از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو یکی از ساده ترین و در دسترس ترین روش های خلاصی از شر رسوب کتری و سماور است. به دلیل استفاده ی زیاد از کتری و املاح موجود در آب اگر به طور مکرر کتری پاکسازی نشود جرم تشکیل می شود. موثر ترین روش های رسوب زدایی را در پارس نیوز بخوانید.

منشا رسوب تشکیل شده در کتری یا سماور کجاست؟

رسوب کتری - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

این ذرات که شبیه املاح آب است،‌ در واقع همان رسوب تشکیل شده در کتری یا سماور است که منشا آن، املاح موجود در آب مصرفی شهری است. در واقع هنگامی که کتری پر از آب را روی شعله قرار می‌دهیم، با بالا رفتن تدریجی دمای آب درون کتری، ابتدا حباب‌های کوچک و کمی تشکیل می‌شود، پس از آن با بالاتر رفتن دمای آب، آب داخل کتری به نقطه ی جوش خود می‌رسد و به مرور حباب‌های تشکیل شده درشت‌تر و زیادتر می‌شوند.

آب که تبخیر می‌شود جامدات داخل آن باقی مانده و خشک می‌شوند. زمانی که در نقطه جوش آب، حباب‌ها درشت‌تر و بیشتر می‌شوند، رسوبات تشکیل شده ضربات محکمی را به دیواره کتری به خصوص به کف آن وارد می‌کنند و چون ضربه محکم است املاح به دیواره‌ها و کف کتری می‌چسبند.

روش های از بین بردن رسوب کتری

آبلیمو - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

در دل این ترفند از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو، دو روش وجود دارد:

  •  استفاده از برش‌های لیمو به همراه آب
  • به کار بردن مخلوط آب لیمو و آب

روش اول از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو: لیمو ترش از آنجا که سرشار از اسید سیتریک است و ویژگی قدرتمندی در رسوب‌ زدایی دارد می‌تواند سهم بسزایی در این امر داشته باشد:

  1. لیمو ترش یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای حذف رسوب آهک از کتری است. ۳ الی ۵ لیموی متوسط ​​را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در کتری بریزید.
  2. کتری را تا نیمه از آب پر کنید و بگذارید یک ساعت بجوشد. این کار را تا زمانی که کتری تمیز شود می‌توانید تکرار کنید.

روش دوم از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو که می‌توانید از آن برای از بین بردن رسوب کتری استفاده کنید آب لیموست.

  1. آب ۲ الی ۳ لیموی متوسط ​​را بگیرید و آن را به همراه حدوداً ۳۰ میلی‌ لیتر آب به کتری (کتری تا نیمه پر از آب شود) اضافه کنید.
  2. بگذارید آب به مدت یک ساعت بجوشد. محتویات را بیرون بریزید.
  3. ضمناً رسوبات باقی مانده را با برس به خوبی بشویید تا بوی آن نیز بین برود.

از بین بردن رسوب ضخیم کتری با نوشابه

نوشابه - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

یک روش جالب و البته کارآمد، برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری نوشابه است. نوشابه به راحتی تمام رسوبات داخل کتری را از دیواره‌های آن جدا می‌کند. برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری با نوشابه، کافیست یک بطری نوشابه را درون کتری خالی کرده و آن را بجوشانید. بعد از جوش آمدن، کتری را خالی کرده و به خوبی آن را با آب تمیز کنید. نوشابه یک روش عالی برای از بین بردن رسوب سماور، نیز محسوب می‌شود.

از بین بردن رسوب ضخیم کتری با جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از موادی است که می تواند باعث از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز شود. جوش شیرین خاصیت اسیدی دارد به همین دلیل می تواند رسوبات داخل کتری و چای ساز را داخل خود حل کند و باعث پاکسازی داخل کتری و چای ساز شود. جوش شیرین یکی از مواد پرکاربرد و پرفروش است که به راحتی در هر مغازه ای پیدا می شود. جوش شیرین به شکل پودر است.

طریقه استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز:

سه قاشق غذا خوری جوش شیرین را به آب داخل کتری یا چای ساز اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا در آب حل شود. سپس چای ساز را روشن کنید یا کتری را روی حرارت قرار دهید تا آب داخل آنها به جوش بیاید. این کار باعث می شود تا رسوبات داخل کتری و چای ساز در آب حل شده و از داخل کتری پاک شوند. بعد از کنده شدن رسوبات باری دیگر داخل کتری و چای ساز آب بجوشانید تا اثر جوش شیرین داخل کتری و چای ساز از بین برود.

از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو

همان طور که گفته شد، تمیز کردن رسوب کتری و سماور به کمک روش های زیادی انجام می شود و از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو یکی از این راهکارهای راحت و سریع است. برای این کار باید دو تا سه قاشق غذاخوری جوهر لیمو را در آب حل کنید و سپس به مدت نیم ساعت اجازه دهید در داخل کتری و یا سماور بجوشد و سپس بعد از گذشت زمانی و خنک شدن رسوبات نرم شده را تمیز کنید.

سرکه - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

از بین بردن رسوب کتری با سرکه

از بین بردن رسوب کتری با سرکه یکی دیگر از روش های مناسب است. برای از بین بردن رسوب ضخیم سماور و از بین بردن جرم ضخیم کتری با سرکه،  ابتدا 1 واحد آب و 1 واحد سرکه در کتری بریزید. سپس کتری را روی اجاق گاز قرار دهید تا برای 1 ساعت بجوشد. بعد از گذشت 1 ساعت، کتری را خالی کنید و اجازه دهید خنک شود.

در ادامه داخل کتری را به‌خوبی بشویید؛ برای این کار، بهتر است از یک برس نسبتا نرم استفاده کنید تا نه خشی داخل کتری یا سماور افتد و هم به اندازه کافی، مناسب کندن رسوب‌ها و جرم‌های باشد.

بعد از اتمام رسوب زدایی سماور و کتری و پیش از استفاده‌ی مجدد، می‌توانید یکبار در کتری آب بجوشانید و سپس از آن استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود تا کتری شما دیگر بوی سرکه ندهد.

از بین بردن رسوب با سیب زمینی

روش موثر دیگر برای رسوب زدایی استفاده از سیب زمینی رنده شده است در ظرف مورد نظر با توجه به اندازه ظرف دو یا سه سیب زمینی رنده کنید و اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، سپس یک تکه زاج سفید کوبیده شده به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید، آب آن را خالی کنید بشویید و بگذارید با آب تازه بجوشد.

اگر مقدار رسوبات حجیم نیست وکتری مورد نظر شما کوچک است می توانید درون آن آب بریزید و به مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب زدایی می شود، آن را بشویید و با آب تازه بگذارید به جوش بیاید.

از بین بردن رسوب کتری با جوهر نمک

جوهر نمک یک ماده شیمیایی غلیظ است که از آن برای مواردی مانند تمیز کردن کاشی و سرامیک کف حمام و دستشویی، باز کردن فاضلاب و… استفاده می کنند. استفاده از جوهر نمک نیز باعث از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز می شود.

طرز استفاده از جوهر نمک برای از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز:

برای از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز مقداری جوهر نمک را با آب مخلوط کنید و سپس آب را بجوشانید. این کار باعث از بین بردن رسوبات داخل کتری و چای ساز می شود. بعد از کنده شدن تمام رسوبات آب داخل کتری و چای ساز را دور بریزید و دوره داخل آنها آب بجوشانید، این کار را چند بار تکرار کنید و هر بار آب را دور بریزید تا اثر جوهر نمک داخل کتری نماند.

صدف - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

نحوه تمیز کردن رسوب کتری با صدف

 نحوه تمیز کردن رسوب کتری با صدف شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اما باید گفت که این راهکار در اکثر موارد کاربردی است. در این روش باید فلس صدف و یا به عبارت دیگر گوش ماهی را در داخل کتری و یا سماور قرار دارد و سپس آهک موجود جذب این مواد می شود. البته برخی از افراد به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در داخل کتری نو از این راهکار کمک می گیرند.

از بین بردن رسوب سماور با پوست هندوانه

اگر به دنبال یک روش عالی و کارآمد برای از بین بردن رسوب سماور هستید، پوست هندوانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بعد از خوردن هندوانه، پوست آن را دور نیاندازید، از آن‌ هم استفاده کنید. پوست هندوانه را برداشته و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. درون کتری و سماور را با آب پر کرده و قطعات هندوانه را درون آن بریزید.

برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری و رسوب گیری سماور هیچ گاه از چاقو استفاده نکنید

استفاده از چاقو برای رسوب زدایی کتری، روشی بسیار خطرناک است. جدا از آسیب و خسارتی که به کتری وارد می‌کنید ممکن است دست شما نیز در این پروسه آسیب ببیند.بهتر است برای رسوب گیری کتری، از مواد طبیعی گفته شده استفاده کنید. لیمو، جوش شیرین و پوست هندوانه می‌توانند به شما برای رسوب گیری شیر سماور و جرم گیری کتری و رسوب زدایی ضخیم کتری به شما کمک کنند.

جرم گیری سماور با شوک دادن

در این روش شما باید سماور یا کتری خالی را روی شعله گاز بگذارید تا بدنه آن داغ شود (به حدی داغ شود که آسیب به لحیم کتری نرسد) سپس آب سرد و یا تکه‌هایی از یخ را داخل سماور یا کتری می‌ریزیم تا رسوب‌های نازک داخل سماور کنده شوند. در مرحله آخر داخل کتری را با کمک یک برس نرم تمیز کنید.

توجه داشته باشید که این روش جرم گیری سماور برای از بین بردن رسوب‌های نازک و تازه مناسب است.

جرم زدایی کتری - از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

نمک و سرکه برای رسوب زدایی سماور

نمک، سرکه و آرد را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. خمیر غلیظ به دست آمده را خوب ورز دهید و روی سطح سماور بمالید. سپس با استفاده از پارچه‌ای نرم سماور را پولیش بزنید یا براق کنید. مقداری از سرکه را بردارید و یک تکه کوچک پارچه نخی را به آن آغشته کنید. تمام سطح بیرونی سماور که از استیل ضد زنگ است را با آن پاک کنید، سپس با آب بشویید و خشک کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب کتری

تعویض آب کتری پس از استفاده

اولین کاری که می‌توانید برای از بین بردن رسوب کتری انجام دهید، نگهداری از کتری به صورت منظم و تعویض آبی است که در کتری استفاده می‌شود. باقی ماندن آب در کتری پس از استفاده باعث ایجاد رسوبات آهکی می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از استفاده و اتمام کار، کتری را خالی کنید به خصوص اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است. در واقع برای اینکه کتری کاملاً عاری از رسوب باشد، باید هر بار آن را به طور کامل بشویید و خشک کنید تا از خشک شدن آب در این وسیله جلوگیری کنید.

نصب تصفیه آب

نصب تصفیه آب نه‌ تنها آب را تا حد زیادی نرم (کاهش مواد معدنی در آب) می‌‌کند بلکه عمر کتری و تمام لوازم آشپزخانه شما را افزایش می‌دهد چراکه این رسوبات حاصل از آب به خصوص آب‌های سخت در مکان‌های دیده نشده مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی نیز تجمع می‌کنند.