دنت زعفرانی یکی از دسر های محبوب و پر طرفدار می باشد. دنت زعفرانی با رسپی های مختلفی تهیه می شود. دنت زعفرانی طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر ۲ لیوان
شکر ۳ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
وانیل  نوک قاشق چایخوری
کره ۱ قشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه دنت زعفرانی

دنت زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه دنت زعفرانی خوشمزه در ابتدای کار نشاسته را به همراه شیر و شکر درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس کمی ترکیب می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا شیر جوش بیاید.

مرحله دوم تهیه دنت زعفرانی

پس از اینکه شیر جوش آمد، حرارت را روی کمترین درجه قرار می دهیم و به آرامی شیر را هم می زنیم تا نشاسته بپزد. توجه داشته باشید که اگر حرارت زیر قابلمه زیاد باشد نشاسته به خوبی نمی پزد و طعم دسر خراب می شود.

مرحله سوم

پس از اینکه نشاسته و شکر به طور کامل درون شیر حل شدند، گلاب را به همراه زعفران دم کرده و وانیل به قابلمه اضافه می کنیم و به آرامی هم می زنیم تا رنگ دسر کم کم تغییر کند و به طور یکدست زرد شود.

مرحله چهارم تهیه دنت زعفرانی

حالا باید با صبر و حوصله دسر را هم بزنیم تا به غلظت مورد نظرمان برسد. پس از اینکه غلظت دنت شبیه به غلظتی مثل حریره بادام شد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. توجه داشته باشید که نیاز نیست دسر خیلی سفت شود.

مرحله پنجم

دنت پس از اینکه خنک شود سفت می شود، به همین دلیل باید زمانی که آنرا از روی حرارت بر می داریم حالتی روان داشته باشد. در صورت تمایل در این مرحله می توانیم مقداری خلال پسته نیز درون دسر بریزیم.

دنت زعفرانی

مرحله ششم تهیه دنت زعفرانی

در این مرحله دسر را درون ظرف های سرو می ریزیم و روی آنرا به صورت یکدست صاف می کنیم، سپس درون یخچال قرار می دهیم. در زمان سرو دسرها را از یخچال خارج کرده و به سلیقه خود با مواد دلخواه تزیین می کنیم.

چند نکته تهیه دنت زعفرانی

1.شیر باید سرد باشد

شیری که با نشاسته اضافه می‌کنید باید سرد باشد، اگر شیر داغ باشد نشاسته گلوله شده و در آن حل نمی‌شود.

2.از زعفران مراقبت کنید

زعفران را به خصوص پس از آسیاب کردن، دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته نگهداری کنید. در غیر اینصورت، عطر بوی آن به مرور زمان تبخیر شده و خواص دارویی و طعم و مزه آن نیز تغییر کرده و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

3.یک محلول زعفران باکیفیت درست کنید

برای درست کردن محلول زعفران می‌توانید از روش دم کردن زعفران یا روی آب کردن زعفران روی یخ استفاده کنید.

- ابتدا زعفران را خوب بسایید تا با خرد شدن زعفران، عطر و رنگ آن سریع‌تر آزاد شود. سپس زعفران ساییده را در یک فنجان کوچک ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. درب فنجان را ببندید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زعفران در بخار آب دم کشیده و خوشرنگ شود. محلول زعفران را می‌توانید به هر غلظتی درست کنید، ولی بهتر است به ازای ۱ قاشق سوپخوری زعفران از ۱/۳ لیوان آب جوش استفاده کنید.

- برای تهیه محلول زعفران با یخ، زعفران ساییده را در ظرفی ریخته و چند تکه کوچک یخ روی آن قرار دهید. اجازه دهید یخ در دمای محیط ذوب شده و عصاره زعفران خارج شود.

دنت زعفرانی

نکات کلیدی در تهیه دنت زعفرانی خوشمزه و ساده بدون ژلاتین

  1. حرارت را نباید زیاد کنید زیرا بوی خامی نشاسته داخل دنت می ماند و حتما باید با حرارت کم مواد پخته و غلیظ شوند.
  2. از نشاسته گل نیز می توانید استفاده کنید.
  3. اگر برای کودک این دنت را تهیه می کنید می توانید برای مقوی تر شدن از سرلاک چهار مغز یا هر نوع مکملی دارید اضافه کنید.
  4. ذنت زعفرانی را بهتر است بعد از چند روز مصرف کنید زیرا قابلیت ماندگاری ندارد و زود خراب می شود.
  5. می توانید از شیر پرچرب یا کم چرب به دلخواه استفاده کنید و یا حتی می توانید شیر بادام نیز استفاده کنید.