوی روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد و گهگاه آن را هم بزنید تا نجوشد. سپس آن را از روی آتش بردارید و بعد از ۲۴ ساعت آن را از صافی با فشار رد کنید. عصاره به دست آمده روغن بابونه و زیتون را در شیشه دربسته نگهداری کنید و در موارد نفخ شکم و قولنج آن را روی شکم بمالید.

کاربرد روغن بابونه و کنجد برای تسکین درد

مقداری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن با روغن کنجد مخلوط کرده و سپس به اندازه دو برابر گل بابونه، آب به آن اضافه کنید. مخلوط را آنقدر بجوشانید تا آب آن به طور کامل تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند. این مخلوط نیز برای تسکین درد کاربرد فراوان دارد.

خواص بابونه بخور

بخور این گیاه یکی از ماسک‌های مورد علاقه بانوان در مراقبت‌های زیبایی است. بخور گل این گیاه برای بهبود آکنه و جوش‌های صورت مفید است. این بخور علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن عوامل بیماری‌زا سبب تحریک گردش خون زیر پوست صورت می‌شود و پوست را جوان و شاداب می‌کند. از سوی دیگر اعتقاد بر این است بخور بابونه می‌تواند منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و فلزات سنگینی را که طی روز در آن نفوذ کرده‌اند، تسریع ‌کند.

خواص بابونه

قطره بابونه

از قطره بابونه معمولا برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود. علاوه بر این دارای اثرات ضداسپاسم و ضدنفخ است. این فرآورده به صورت دهان‌شویه برای رفع التهابات مخاطی دهان نیز به کار می‌رود.

چند نکته مهم ضروری درباره بابونه

مصرف همزمان بابونه و فرآورده‌های آن با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق‌کننده خون و همچنین الکل ممنوع است. مصرف بابونه در زنان در دوران بارداری و شیردهی در برخی افراد ممکن است با آلرژی همراه باشد و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.

استفاده از این گیاه و مشتقات آن ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود. در مصرف این گیاه دارویی زیاده‌روی نکنید. مصرف بیش از اندازه فرآورده‌های بابونه در برخی افراد با علایمی مثل سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد همراه است. افرادی که سابقه آلرژی و حساسیت دارند یا به طور مداوم از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از شروع به مصرف بابونه و فرآورده‌های مشتق از آن حتما با پزشک خود مشورت کنند تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنند.