شب یلدا بلندترین شب سال می باشد. معمولا اکثر خانواده ها در شب یلدا به گرد هم می آیند و شب یلدا را پیش هم می مانند و جشن میگیرند. شب یلدا آدابی هم دارد مانند شاهنامه خوانی ، هدیه دادن و.... ما در این مقاله قصد داریم درباره پوشیدن لباس مناسب شب یلدا صحبت نماییم.

شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. شب یلدا به میان غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در ۱ دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. در این جشن سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی،قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

تاریخچه شب یلدا

«شب یلدا» که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در گاهشماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکشند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد. در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه «سَرِدَ» (Sareda) یا «سردَ» (Saredha) که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.

در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده‌است:

یلدا، شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به‌غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است.

تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند و خوانی ویژه می‌گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه‌های خشک در سفره می‌نهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد. در آیین‌های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فراورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند «میَزد» نیز نهاده می‌شد.

شب یلدا

شب یلدا را شب میلاد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ هم می‌دانند. دربارهٔ آن دو روایت عمده رایج است. اول آنکه در این شب مهر، میترا یا آن‌چنان‌که در اوستا و نوشته‌های پادشاهان هخامنشی آمده، میثرَه (Mithra) به جهان بازمی‌گردد. او که از ایزدان باستانی هند و ایرانی است ساعات روز را طولانی کرده و در نتیجه برتری خورشید پدیدار می‌شود.

آئین مهرپرستی یا آئین مهر برپایه پرستش میترا در دوران پیش از آئین زرتشت شکل گرفته‌است و در اروپا به آئین میتراییسم هم گفته می‌شود.

بعضی پژوهشگران هم بر این باورند که در شب یلدا، پیامبری زاده می‌شود: «در سال ۵۱ پادشاهی اشکانیان که مصادف است با سال ۱۹۶ میلادی، پیامبری در شب یلدا زاده می‌شود. او را دو دولفین از آب بیرون می‌آورند، چه آنکه براساس آئین مهر، آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌است.»

در هردو روایت، شب یلدا شب تولد مهر است و این بازمانده از آداب مهری است که در شرق مدیترانه به‌طور وسیعی رایج بوده و آثارش از جمله در معابد مهری باقی‌مانده در پالمیرا در اردن فعلی دیده می‌شود.

ست های مناسب لباس مخصوص شب یلدا

در ادامه قصد داریم درباره ست های جذاب و زیبا برای شب یلدا صحبت نماییم:

در شب یلدا چه بپوشیم؟

پیشنهاد ما برای خرید لباس شب یلدا لباس هایی با رنگ قرمز است زیرا شما را جوان و شاداب نشان می دهد و با رنگ این شب هماهنگ است. رنگ قرمز، یکی از فوق العاده ترین و جذاب ترین رنگ هاست که برای هر شخصی با هر سلیقه ای رنگ فوق العاده جذابی است.

لباس قرمز، لباسی مناسب مهمانی شب یلدا است. یک استایل ساده و شیک که می تواند یکی از بهترین گزینه ها در این جشن باشد. انتخاب و خرید لباس قرمز همراه با اکسسوری های رنگ سفید مانند گوشواره، گردنبند یا انگشتر مناسب مهمانی شب یلدا است و ظاهر شما را زیبا می کند.

بلوز قرمز و دامن قرمز

یکی از ساده ترین و جذاب ترین استایل هایی که می توانید برای شب یلدا امتحان کنید، پوشیدن لباس های سر تا پا قرمز است. مثلا می توانید یک بلوز آستین بلند قرمز را با دامن بلند، بوت یا کفش و کیف قرمز ست کنید.

شب یلدا

پیراهن سبز و جزئیات قرمز (مانند قلب)

اگر هر سال شب یلدا لباس قرمز به تن می کردید و دیگر از این مدل لباس پوشیدن خسته شده اید، می توانید برای امسال یک پیراهن سبز جذاب را انتخاب کرده و آن را با جزئیات قرمز همراه کنید. مثلا می توانید پیراهنی را خریداری کنید که گلدوزی قرمز رنگ داشته باشد یا فقط در آرایش صورت تان از رنگ های قرمز استفاده کنید.

کت و شلوار قرمز و اکسسوری سبز

از آنجا که اکثر خانم ها به پوشیدن رنگ های تیره و تکراری عادت کرده اند، پوشیدن یک دست کت و شلوار زنانه قرمز رنگ، تاحدودی جسارت می خواهد و ممکن است کمی سخت باشد. اما مطمئن باشید که با این کت و شلوار، شب یلدای جذاب و متفاوتی خواهید داشت. برای اینکه کاملا تم این شب را رعایت کرده باشید، از یک اکسسوری سبز رنگ، مثلا یک دستمال گردن سبز، استفاده کنید.

ترکیب لباس رنگ قرمز و مشکی، لباسی مناسب مهمانی یلدا

ترکیب این دو رنگ قرمز و مشکی جذابیت فوق العاده ای به شما می دهد. پوشیدن یک پیراهن مشکی در کنار کفش قرمز، آرایش ملایم و گوشواره ای درخشان شما را شگفت انگیز می کند.

کت سبز و دامن قرمز برای شب یلدا

شاید باور نکنید، اما ترکیب رنگ سبز و قرمز، کاملا جذاب است و به هیچ عنوان شما را مضحک و خنده دار نخواهد کرد؛ در عین حال مناسب ترین استایل برای شب یلدا می باشد. تنها کافی است تا کمی جسارت داشته باشید و یک کت یا بلوز سبز رنگ را با یک دامن جذاب قرمز ست کنید.

پیراهن سبز و اکسسوری قرمز

اگر برای شب یلدا در جایی بیش از یک دورهمی ساده خانوادگی دعوت شدید، لازم است تا دست به کار شوید و از لباس های رسمی تر استفاده کنید. بهترین گزینه ای که می توانید انتخاب کنید، یک پیراهن سبز گیپور است تا استایلی رسمی و جذاب برای شما به پدید آورد. اگر قصد دارید تم یلدا را بیشتر و بهتر اجرا کنید، می توانید از کیف، کفش یا رژ لب قرمز استفاده کنید.

کت سبز و شلوار سبز قرمز برای شب یلدا

اگر قصد دارید که تفاوت زیادی با دیگر خانم های جمع داشته باشید، می توانید از یک کت سبز برروی یک بلوز سفید ساده استفاده کنید. این ترکیب ساده را با یک شلوار مجلسی رنگی که ترکیبی از قرمز، سبز و سفید است، مثلا شلواری با گل های قرمز و سبز، همراه کنید. در نهایت با پوشیدن یک جفت کفش پاشنه بلند قرمز استایل تان را تکمیل کنید.

شب یلدا

ست کردن سرهمی( اورال) زنانه سبز همراه با اکسسوری های زیبا در جشن یلدا

برای زیباتر دیده شدن در کنار بانوانی که در مهمانی شب یلدا لباس قرمز پوشیده اند، از یک سرهمی سبز رنگ استفاده کنید. اورال یا سرهمی ها یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای بانوان هستند. این سبک لباس در بین خانم های جوان طرفداران زیادی دارد. اورال رنگ سبز، لباس مناسب مهمانی یلدا است که می توانید یک استایل منحصر به فرد و جذابی در مهمانی یلدا داشته باشید.

بلوز قرمز و دامن کوتاه سبز

یکی از ساده ترین و جذاب ترین ست های ممکن برای شب یلدا، ست یک بلوز ساده قرمز با دامن سبز است. این استایل در عین مینیمال بودن، بسیار جذاب و خاص می باشد.اگر از دامن های کوتاه استفاده می کنید، به دلیل سرمای هوا می توانید از ساپورت های مشکی یا رنگ پا استفاده کنید.

شلوار سبز و بلوز سفید

اگر قصد دارید استفاده از رنگ قرمز را در استایل خود به حداقل برسانید، می توانید یک شلوار سبز پوشیده و آن را با یک بلوز یا شومیز سفید همراه کنید. در نهایت اگر علاقه داشتید می توانید از یک آیتم قرمز رنگ، مثلا یک کلاه، گردنبند یا کیف قرمز استفاده کنید.

دامن سبز پفی و بلوز سفید

پوشیدن دامن سبز پفی، برای مهمانی های رسمی تر پیشنهاد می شود. اگر علاقه داشته باشید می توانید دامن سبز جذاب تان را با یک بلوز سفید رسمی بپوشید. در نهایت اگر قصد داشتید تا استایل تان را کمی یلدایی تر کنید، از اکسسوری های قرمز رنگ، مثلا کیف قرمز استفاده کنید.

پالتو قرمز و دامن طرح دار برای شب یلدا

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که شب یلدا را خارج از خانه و در رستوران یا هر فضای دیگری جشن می گیرید، ما یک پیشنهاد جذاب برای شما داریم. شما می توانید یک دامن بلند طرحدار را با یک پالتوی قرمز همراه کنید. سعی کنید از دامنی استفاده کنید که طرح های آن، ترکیبی از رنگ های قرمز و سبز و مشکی باشد. این استایل یکی از خاص ترین استایل هایی است که می توانید برای مهمانی های یلدای خارج از خانه داشته باشید. در نهایت می توانید استایل تان را با یک کیف یا کفش سبز، تمام کنید.

شومیز قرمز و شلوار جین

اگر برای شب یلدا به یک جمع کوچک خانوادگی دعوت شده اید، می توانید از یک شومیز قرمز به همراه یک شلوار جین روشن استفاده کنید. شومیز قرمز یک لباس مناسب شب یلدا بوده و شلوار جین نیز بسیار راحت و زیبا می باشد. این استایل در عین سادگی، یکی از جذاب ترین گزینه هایی است که می توانید انتخاب کنید.

آرایش مناسب شب یلدا

خانم ها علاوه بر اینکه به نوع و رنگ لباس خود در مهمانی شب یلدا اهمیت می دهند، باید به سبک آرایش صورت، مو و ناخن خود نیز در این جشن اهمیت دهند زیرا زیبایی یک زن را چندین برابر می کند. آرایش صورت هرچه ملیح تر و ملایم تر باشد ظاهری زیباتر به شما خواهد بخشید. بنابراین بهتر است موی خود را با توجه به نوع لباسی که می پوشید ساده آرایش کنید.

برای طراحی ناخن ها در جشن شب یلدا چه کنیم؟

انتخاب رنگ ناخن و طراحی ناخن نیز یکی دیگر از نکته هایی است که در ظاهر شما در شب مهمانی تأثیر فوق العاده ای دارد.

شب یلدا

نکاتی دربارۀ خرید لباس شب یلدا و اکسسوری مهمانی

  •  در مهمانی شب یلدا از انتخاب لباس هایی با آیتم هندوانه، انار فاصله بگیرید و ترجیحاً خریداری نکنید.
  • اگر می خواهید از آیتم های هندوانه و انار  در انتخاب لباس شب یلدا استفاده کنید، ترجیحاً از اکسسوری های کوچکی مانند گوشواره یا گردنبند استفاده کنید.
  • اگر در انتخاب لباس اهل ریسک کردن استایل جدید نیستید، بهتر است به سراغ بلوز و دامن بروید، زیرا ست شیکی در همۀ مهمانی ها است.
  •  بانوانی که با پوشیدن دامن مشکل دارند و دامن را دوست ندارند، بهترین انتخاب برای آنها بلوز ساده و شلوار جین است زیرا ترکیبی ساده، شیک و اسپرت است.
  • پوشیدن دامن کوتاه با جوراب شلواری، ایدۀ عالی برای مهمانی است.
  • لباس هایی که پارچۀ جنس گیپور، لمه و مخمل دارند، گزینهٔ مناسبی برای خوش استایل شدن شما در شب مهمانی هستند.
  • در مهمانی شب یلدا قرار است به شما و خانواده تان خوش بگذرد، پس با خرید لباس شب یلدا که در آن راحت نیستید، جشن شب یلدا را برای خود خراب نکنید.
  • اگر لباس مهمانی شب یلدا با تم یلدا هماهنگ نبود، می توانید با استفاده از اکسسوری های مناسب با تم یلدا موهایتان را تزئین کنید. همچنین آرایش یلدایی گزینۀ خوبی برای شما است.
  • اگر تمایلی به پوشیدن لباس های طرح دار یا رنگی در مهمانی ندارید، لباس های مشکی و ساده را برای مهمانی انتخاب کنید. همچنین می توانید در کنار این استایل زیبا و شیک از اکسسوری های یلدایی هم استفاده کنید.