گیاه رزماری یکی از گیاهان خوش بو و خوش عطر ی باشد. رزماری خواص زیادی برای بدن انسان دارد. در ادامه قصد صحبت درباره خواص رزماری را خواهیم داشت.

خواص رزماری

رزماری از چه چیزی تشکیل میشود؟

رزماری از طیف وسیعی از روغن ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن ها ساخته شده اند و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی دارد.دیترپنهای موجود در رزماری، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که از کبد محافظت میکند و روند بیماری را در افراد آلزایمری بهبود میبخشد.

رزماری چیست؟

رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis گیاه بومی نواحی مدیترانه است که از آن در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود، اما دلیل استفاده از این گیاه تنها بو و طعم خوب آن نیست، بلکه خواص بی‌نظیر آن باعث شده که این گیاه بسیار موردتوجه واقع شود.

رزماری را می‌توان از خانواده نعناع‌ها درنظر گرفت، با این تفاوت که نسبت به آن‌ها طبع گرم‌تر و مزه‌ی تلخ‌تر دارد. درواقع طعم این گیاه را می‌توان طعم گس بیان کرد که به غذاها، سس‌ها، خورشت‌ها، سوپ‌ها و کباب‌ها طعم بی‌نظیری می‌بخشد. اما خواص رزماری چیست؟

خواص رزماری برای حفاظت از پوست

در مطالعه ای بین 10 فرد سالم ، مشاهده شد که عصاره های رزماری پوست را از آسیب های uvمحافظت میکند و اثر های آن را با زمان افزایش میدهد.افرادی که از عصاره های رزماری استفاده میکنند ، سلول های پوستی زنده بیشتری دارند و این روند به کاهش پیری ، سرطان یا آسیب ناشی از نور uv کمک میکند.

رزماری درد را کاهش میدهد

در طب سنتی، رزماری برای مبارزه با قاعدگی درهم ، بویژه گرفتگی شکم و درد کولیک کلیه که ناشی از انسداد ادرار از کلیه به مثانه است، استفاده میشود.

خواص رزماری در لاغری

خواص رزماری در لاغری از بارزترین و محبوب‌ترین خواصی است که می‌توان برای این گیاه درنظر گرفت. باید به این نکته اشاره کرد که بررسی‌های بسیاری روی این موضوع انجام شده و نتایج خواص رزماری در لاغری را ثابت کرده‌اند. حال شاید برای شما سوال پیش آید که رزماری به چه شکل در کاهش وزن اثر دارد؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که مصرف رزماری، چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چربی‌های بدن کاهش پیدا می‌کنند و این موضوع به لاغری کمک خواهد کرد. باید متذکر شد که عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی دارد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این خواص منجر به کاهش وزن می‌شوند.

خواص رزماری برای سرماخوردگی

از خواص عصاره رزماری برای سرماخوردگی غافل نشوید. دقت داشته باشید که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی از مهم‌ترین خواص رزماری است و همین موضوع باعث شده که از دمنوش این گیاه برای درمان برونشیت و سرماخوردگی استفاده کنند. البته شما می‌توانید با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه برای شما آسیبی به همراه نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که این گیاه حاوی مقادیر بالایی از اسید رزمارینیک، اسید کافئیک، کارنوسول و بوتولیک که همگی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند است و به‌همین‌دلیل مصرف آن باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. بنابراین پیشگیری از سرماخوردگی را نیز می‌توان از دیگر خواص رزماری درنظر گرفت.

خواص رزماری

خواص رزماری برای اعصاب

از دیگر خواص رزماری می‌توان به تاثیر آن بر اعصاب اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصین طب سنتی، این گیاه می‌تواند ناراحتی‌های مربوط به اعصاب را تسکین دهد و از بی‌خوابی و استرس جلوگیری کند.

دقت داشته باشید که یکی از خواص رزماری، رایحه بسیار قوی آن است و همین رایحه کمک می‌کند که خلق‌وخو افراد بهتر شود. همچنین این گیاه می‌تواند باعث آرامش بدن شود و اضطراب و افسردگی مزمن را برطرف کند. فراموش نکنید که رزماری باعث کاهش ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود و به‌همین‌دلیل اگر به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید، به‌احتمال‌زیاد رزماری را به‌عنوان آرام‌بخش به شما پیشنهاد دهد.

خواص رزماری برای مردان

خواص رزماری برای مردان نیز ثابت شده است و از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. اما موضوعی که درباره این گیاه وجود دارد، این است که مصرف چای رزماری و گل محمدی در مردان می‌تواند مضر باشد و باعث کاهش میل جنسی آن‌ها شود.

البته خواص چای رزماری و گل محمدی بسیار زیاد است که می‌توان به مواردی چون تنظیم قند، کنترل فشار خون، موثر در رویش موها، بهبود حافظه،  بهبود عملکرد گوارش و … اشاره کرد. بنابراین توصیه می‌شود مصرف این نوشیدنی را در برنامه خود قرار دهید، اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

خاصیت ضدباکتریایی

قدرت رزماری در تقویت دستگاه ایمنی به‌اندازه‌ی کافی تأثیرگذار است. حالا به این خاصیت رزماری، قدرت‌اش در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی (مخصوصا عفونت‌های معده) را اضافه کنید. باکتری «هلیکوباکتر پیلوری» نوعی باکتری بیماری‌زای خطرناک است که می‌تواند موجب بروز انواع زخم‌‌ معده‌ شود. اما مطالعات نشان می‌دهند مصرف رزماری می‌تواند از رشد این باکتری‌ها جلوگیری کند. همچنین رزماری می‌تواند از عفونت‌های استاف که هرساله هزاران نفر را به‌کام مرگ می‌کشد نیز جلوگیری کند.

خواص رزماری

 سم‌زدایی بدن

رزماری خاصیت ادرارآوری دارد. این امر به خروج مؤثر سموم از بدن به‌وسیله‌ی ادرار کمک می‌کند. علاوه‌بر این مصرف منظم رزماری با افزایش نرخ خروج آب از بدن، می‌تواند به دفع عوامل بیماری‌زا، نمک‌ها، سموم و حتی چربی اضافی از بدن کمک کند. سرعت بازسازی کبد نسبت‌به اعضای بدن آهسته‌ است. رزماری می‌تواند روند بازسازی و سلامت کبد را تسریع کند و در کاهش شدت سیروز (التهاب شدید کبد) مؤثر است.

خواص رزماری برای تقویت حافظه

رزماری به عنوان یک محرک شناختی موثر عمل می‌کند، و برای بهبود حافظه و تمرکز ذهنی مفید است. این گیاه حتی در افزایش فعالیت امواج مغزی و حفاظت در برابر اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال پیشرفت‌های درمانی در روان‌ داروشناسی (Therapeutic Advances in Psychopharmacology) منتشر شد، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض عطر رزماری می‌تواند عملکرد شناختی و خلق و خوی فرد را بهبود بخشد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله‌ی بین‌المللی علوم اعصاب (International Journal of Neuroscience) منتشر شد نیز خواص رزماری را برای تقویت حافظه نشان داد.

– دو تا سه قطره روغن رزماری را به دستمال‌تان اضافه کنید یا در دستگاه بخور بریزید و عطر آن را استنشاق کنید.

– همچنین می‌توانید چای رزماری تهیه شده از برگ‌های تازه یا خشک بنوشید. برای تهیه‌ی این چای، یک تا یک و نیم قاشق چای‌خوری از این گیاه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد.

خواص رزماری برای گرفتگی

برگ های رزماری دارای خواص ضد تشنج هستند.این خواص اسپاسم ناخواسته عضلانی را کاهش میدهد.مطالعات نشان میدهند که روغن رزماری گرفتگپی های قلب را هم درمان میکند.

خواص رزماری برای بهبود روحیه

در مطالعه ای بین 144 داوطلب ، افرادی که رزماری را استشمام کرده بودند ، نسبت به کسانی که چیزی را بو نکرده بودند و یا اسطوخودوس بویده بودند ، روحیه بهتری داشتند.همچنین در آزمایشی به برخی افراد واکسن حاوی برگ رزماری را تزریق کردند و شاهد کم شدن اضطراب و نگرانی در آنها بودند.

جریان خون را تحریک می‌کند

رزماری یک گیاه بسیار عالی برای بهبود گردش خون است. این گیاه به نوبه‌ی خود، به تامین مواد مغذی حیاتی برای همه‌ی اندام‌های حیاتی کمک می‌کند و فعالیت‌های متابولیکی را در بدن‌تان افزایش می‌دهد.

– برای بهبود گردش خون‌تان به صورت منظم چای رزماری بنوشید.

– اگر اغلب به علت گردش خون ضعیف دائما دست و پای‌تان سرد است، آنها را مدام با روغن جذب شده‌ی رزماری ماساژ دهید.

خواص رزماری

خواص رزماری برای کبد

از خواص رزماری برای کبد غافل نشوید. دکتر طب سنتی معمولا رزماری را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌دهد، زیرا خوردن رزماری جریان صفراوی بدن را زیاد می‌کند و این موضوع باعث افزایش متابولیسم چربی و سم‌زدایی کبد می‌شود.

همچنین ادرارآوری از دیگر خواص رزماری است و مصرف آن کمک می‌کند که سموم از بدن توسط ادرار دفع شوند. بنابراین می‌توان آن را برای کلیه‌ها و مجاری ادرار نیز مناسب دانست. برای آگاه شدن از نحوه مصرف این گیاه با یک دکتر تغذیه مشورت کنید. البته اگر مراجعه به دکتر برایتان دشوار است، می‌توانید از خدمات متخصص تغذیه آنلاین کمک بگیرید تا بهترین برنامه برای سلامت شما تعیین شود.

خواص رزماری برای دیابت

همان‌طورکه می‌دانید، قند خون بالا در صورت کنترل نشدن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به مشکلات مربوط به چشم، قلب، کلیه و سیستم عصبی اشاره کرد. از همین رو این افراد نباید از خواص رزماری برای دیابت غافل شوند.

نوشیدن دمنوش رزماری باعث می‌شود که گلوکز به میزان بیشتری جذب سلول‌های عضلانی شود که نتیجه این موضوع کاهش قند خون خواهد بود. دلیل این موضوع این است که دمنوش رزماری ترکیباتی دارد که به تقویت جذب گلوکز کمک می‌کنند.

خواص رزماری برای یبوست

اگر دچار مشکل یبوست هستید و در هضم غذا به مشکل خورده‌اید، می‌توانید با مصرف رزماری این مشکلات را برطرف کنید. رزماری ترکیباتی چون فلاونوئیدها و سینئول دارد که این ترکیبات برای دل درد، اسهال، نفخ و یبوست بسیار مفید هستند. درواقع خواص رزماری در درمان مشکلات گوارشی غیرقابل‌ انکار است.

البته مشورت با یک دکتر متخصص طب سنتی خیال شما را برای مصرف این گیاه راحت می‌کند. همچنین اگر پیدا کردن یک متخصص برای شما سخت است یا امکان مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید از طریق ویزیت آنلاین طب سنتی سوالات خود درباره مصرف و خواص رزماری را بپرسید تا مطمئن شوید که مصرف آن بلامانع است.

تا به اینجا درباره خواص گیاه رزماری مطالبی را در اختیارتان قرار دادیم، اما نکته‌ای وجود دارد که باید بدانید و آن خواص رزماری برای پوست است. این گیاه اثر شگفت‌انگیزی روی پوست شما دارد و به‌همین‌دلیل یک مقاله جدا را به آن اختصاص داده‌ایم که می‌توانید با مطالعه آن به خواص رزماری برای پوست پی ببرید.

رزماری میتواند جنب و جوش و فعالیت را افزایش دهد

مصرف روغن رزماری به علت افزایش سینئوله باعث افزایش حرکت و فعالیت میشود.

 خواص رزماری برای مبارزه با آرتروز

این گیاه با کاهش آسیب اکسیداتیو مفاصل و بافت های اطراف،از پیشرفت آرتروز روماتوئید جلوگیری میکند.محدودیت استفاده از رز ماری در بسیاری از مطالعات ذکر شده است بنابراین دانستن عوارض جانبی آن نیز مفید است.

خواص رزماری برای سردرد

ضد درد و ضد التهابی بودن نیز خاصیت رزماری است. بنابراین، می‌تواند به درمان سردرد کمک کند. این گیاه حتی می‌تواند به کاهش درد و شدت میگرن کمک کند.

– خیلی راحت پیشانی و شقیقه‌های‌تان را با چند قطره روغن رزماری مخلوط با ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل ماساژ دهید.

– حتی استشمام عطر رزماری موجب تسکین سردرد می‌شود.

– برای سردرد‌های همراه با احتقان بینی یا سرماخوردگی، چند قطره روغن رزماری را به یک وان آب داغ اضافه کنید و بخار آب را استنشاق کنید.

خواص رزماری

خواص رزماری برای رشد مو

این گیاه دارویی فوق‌العاده همچنین موجب تحریک رشد مو می‌شود. رزماری گردش خون را در پوست سر بهبود می‌دهد، و این باعث می‌شود که مواد مغذی بیش‌تری به فولیکول‌های مو برسند و رشد مو تقویت شود.

مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۸ در ژورنال Archives of Dermatology منتشر شد، اشاره می‌کند که آروماتراپی نیز که دیگر خاصیت رزماری است می‌تواند برای درمان طاسی منطقه‌ای استفاده شود. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی آن با ملایمت مو را تمیز می‌کند و از خارش و شوره سر جلوگیری می‌کند.

– یک مشت رزماری تازه را به ۲ تا ۳ فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کنید و اجازه دهید که این مایع خنک شود. سپس چند بار در هفته آن را برای آبکشی موهای‌تان استفاده کنید.

– همچنین می‌توانید چند قطره اسانس رزماری را به روغن زیتون یا نارگیل گرم اضافه کنید و ۲ یا ۳ بار در هفته پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. حتی می‌توانید قبل از شستن موهای‌تان، چند قطره روغن رزماری را به شامپوی‌تان اضافه کنید.

– ۴ قاشق چای‌خوری روغن هسته‌ی انگور، ½ قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا، ۳ قطره روغن رزماری و ۳ قطره روغن اسطوخودوس، ۲ قطره روغن آویشن و دو قطره روغن چوب سدر را با هم ترکیب کنید. پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ بدهید. روی موهای‌تان را با یک حوله گرم بپوشانید. اجازه بدهید تمام شب یا دست کم ۴۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند. صبح روز بعد، مثل همیشه موهای‌تان را شامپو کنید. این کار ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.

 سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

دیگر خاصیت رزماری این است که کمک‌تان می‌کند تا در برابر بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زای مختلفی که ممکن است تاثیر منفی روی سیستم ایمنی بدن‌تان بگذارند، دفاع قدرتمندی داشته باشید

این گیاه شامل مواد شیمیایی گیاهی مانند رزمارینیک اسید، بتولینیک اسید، کارنوسول و کافئیک اسید و همین‌طور آنتی‌اکسیدان و خواص ضد سرطان و ضد التهابی است. این ترکیبات نقش مهمی در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، که می‌توانند باعث بروز استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی شوند، بازی می‌کنند.

۱ تا ۲ فنجان چای رزماری به صورت روزانه بنوشید تا سالم و سلامت بمانید و از سرماخوردگی، سرفه و سایر مشکلات بهداشتی دوری کنید.

مشکلات تنفسی را درمان می‌کند

شما همچنین می‌توانید این گیاه دارویی معطر را به دلیل خواص آرامش‌بخش، ضد باکتری، و ضد اسپاسم آن، برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و، عفونت سینوس و آسم استفاده کنید. رزماری همچنین بوی بد دهان را از بین می‌برد.

– چند قطره روغن رزماری را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا هر روغن حامل دیگری مخلوط کنید. قفسه سینه‌تان را با این روغن چند بار در روز ماساژ دهید.

– ۲ یا ۳ قطره روغن رزماری را روی یک دستمال کاغذی بریزید و عطر آن را برای رهایی از مشکلات تنفسی استنشاق کنید.

– گزینه‌ی دیگر این است که ۲ یا ۳ بار در روز چند قطره روغن رزماری را در یک کاسه آب داغ بریزید و بخار آن را استشاق کنید.

عوارض رزماری چه هستند

1.رزماری میتواند میزان باروری را کاهش دهد

در آزمایشی روی موش های صحرایی ، تعداد اسپرم ، تحرک و تراکم آنها را کاهش داد که تمام این عوامل منفی بر باروری تاثیر میگذارد همچنین موش های صحرایی باردار جنین خود را از دست دادند.

2.رزماری خارش پوست را افزایش میدهد

پس باید برای استفاده از این گیاه پرخاصیت حساسیت پوستی نداشته باشید.

3. رزماری سطح قند خون را افزایش میدهد

در آزمایشی بر روی خرگوش ها با دیابت القا شده، میزان گلوکز را در بدن آنها در 2 ساعت 55 درصد افزایش داد.

4.رز ماری ممکن است پوست را تحریک کند

در افرادی که دارای پوست حساس هستند، استفاده از روغن رزماری ممکن است باعث درماتید یا قرمزی پوستشان شود.

5.رزماری میتواند منجر به تشنج شود

گرچه رزماری میتواند تشنج ها را کاهش دهد اما در دز های بالا ممکن است خود یکی از عوامل تشنج باشد.

طرز استفاده از رزماری

خواص رزماری در غذا بی‌شمار است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد از این گیاه به‌عنوان ادویه غذای خود استفاده کنند. این ادویه از طعم و بوی بی‌نظیری برخوردار است و استفاده از آن در سس‌ها، سوپ‌ها، انواع پیتزاها، پاستاها و … مرسوم است.

البته خواص رزماری تنها به استفاده از آن در غذا محدود نمی‌شود، بلکه خواص جوشانده رزماری نیز قابل توجه است. برای تهیه این جوشانده لازم است که ۲۰ گرم از این گیاه را با ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش دم کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس جوشانده را صاف کرده و میل کنید. دقت داشته باشید که در مصرف این دمنوش زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد.

خواص رزماری

کاشت رزماری

رزماری را باید در خاکی که به‌خوبی زهکشی شده است و دمای میانگین ۲۱ درجه‌ی سانتیگراد دارد، بکارید. ازجایی که رزماری می‌تواند چند هفته سرما را تحمل کند، بذر آن را اوایل بهار بکارید. باید برای رزماری فضای آزاد زیادی درنظر بگیرید. بنابراین آن را در باغچه‌ی شلوغ‌تان نکارید. زمانی‌که گیاه گل داد، برگ‌های آن را هرس کنید. با توجه به اینکه رزماری یک گیاه پایاست، می‌توانید هرسال از آن لذت ببرید.

سخن پایانی

رزماری از آن دسته گیاهانی است که خواص بی‌نظیری دارد و می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات موثر باشد. ما در این مقاله درباره‌ی رزماری و خواص آن صحبت کردیم. حال شما می‌توانید با یک متخصص طب سنتی صحبت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه نه‌تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه می‌تواند در سلامت شما بسیار موثر واقع شود.