گاهی اوقات اتفاق می افتد که نا خواسته بیش از اندازه از فلفل در غذاهایمان استفاده می کنیم. حتی تا جایی که شاید غذایی که برای آن ساعت ها زحمت کشیده ایم دیگر قابل خوردن نباشد. یادگیری ترفند هایی برای رفع تندی غذا می تواند غذای شما را نجات دهد. در این مقاله از پارس نیوز به شما یاد می دهیم زمانی که این اتفاق برایتان رخ داد چه کنید.

سرچشمه تندی غذا چیست؟

فلفل قرمز - رفع تندی غذا

در حقیقت چیزی به اسم تندی وجود ندارد. اتفاقی که پس از تماس زبان شما با یک تکه فلفل تند بی‌رحم می‌افتد، چیزی متفاوت از ماجرای مزه شیرینی، یا شوری نمک است. فلفل‌ها در بطن خود ماده‌ای دارند به نام کپسایسین که در میان مواد غذایی حکم ابن سینا در میان ابنای بشر را دارد. یک مخلوق درمان‌گر که بر خلاف ظاهر خطرناک و آلکاپونی که دارد، بسیار مفید و موثر است.

اصل موضوع اینجاست که وقتی یک تکه از فلفل را در دهان خود قرار می‌دهید، کپسایسین با بزاق دهان شما ترکیب شده و نوعی حس سوختگی کاذب ایجاد می‌کند. سنسور‌های عصبی روی زبان شما به اشتباه تصور می‌کنند که شما آتش خورده‌اید و بافت رویی زبان در اثر سوختگی در حال از بین رفتن است. این حس کاذب، همان چیزی است که ما به اشتباه از آن به تندی یاد می‌کنیم.

برای رفع تندی غذا چه کنیم؟

اگر به دلیل فراموشی یا بر حسب تصادف غذایتان تند شد نگران نباشید. راه‌های زیادی برای رفع تندی غذا وجود دارد.

ضرب‌الاجلی به مبارزه با فلفل‌ها بروید!

اگر بلافاصله بعد از اضافه کردن فلفل متوجه زیادی آن شدید، پیش از هم زدن غذا و حل شدن فلفل، می‌توانید با یک قاشق ذرات شناور فلفل را از روی غذا جمع کنید.

اگر وقت دارید، غذای بیشتری بپزید!

اولین و مطمئن‌ترین راه، رقیق کردن تندی غذا یا زیاد کردن حجم غذاست. اگر فرصت کافی برای طبخ غذا دارید، مواد اولیه بیشتری را بدون هیچ ادویه‌ اضافی به غذایتان اضافه کنید تا تندی آن کم شود.

خوردن فلفل تند - رفع تندی غذا

استفاده از مواد شیرین

اضافه کردن قند و شکر و یا کمی عسل به غذا، می تواند تندی آن را بر طرف کند. البته این ترفند برای کسانی که غذای شیرین را دوست دارند مناسب است. برای فسنجان تند و یا مواد رولت می توانید از این روش استفاده کنید.

در صورت امکان لبنیات به غذا اضافه کنید

بسیاری از ما می‌دانیم که وقتی دهانمان از غذاهای تند می‌سوزد، نوشیدن آب صرفاً گرما را در اطراف دهانمان بیشتر پخش می‌کند. یک لیوان شیر راه چاره به مراتب بهتری است، بنابراین منطقی است که افزودن لبنیات به ظرف غذا، اثرات تندی را کاهش می‌دهد. البته به کار بردن این ترفند بستگی به نوع غذایتان دارد؛ از پنیر و خامه هم می‌توان استفاده کرد.

سیب زمینی برای رفع تندی غذا؛ دوست آشپزهای بی‌حواس

سیب‌زمینی از آن دسته موادی است که معمولاً همیشه و‌ در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و دوست و همکار آشپزهای بی‌حواس است. سیب زمینی به دلیل بافت نفوذپذیرش ادویه را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید. رفع تندی غذا با سیب زمینی راه مناسبی است؛ از آن جهت که هم سیب زمینی همیشه در دسترس است و هم مزه‌ غذا را عوض نمی‌کند.

توصیه:‌ فقط باید دقت کنید پیش از آنکه سیب‌زمینی در غذا له شود آن را از قابلمه دربیاورید.

سرکه اضافه کنید

افزودن شیرینی به یک غذای خیلی تند همراه با ماده اسیدی بهترین کار است. مثلا اگر پنه درست کرده‌اید و سس آن تند شده است، علاوه بر شکر و گوجه‌فرنگی می‌توانید یک‌چهارم پیمانه سرکه بالزامیک هم به سس یا غذا اضافه کنید.

غذای تند - رفع تندی غذا

زیادن کردن غذا

این را در نظر داشته باشید که فلفل در کل غذا پخش می شود. پس با زیاد کردن مواد غذایی می توانید تندی آن را دوباره به حالت نرمال برسانید. اگر در ابتدای پخت هستید می توانید کمی مواد اولیه را اضافه تر کنید. بعضی از سبزیجات نیز مانند سیب زمینی، به خوبی شوری و تندی را جذب می کنند. برای رفع تندی غذا، دو سیب زمینی را پوست گرفته و در خورش بیاندازید و قبل از اینکه له شود از غذا خارج کنید.

رفع تندی قورمه سبزی، قیمه و باقی خورش‌ها با سرکه

استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید روشی سنتی و راهی برای گرفتن تندی فلفل است که مادرها و مادربزرگ‌ها توصیه می‌کردند. سرکه به علت خاصیت اسیدی‌‌اش باعث رقیق‌تر شدن ریزدانه‌های کپسایسین فلفل می‌شود و تندی غذا را کم می‌کند.

اگر برای رفع تندی قورمه سبزی از سرکه استفاده می‌کنید، بهتر است ترش کننده‌های دیگر مثل آبغوره یا رب انار را به خورشتان اضافه نکنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که خوردن برنج به‌عنوان ماده‌ای نشاسته‌ای با خورش تأثیر به سزایی در رفع تندی قورمه سبزی دارد.

توصیه: همان‌طور که می‌دانید سرکه به تنهایی طعم‌دهنده‌ای قوی است و مقدار زیاد آن باعث تغییر طعم و مزه غذا می‌شود. پس در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنید.

اگر ذائقه‌تان سازگار است، روی شیر و شکر هم حساب باز کنید!

مواد لبنی، کپسایسین موجود در فلفل را که باعث تندی غذا می‌شود، در خود حل می‌کنند. هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد کپسایسین بیشتری را در خود حل خواهد کرد و در نتیجه تندی غذا کاهش خواهد یافت. مطمئنا حواستان هست که شیر انتخاب مناسبی برای رفع تندی قورمه سبزی نیست. از شیر در غذاهایی استفاده کنید که پایه‌ی لبنی دارند.افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از لبنیات استفاده کنند، می توانند از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام، و شیر برنج استفاده کنند.

اگر با شیرین شدن غذا مشکلی ندارید، شکر هم راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن تندی غذا است.

شیر - رفع تندی غذا

رفع تندی غذا با کره بادام زمینی

اضافه کردن کره بادام زمینی به غذا می تواند تندی غذا را بگیرد. چربی موجود در کره بادام زمینی اجازه نمی دهد کپسایسین به گیرنده های عصبی روی زبان متصل شود، و باعث کاهش تندی می شود.

رفع تندی غذا با آبلیمو

بعضی ها معتقدند اضافه کردن آبلیمو به طور معجزه آسایی از تندی غذا کم می کند. بخصوص اگر غذایی درست می کنید که نیاز به ترشی خاصی دارد می توانید از یک یا دو قاشق آبلیمو اضافه کنید ، اجازه دهید چند غذا چند قل بزند تا آبلیمو به طور یکنواخت در همه مواد نفوذ کند و اثر تندی را از بین ببرد. یا آن را از روی شعله بردارید مقداری لیمو تازه در آن بفشارید و اجازه دهید مدتی بگذرد.

رفع تندی غذا با گوجه فرنگی

اضافه کردن گوجه فرنگی یا آب آن به غذا، باعث کاهش تندی غذا می شود. از انجا که گوجه فرنگی دارای خاصیت اسیدی است، می تواند از تندی غذا بکاهد.

گوجه فرنگی - رفع تندی غذا

رفع تندی غذا با نوشابه

به غذاهایی مانند خورشت مرغ و قیمه می توانید یک قاشق نوشابه اضافه کنید، اما تاثیر نوشابه برای کم کردن شوری غذا خیلی بیشتر از کاهش تندی است.

استفاده از ماست و خیار و سالاد در کنار غذا

غذاهای تند و دارای فلفل گرمای بدن را افزایش می دهند. سرو غذای تند همراه با انواع سالاد ها، دسر ها و مواد غذایی دارای طبیعت سرد علاوه بر خنثی کردن این حالت تندی غذا را از بین می برد.

از غذا های دارای طبیعت سرد می توان به ماست، ماست وموسیر، ماست و خیار، ماست و سیر، سالاد کاهو، سالاد کلم، سالاد شیرازی و … اشاره کرد.

کمک از نان و برنج و ماکارونی

سرو غذا همراه با مواد غذایی دارای نشاسته نظیر نان، برنج معمولی و ماکارونی با جذب کردن ادویه های تند موجود در غذا موجب کاهش احساس تندی غذا در دهان می شود.

به همین خاطر سرو غذا های تند تایلندی به همراه برنج، غذا های مکزیکی به همراه تورتیلا و غذا های هندی به همراه نان مرسوم است.

در صورتی که علت اصلی تندی غذا فلفل تازه است، خارج کردن تکه های فلفل از غذا قبل از پخت کامل آن جهت جلوگیری از افزایش طعم تند غذا ضروری است.

رفع تندی انواع غذا

رفع تندی سوپ

برای سوپ یا انواع سس هایی که بر پایه خامه و شیر هستند، می توانید با اضافه کردن کمی شیر یا خامه از تندی غذا بکاهید. شیر نارگیل، یکی از عناصر همیشگی در آشپزی مکزیکی است که به تندی معروف است. البته از هر نوع شیری می توانید استفاده کنید.

رفع تندی آش

علاوه بر شیر یا خامه، سایر لبنیات نیز می تواند تاثیر کاهشی موثری روی تندی غذا داشته باشد. می توانید برای آش از مقداری ماست شیرین و برای بعضی خوراک ها از جمله پاستا و یا پیتزا، از مقداری پنیر استفاده کنید.

از بین بردن تندی غذا - رفع تندی غذا

رفع تندی جوجه کباب

جوجه کباب از آن دسته غذاهایی است که نه می‌توان شکر به آن اضافه کرد و نه سیب‌زمینی. اگر برای ناهار جوجه دارید و فکر می‌کنید که سوال تندی غذا را چطور از بین ببریم بدون جواب است، باید بگوییم که از ماست غافل نشوید!

محصولات لبنی هم به دلیل وجود کازئین، از روش های رفع تندی غذا هستند. کازئین ذرات مولد گرما و تندی فلفل را احاطه می‌کند، به آن‌ها متصل می‌شود و سپس آن‌ها را پراکنده می‌کند. اگر جوجه‌ها را مزه‌دار کرده‌اید و وقت پخت است، اما متوجه تندی آن می‌شوید، به مایه آن کمی ماست یا خامه اضافه کنید. اگر هم جوجه شما پخته شده است، آن را در کمی کره حیوانی آب‌شده بغلتانید.

رفع تندی خورش

برای خورش هایی که چاشنی ترش دارد، می توانید کاملا بی سر و صدا و بدون اینکه کسی متوجه بشود تندی را از بین ببرید. تنها کافی است کمی سرکه یا آبلیمو به غذا اضافه کنید. البته امیدواریم آن قدر خوش شانس باشید که از قبل غذای شما ترش نباشد! اضافه کردن میزان زیادی سرکه می تواند طعم غذای شما را خراب کند. برای خورش هایی مثل قورمه سبزی یا قلیه ماهی یا حتی سوپ این ترفند کاربردی است.

رفع تندی آبگوشت

اگر تندی آبگوشت غیر‌قابل تحمل نیست، می‌توانید در کنار آن از لبنیاتی مثل ماست و دوغ و مواد نشاسته‌ای مثل برنج و نان استفاده کنید.

رقیق کردن آبگوشت نیز یکی از روش‌های ساده و آسان برای کاهش و رفع تندی آبگوشت است. می‌توانید مقداری آبجوش به آن اضافه کنید و یا در قابلمه‌ی جداگانه مقدار کمی آبگوشت بدون فلفل و مواد تند بار بگذارید و در اواخر طبخ، آن را به آبگوشت قبلی اضافه کنید.

اضافه کردن حبوبات و گوشت آبگوشت نیز می‌تواند تا حدودی تندی آن را کاهش بدهد. می‌توانید مقداری آبلیمو یا سرکه به آبگوشت در حال پخت اضافه کنید تا تندی آن را بگیرد. یک عدد لیمو ترش تازه در آبگوشتی که بر روی حرارت است، بیندازید و خوب هم بزنید تا تندی آن از بین برود.

می‌توانید مقداری آب گوجه فرنگی یا خود آن را به آبگوشت اضافه کنید. سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای، تندی را از بین می‌برند. بنابراین شما

می‌توانید علاوه بر سیب زمینی خود آبگوشت، چند تکه‌ی دیگر سیب زمینی پوست گرفته داخل آبگوشت بیندازید. پس از چند دقیقه، آن‌ها را خارج کنید.

سس فلفل - رفع تندی غذا

فواید فلفل

اگر تا اینجا همراه این متن پیش آمده‌ای پس حتماً دنبال راهی برای گرفتن تندی فلفل بوده‌اید، اما باید بدانید که غذاهای تند فواید بسیاری دارند و باب میل مردمان بسیاری در سراسر جهان هستند. شاید بد نباشد با فواید فلفل آشنا شوید و کمی با تندی‌ غذا آشتی کنید.

طول عمر و سلامتی

هندی‌ها و ساکنین کشورهای شرق آسیا بر این باورند که فلفل و تندی غذا باعث افزایش طول عمر می‌شود و مصرف منظم آن باعث کاهش عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

کاهش وزن؛ آیا می‌دانستید فلفل باعث لاغری می‌شود؟

فلفل جزو آن دسته ادویه‌هایی است که با افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن می‌تواند باعث لاغری انسان شود و به سوزاندن چربی‌ها کمک کند. فلفل ضمناً به علت تحریک کردن حسگرهای اعصاب چشایی تا مدت زیادی در انسان احساس سیری به وجود می‌آورد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد فلفل هم مثل هر ماده غذایی دیگری مضر است و به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد. اما مصرف به‌اندازه فلفل میتواند در کنار سایر روش‌ها برای از بین بردن چربی‌های شکمی به خصوص کارکرد داشته باشد.

فلفل، مسکن درد و اضطراب

ادویه‌هایی مثل فلفل باعث آزادسازی هورمون‌های شادی مثل اندروفین و دوپامین می‌شود و درد و اضطراب را تا حد قابل قبولی کم می‌کند.

غذای اسپایسی - رفع تندی غذا

برخلاف تصورتان فلفل دوست معده است

اکثر مردم فکر می‌کنند فلفل و غذاهای تند برای معده مضر است و باعث اختلال یا عارضه‌‌هایی در معده می‌شود. بر خلاف این تصور باید بدانید فلفل برای زخم معده مفید است. طبق آماری که سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، مردم هند کمتر از سنگاپور، مالزی و چین در معرض ابتلا به زخم معده هستند. می‌دانید علت این موضوع چیست؟ چون هندی‌ها بیشتر از مردم چین فلفل مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است همان ماده شیمیایی (کپسایسین) که در فلفل، احساس تندی و سوختگی را در اثر تماس با پوست یا دهان به وجود می‌آورد باعث کاهش خطر ابتلا به زخم معده می‌شود. کپساسین، به علت افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده، دیواره‌ای محافظ در بافت معده به وجود می‌آورد که در برابر ترشح اسید معده مقاوم است و احتمال آسیب‌پذیری معده را به حداقل می‌رساند.

مضرات فلفل

فلفل در کنار تمام خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز برای بدن است:
  • تماس فلفل با پوست باعث درد، قرمزی و تورم می شود.
  • خوردن فلفل و غذاهای تند، می‌‌تواند به بافت‌های دهان و معده آسیب برساند و باعث تشدید زخم معده و در برخی افراد ریفلاکس اسید معده ‌‌شود.
  • تماس فلفل یا بخار ناشی از غذای تند می تواند منجر به سوزش، قرمزی و ورم چشم شود.
  • مصرف مداوم غذاهای تند می تواند به غدد چشایی آسیب برساند و باعث شود فرد طعم غذاها را تشخیص ندهد. بنابراین فرد دیگر متوجه شدت تندی غذا نمی شود و تندی غذا آزارش نمی دهد.