جوجه ترش یکی از غذاهای محبوب شمالی می باشد. جوجه ترش طرفداران زیادی دارد. جوجه ترش با رسپی های مختلفی تهیه می شود.

جوجه ترش

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ بی استخوان ۸۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
پیاز ۱ عدد
گردوی آسیاب شده ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
سبزی معطر ۳ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری پُر
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر پاپریکا و فلفل قرمز هر کدام ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن مایع به مقدار کافی

طرز تهیه جوجه ترش

جوجه ترش

مرحله اول

برای تهیه این غذا شمالی در ابتدای کار سینه مرغ را کمی بزرگتر از قطعات جوجه کباب خرد می کنیم و به خوبی می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود.

مرحله دوم تهیه جوجه ترش

در این مرحله روغن زیتون را به همراه زعفران دم کرده، پودر پاپریکا، فلفل قرمز و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درون یک کاسه بزرگ می ریزیم و با هم ترکیب می کنیم، سپس تکه های مرغ را به کاسه می افزاییم.

مرحله سوم

حالا سبزیجات معطر خرد شده را به همراه رب انار و گردوی آسیاب شده به کاسه اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که سبزی اصلی این غذا شامل خالیواش و چوچاق است که فقط در شهرهای شمالی کشورمان موجود است.

جوجه ترش

مرحله چهارم

در صورتی که به این سبزی ها دسترسی نداشته باشیم می توانیم به جای این آنها از نعناع، جعفری و گشنیز استفاده کنیم. در ادامه سیر و پیاز را پوست گرفته و رنده می‌کنیم، سپس به کاسه اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد را به خوبی ترکیب می‌کنیم، سپس روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم. در ادامه کاسه را حداقل به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود.

مرحله ششم تهیه جوجه ترش

پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه تکه‌های گوشت مرغ را به ترتیب درون تابه می‌چینیم و مواد طعم‌دهنده را روی آنها می‌ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله درب تابه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم جوجه‌ها با حرارت بسیار ملایم بپزند. بهتر است هر چند دقیقه یک بار جوجه ها را بچرخانیم تا به صورت یکدست سرخ شوند. در نهایت این غذا را به همراه کته سرو می‌کنیم.

جوجه ترش

نکات تهیه جوجه ترش

خیلی از کسانی که در منزل جوجه ترش درست می کنند همیشه با این مشکل مواجه می شوند که این غذا خانگی شان طعمش شبیه به جوجه ترش های رشتی نیست. یکی از نکات مهم در تهیه این غذا رب انار است.

در صورتی که تمایل دارید این غذا شبیه جوجه ترش های رستوران های شمال کشور شود باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود طعم جوجه ترش شما خیلی عالی نشود.

یکی دیگر از نکاتی که در تهیه این غذا به کار می رود این است که در برخی رستوران ها برای طعم دار کردن جوجه ها از آب انار و آب نارنج تازه استفاده می شود که این موضوع باعث خوشمزه تر شدن جوجه ها می شود.