کودکان در سنین خاصی باید قطره آهن مصرف کنند. این قطره ها باعث ایجاد لک های ماندگار روی لباس و دندان های فرزندتان خواهد شد. روش های پاک کردن لکه قطره آهن از روی لباس و دندان با کمک ترفند های خانگی را در پارس نیوز بخوانید.

هدف از مصرف قطره آهن در کودکان

بهترین مارک قطره آهن - پاک کردن لکه قطره آهن

متاسفانه در کشور ما، اکثر نوزادان با کم خونی ناشی از فقر آهن، مواجه هستند. به همین دلیل است که مصرف قطره ی آهن برای نوزادان تجویز می شود. (معمولا مصرف قطره آهن در نوزادان تا سن 2 سالگی توصیه می شود.)

بهترین قطره آهن برای کودکان

انواع مختلفی از قطره های آهن در بازار وجود دارند. بعضی از این قطره ها ایرانی و بعضی دیگر خارجی با برندهای متفاوت، هستند.

مصرف این قطره های آهن منجر به ایجاد جرم ها و تغییر رنگ هایی متمایل به سیاه، روی دندان کودکان می شوند. شدت تغییر رنگ دندان کودکان بسته به نوع قطره ی آهن مصرفی و شرکت تولید کننده ی آن، متفاوت است.

توجه داشته باشید، هیچ قطره ی آهنی وجود ندارد که منجر به تغییر رنگ و تیرگی دندان های کودکان نشود!!! منتها این مسئله نباید باعث قطع مصرف قطره ی آهن توسط کودکان شود.

  • ما به هیچ عنوان حق قطع مصرف قطره ی آهن توسط دلبندمان را نداریم. بلکه لازم است به دنبال یافتن راهکارهایی برای به حداقل رساندن میزان رسوب و جرم های قطره ی آهن روی دندان کودکان، باشیم.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان، پارامتر مهمی در کنترل و کاهش جرم ها و تغییر رنگ دندان کودکان ناشی از مصرف قطره آهن، می باشد.

پیشگیری بهتر از درمان

قبل از هر چیزی بهتر است قبل از اینکه قطره آهن را به فرزندتان بدهید یک پیشبند دور گردنش ببندید تا قطره روی لباسش نریزد و دچار مشکل نشوید.

حالا زمانی که به هر دلیل قطره آهن روی لباس فرزندتان ریخته و ایجاد لکه روی آن کرد از روش زیر استفاده نمایید:

بهترین قطره آهن - پاک کردن لکه قطره آهن

روش های پاک کردن لکه قطره آهن

با لیموترش لکه آهن را از روی لباس پاک کنید

مقداری آب لیمو ترش را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را چند بار بشویید تا لکه برود. چنان چه لکه پا بر جا ماند کمی پودر لکه بر روی آن بریزید و طبق دستور روی قوطی عمل کنید.

استفاده از ماست برای پاک کردن لکه قطره آهن

تجربیات برخی از مادران نشان داده استفاده از ماست میتواند تا حد زیادی لکه حاصل از قطره آهن را از لباس کودک پاک کند. زمانی که قطره آهن روی لباس بریزد ایجاد لک های قهوه ای روی آن میکند بهتر است در صورتی که با این مشکل مواجه شدید فورا روی لکه کمی ماست بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس شستشو دهید.

جوش شیرین برای پاک کردن لکه قطره آهن

اگر لکه آهن با لیمو ترش و ماست پاک نشد میتوانید کمی جوش شیرین روی آن بریزید و بعد از چند دقیقه لباس را شستشو دهید تا لکه پاک شود.

جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان با قطره آهن

در این قسمت به معرفی چند روش موثر در جلوگیری از سیاه شدن بیش از اندازه ی دندان کودکان، به دلیل مصرف قطره آهن می پردازیم:

  1. هیچگاه نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از مصرف قطره ی آهن، به کودک خود آبمیوه های اسیدی؛ “مثل: آب مرکبات و آب گوجه فرنگی” ندهید. (مصرف نوشیدنی های اسیدی نیم ساعت بعد از مصرف قطره آهن بلامانع است.)
  2. نوشیدن آب خالص بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن (برای نوزادان می توانید به دوجرعه آب بسنده کنید.)
  3. مسواک زدن دقیق قبل از مصرف قطره ی آهن. (این کار باعث جلوگیری از تجمع جرم های قطره آهن روی پلاک های میکروبی سطح دندان کودکان، می شود.)
  • اگر دندان های کودک تمیز و سیقلی باشند، قطره ی آهن مصرفی زودتر از حفره ی دهان به سمت معده منتقل می شود.
  1. قطره ی آهن را در حلق کودک بچکانید و از ریختن قطره ی آهن روی دندان های کودک اجتناب نمایید. (بعد از بلع قطره ی آهن توسط کودک می توانید دو جرعه آب یا نوشیدنی های طبیعی غیر اسیدی (مانند: آب هندوانه) به وی بخورانید.)
  2. هرگز قطره ی آهن را با ماده ی دیگر ترکیب نکنید. (به طور مثال هیچگاه برای سهولت در مصرف قطره ی آهن، آن را با نوشیدنی های دیگر مخلوط نکنید.)

پاک کردن لکه آهن - پاک کردن لکه قطره آهن

پاک کردن لکه قطره آهن از دندان

کودک خود را تشویق کنید حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزند و ترجیحاً این کار را پس از خوردن صبحانه و قبل از خوابیدن انجام دهد. در دنداپزشکی تخت جمشید انواع مختلف خدمات عمومی مراقبت از سلامت دهان به افراد متقاضی ارائه می شود و به این ترتیب شما می توانید با انجام فعالیت های خاص لک های ایجاد شده بر روی دندان ها را به خاطر مصرف قطره های مکمل آهن حداقل نموده و پاک کنید.

در صورتی که با انجام این فعالیت ها هنوز دندان کودک دچار لک است، دندان های کودک را به جای خمیر دندان با جوش شیرین هفته ای یک بار شستشو دهید. مشابه زمانی که از خمیر دندان استفاده می کنید، باید از کودک خود بخواهید جوش شیرین را از دهان خود خارج کرده و فرو ندهد.

روش های جایگزین

در صورتی که قطره های مکمل آهن باعث لک شدن دندان های کودک شما شد، از پزشک بخواهید روش های جایگزین به جای قطره های آهن به شما معرفی کند. برای مثال در این رابطه می توان از انواع جویدنی مکمل های آهن استفاده کرد. علاوه بر این همواره به اینگونه افراد توصیه می شود از رژیم های غذایی غنی از آهن برای کودکان خود استفاده کنند.

در این حالت با استفاده از رژیم های غذایی مناسب شامل گوشت قرمز،ماهی و لوبیا، می توان از فقر آهن کودک در مراحل اولیه شک گیری آن پیش گیری کرد و ذخیره مورد نیاز وی را در صورت ایجاد فقر آهن به سرعت ترمیم نمود. برای دستیابی به بهترین نتایج در این زمینه، سعی کنید غذاهای غنی شده با آهن را به همراه مواد غذایی حاویویتامین سی (C) همچون آب پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و سیب زمینی مصرف کنید.

قطره آهن کودک - پاک کردن لکه قطره آهن

احتمال پوسیدگی دندان کودکان با قطره آهن

  • مصرف قطره ی آهن به تنهایی منجر به پوسیدگی دندان کودک نمی شود!!!
  • تیره شدن رنگ دندان کودک، تنها عارضه ی ناشی از مصرف قطره ی آهن می باشد.

حال اگر رسوبات قطره ی آهن روی دندان باقی بماند و بهداشت دهان و دندان نیز رعایت نشود، شاهد پوسیده شدن دندان کودک خواهیم بود.

علت این امر ایجاد سطح زبر توسط رسوبات قطره ی آهن می باشد. سطح زبر ایجاد شده توسط رسوبات قطره آهن، احتمال پوسیدگی دندان کودکان را افزایش می دهد.