پنیر خانگی یکی از لبنیاتی است که با رسپی های مختبفی تهیه می شود. ماده اصلی تهیه پنیر خانگی شیر می باشد.

مواد لازم پنیر خانگی
شیر پرچرب ۱ کیلوگرم
سرکه سفید ۳ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار کافی

طرز تهیه پنیر خانگی

پنیر خانگی

مرحله اول

برای تهیه پنیر خانگی خوشمزه در ابتدای کار شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد. زمانی که شیر جوش آمد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دوم تهیه پنیر خانگی

حالا سرکه را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی هم می زنیم تا شیر بریده بریده شده و دلمه شود. در ادامه دلمه های شیر را از توری رد می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس توری را از یک جای مناسب آویزان می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می هیم آب اضافی پنیر کاملا خارج شود. پس از گذشت ۲ تا ۴ ساعت پنیر را درون یک آبکش گذاشته و یک جسم سنگین روی آن قرار می دهیم تا آب پنیر کاملا جدا شده و پنیر شکل بگیرد.

مرحله چهارم تهیه پنیر خانگی

حالا به ازای هر ۱۰۰۰ گرم آب پنیر، ۱۰۰ گرم نمک به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا ذرات نمک کاملا حل شوند. در ادامه پنیر را به اندازه های دلخواه برش زده، سپس درون آب پنیر قرار می دهیم.

پنیر خانگی

مرحله پنجم

حالا پنیر را درون یخچال قرار داده تا کاملا خنک شود. در صورت تمایل برای عطر بهتر پنیر، می توانید از پودر تخم گشنیز، سیاه دانه یا زیره استفاده کنید. توجه داشته باشید شیر پرچرب در خوشمزه تر شدن پنیر موثر می باشد. نوش جان.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که برای مایه کردن پنیر به غیر از سرکه می توانیم از مواد دیگر نیز استفاده کنیم. مثلا اگر سرکه در دسترس نداشته باشیم می توانیم از قرص پنیر و ماست نیز برای مایه کردن پنیر استفاده کنیم.

نکات کلیدی در تهیه پنیر خانگی خوشمزه در خانه

  1. اگر سرکه را به شیر در حال جوش اضافه کنید باعث سفت شدن پنیر می شود.
  2. آب و نمک را می توانید طبق ذائقه خود تنظیم کنید.
  3. از سرکه سیب خانگی نیز می توانید استفاده کنید.
  4. می توانید به دلخواه به پنیر خود زیره سیاه یا دانه شوید اضافه کنید.
  5. می توانید آب پنیر را بعد از سرد شدن میل کنید.

دلایل درست کردن پنیر در خانه

وقتی صحبت از غذاهای سالم به میان می‌آید، معمولاً به غذایی که در خانه تهیه می‌شود، فکر می‌کنیم. دانستن اینکه بدانید غذای شما در کجا و چگونه درست شده است، بسیار لذت بخش می‌باشد. اما همین احساس را می‌توان نه تنها در وعده‌های گهگاهی بلکه در وعده‌ای از روز که مدام آن را تکرار می‌کنیم نیز مشاهده کنیم. وعده صبحانه بسیار مهم است و ما اغلب در این وعده از پنیر استفاده می‌کنیم. پس چه بهتر که از پنیر خانگی مصرف کنیم.

پنیر خانگی

پنیرسازی یکی از فعالیت‌های محبوب خانگی است که بسیاری از بانوان و آقایان آن را دوست دارند. اما چه چیزی پنیرسازی در خانه را به گزینه‌ای ارزشمند نسبت به خرید آن در فروشگاه تبدیل کرده است؟ برای پاسخ به دلایل زیر توجه کنید:

پنیر خانگی یک غذای سالم است

تهیه پنیر در خانه سالم‌تر است. پنیر خانگی هیچ نوع مواد مضر نگهدارنده، صمغ و تثبیت کننده ندارد. از آنجا که می‌توانید هر ماده‌ای که در پنیر شما قرار دارد را کنترل کنید، می‌توانید از مواد طبیعی و ارگانیکی بهره ببرید. پنیرسازی با مواد ارگانیک، شما را از آفت‌کش‌های احتمالی، هورمون‌ها یا آثار آنتی‌بیوتیک‌ها رهایی می‌بخشد.

علاوه بر این، پنیر خانگی پروتئین، کلسیم و ویتامین بیشتری نسبت به پنیر کارخانه‌ای دارد. با کنترل ترکیبات خود فراموش نکنید که می‌توانید پنیر خانگی خود را به محصولی متناسب با رژیمی غذایی خود تبدیل کنید.

طرز تهیه پنیر خانگی آسان است

تهیه پنیر خانگی آسان و با ارزش است. بسیاری از پنیرها مانند موزارلا، ریکوتا، ماسکارپونه، فتا، حتی کامبرت و بری در خانه به سادگی درست می‌شوند. به طور کلی چند مرحله اساسی برای تهیه پنیر وجود دارد و فقط کمی اصلاح برای به دست آوردن انواع مختلف آن وجود دارند.

بیشتر فرآیند تهیه پنیر شامل منتظر ماندن برای جوشیدن شیر است و نیازی نیست که از قابلمه به طور دائم مراقبت کنید، همانطور که فکرش را می‌کنید. همچنین مانند هر مهارتی، هرچه بیشتر در خانه پنیر درست کنید، این کار را سریع و با کیفیت بالاتر انجام خواهید داد.

پنیر خانگی

در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود

تهیه پنیر یک سرگرمی جالب است که انجام آن نسبتاً ارزان می‌باشد. اکثر لوازم مورد نیاز برای تهیه پنیر اغلب در منزل اکثر افراد دید می‌شود. این وسایل شامل قابلمه، قاشق، همزن و آبکش است. همچنین، به شیر، آب لیمو، سرکه و پارچه پنیر نیاز است. بنابراین به وسایل یا مواد غذایی خاصی نیاز ندارید و می‌توانید با حداقل مواد لازم تعداد زیادی پنیر خانگی خوشمزه تهیه کنید.