قلیه میگو یکی از غذاهای سنتی ایران می باشد. قلیه میگو طرفداران زیادی دارد. اصالت قلیه میگو برای جنوب کشور می باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر
میگو ۳۰۰ گرم
گشنیز ۱۵۰ گرم
شنبلیله ۳۰ گرم
شنبلیله خشک ۱ قاشق چایخوری
پیاز ۱ عدد
سیر ۶ حبه
آرد ۱ قاشق چایخوری
تمر هندی ۸۰ گرم
آب جوش ۲٫۵ لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به مقدار کافی

طرز تهیه قلیه میگو

قلیه میگو

مرحله اول

برای تهیه قلیه میگو خوشمزه در ابتدای کار پوست میگوها را جدا کرده و یک برش ریز در پشت کمر آنها ایجاد می کنیم تا رگ سیاه رنگ را از آنها جدا کنیم. در ادامه میگوها را به خوبی شسته و درون آبکش قرار می‌ دهیم.

مرحله دوم تهیه قلیه میگو

حالا تمر هندی را با آب جوش مخلوط کرده و از صافی رد می کنیم تا عصاره تمر هندی حاصل شود. در ادامه شنبلیله و گشنیز را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه مقداری روغن به قابلمه می افزاییم.

قلیه میگو

مرحله سوم

در ادامه قابلمه را روی حرارت گذاشته و مقداری نمک اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز کمی طلایی شود. حالا شنبلیله و گشنیز را به قابلمه اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت می دهیم تا سبزی تغییر رنگ بدهد.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید شنبلیله و گشنیز زود می سوزد به همین دلیل آنرا به صورت مداوم مخلوط کنید. پس از گذشت این زمان شنبلیله خشک را اضافه کرده و کمی به تفت دادن ادامه می دهیم، سپس فلفل تند را خرد می کنیم.

مرحله پنجم تهیه قلیه میگو

در ادامه فلفل خرد شده را به همراه سیر و مقداری زردچوبه درون هاون می کوبیم، سپس به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم. حالا آرد را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد کاملا از بین برود.

قلیه میگو

مرحله ششم

در این مرحله دو سوم از مخلوط سبزی درون قابلمه را جدا کرده و کنار می گذاریم، سپس میگوهای شسته شده را به قابلمه می افزاییم و به همراه باقی مانده مخلوط سبزی تفت می دهیم تا بوی زهم میگو گرفته شود.

مرحله هفتم تهیه قلیه میگو

پس از گذشت پنج دقیقه میگوها را از قابلمه خارج می کنیم، سپس مقدار مخلوط سبزی جدا کرده را به همراه عصاره تمرهندی ترکیب کرده و به قابلمه می افزاییم. حالا حرارت را زیاد می کنیم تا مواد درون قابلمه به نقطه جوش برسد.

مرحله هشتم

پس از جوش آمدن قلیه درب قابلمه را نیمه باز گذاشته و حرارت را ملایم می کنیم تا قلیه به مدت ۱ ساعت بجوشد تا جا بیفتد. پس از گذشت این زمان میگو را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم قلیه میگو به مدت ۴۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا کاملا جا بیفتد و لعاب پیدا کند. پس از گذشت این زمان قلیه میگو را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه برنج زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

قلیه میگو

نکات تکمیلی در مورد قلیه میگو

-زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 5دقیقه میباشد 

-قلیه میگو را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .

-همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .

-توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .