ترشی بامیه یکی از ترشی های خوشمزه و پر طرفدار می باشد. ترشی بامیه با ترکیب های متفاوتی تهیه می شود. ترشی بامیه طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه ۵۰۰ گرم
آب جوشیده داغ ۱ پیمانه
سرکه سفید ۳ پیمانه
نمک ½ پیمانه
آویشن تازه ۲ قاشق غذاخوری
شوید تازه ۳ قاشق غذاخوری
ترخون تازه ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۵ بوته
دانه فلفل سیاه ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی بامیه

ترشی بامیه

مرحله اول

برای تهیه این ترشی خوشمزه در ابتدای کار بامیه ها را به خوبی می شوییم، سپس سر و ته آنها را جدا می کنیم. توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن بامیه ها، نباید به بافت آنها آسیبی برسد، چون باعث بد طعم شدن ترشی می شود.

مرحله دوم

در این مرحله بامیه ها را روی یک دستمال تمیز می چینیم تا رطوبت شان به طور کامل گرفته شود و خشک شوند. در ادامه بوته های سیر را باز کرده و سیرها را دانه به دانه پوست گرفته و تمیز می کنیم.

مرحله سوم تهیه ترشی بامیه

یک ظرف شیشه ای درب دار انتخاب می کنیم و آنرا به خوبی می شوییم، سپس با استفاده از یک دستمال تمیز به طور کامل خشک می کنیم. در ادامه یک یا دو ردیف بامیه در کف ظرف می چینیم.

مرحله چهارم

در این مرحله چند حبه سیر روی بامیه ها قرار می دهیم و این مراحل را چند بار تکرار می کنیم تا بامیه و سیر تمام شود. در ادامه آویشن، ترخون و شوید تازه را پس از شستشو و خشک کردن روی بامیه ها قرار می دهیم.

ترشی بامیه

مرحله پنجم تهیه ترشی بامیه

حالا آب جوشیده داغ را با نمک و سرکه ترکیب می کنیم، سپس به همراه دانه های فلفل روی مواد درون شیشه می ریزیم. توجه داشته باشید که سطح محلول آب و سرکه باید یک بند انگشت بالاتر از سطح مواد ترشی باشد.

مرحله ششم

در این مرحله درب ظرف را محکم می بندیم و آنرا به مدت یک هفته در یک جای خشک و خنک قرار می دهیم تا ترشی آماده مصرف شود. پس از گذشت یک هفته در صورت امکان ترشی را به یخچال منتقل می کنیم.

نکته های مهم برای تهیه و نگهداری ترشی بامیه

  • برای تهیه این ترشی موقع خرید سعی کنید بامیه هایی را انتخاب کنید که زیاد سر اون رو نچیده باشن تا شیره چسبناکش بیرون نزنه.
  • سرکه خالص و مرغوب نیز در کیفیت و مزه ترشی بامیه موثر است پس بهتر است از سرکه انگور استفاده کنید.
  • باقی‌مانده ترشی مورد استفاده را مجددا داخل ظرف اصلی نریزید بلکه آن را در ظرف کوچک‌تری نگهداری کنید.
  • می تونین آب نمک که درست کنید(کمی شور باشه). بامیه ها رو ۵ یا ۶ ساعت در این آب نمک قرا بدید و سپس در آب معمولی ۱ ساعت قرار بدید و بعدا اگه خواستین هم برا فریز کردن و هم ترشی درست کردن دیگه چسبناک نمیشه
  • اگر نمی تونین زیاد ترشی بخورین ابتدا مقدار مساوی آب و سرکه رو با هم بجوشونین و بعد خنک شدن بریزین روی بامیه ها

ترشی بامیه

  • دوستان اگر میخواهید بامیه هاتون مثل ذرت کنسروی زیر دندون حس بشه و لذت بخش باشه بامیه رو نجوشونید ولی اگر نرم تر دوست دارین در آخر جوش سرکه و آب بگذارید بامیه چند جوش کم بخوره ولی به تردی روش اول نمیشه.
  • برای از بین بردن لیزی بامیه ها کمی با آب و سرکه آن را بجوشانید و بعد در صافی ریخته و کمی آب جوش روی آن بریزید.
  • اگر ترشی احیاناً کمی لیز شد، می توانید آب آن را کاملا دور بریزید و یک بار دیگر با سرکه پُر کنید.
  • حتما موقع پاک کردن، بامیه های زده دار و نصفه را جدا کنید.