خواص گیلاس برای سلامتی بدن بسیار زیاد است. این میوه ی جذاب تابستانی بسیار کم کالری است و برای ورزشکاران و کاهش وزن موثر است. علاوه بر آن این میوه با داشتن قند پایین برای افراد دیابتی نیز مناسب است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با خواص بی نظیر گیلاس آشنا کنیم. 

گیلاس - خواص گیلاس برای سلامتی

انواع خواص گیلاس را می‌شناسید؟‌

نهال گیلاس یا (cherry) متعلق به خانواده میوه‌ های آلویی یا هسته دار است. این میوه در آب و هوای سرد و معمولاً در کشورهای آمریکا، اروپا و بخشی از آسیا رشد می‌کند. بسته به شرایط کاشت، مزه آن می‌تواند از ترش تا شیرین باشد. این میوه خوش رنگ، در تهیه آب میوه، اسموتی، دسر، کیک، پای و محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه انواع مختلفی دارد، اما معروف‌ ترین گونه‌ های آن عبارتند از:

  1. نوع سفید (اصفهان و همدان)
  2. نوع فرنگی
  3. نوع سیاه (مشهد، کرج، شبستر و قزوین)
  4. نوع قرمز (ارومیه و کرج)

بهترین نوع گیلاس

بهترین گیلاس ها سفت و براق هستند. از خریدن گیلاس سوراخ و پاره شده خود داری کنید. گیلاس های سیاه بهترین گزینه اند، زیرا به خوبی رسیده و جا افتاده اند. سبز بودن شاخه گیلاس هم راه خوبی برای تشخیص کیفیت آن است؛ گیلاس هایی که شاخه ندارند تازگی و طراوت خود را از دست داده اند.

گیلاس را بیش از دو روز در دمای اتاق نگه داری نکنید زیرا خاصیت خود را از دست داده و خوردن آن مضر است. در صورت فریز کردن میتوانید تا یک هفته از آن استفاده کنید.

گیلاس را فقط قبل از خوردن بشویید؛ شستن و نگه داشتن آن باعث خراب شدن و از بین رفتن خاصیت میشود.

طبع گیلاس چیست؟

 

طبع گیلاس گرم و تر می باشد. گیلاس حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین ها، کورستین، هیدروکسید سینامات، پتاسیم، کاروتنوئید ها، ملاتونین، فیبر ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم می باشد.

ترکیه، ایالات متحده آمریکا و ایران از بزرگترین تولید کنندگان گیلاس در جهان هستند.

فواید گیلاس - خواص گیلاس برای سلامتی

ارزش غذایی گیلاس (100 گرم)

  • کالری : 50
  • پروتئین : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 12 گرم
  • فیبر : 1.6 گرم
  • قند : 8 گرم
  • چربی : 0.3 گرم

خواص گیلاس برای سلامتی بدن

خواص گیلاس؛ را می‌توان به صورت خام، یا برای تهیه انواع شیرینی و دسر مانند کیک، تارت، پای و کیک پنیری استفاده کرد. این میوه جذاب به همراه یک کاسه ماست یا غلات صبحانه یک وعده غذایی فوق العاده است؛ اما بسیاری نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند که این میوه خوشمزه دارای خواص بیشماری است که برای سلامتی شما مفید است.

خاصیت گیلاس؛ همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب بوده و در پیشگیری و درمان نقرس مفید است. به علاوه یکی از معدود میوه‌های حاوی ملاتونین است که می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند؛ از این رو به عنوان یک منبع دارویی مفید نیز شمرده می‌شود.

به طور کلی خواص میوه گیلاس در حوزه‌های اصلی سلامت (سلامت عمومی بدن، تنظیم وزن و متابولیسم، سلامت اعصاب) به شرح زیر است:

سلامت عمومی بدن

گیلاس یک میوه معروف با طعم خوب و تغذیه غنی است. تحقیقات نشان داده این میوه سرشار از مواد مغذی طبیعی از جمله آنتوسیانین‌ها، کوئرستین، کامپفرول، پارا-کوماریک اسید، گالیک اسید، پریلیل الکل و ملاتونین، با خواص بالقوه در مبارزه با بیماری‌ها است.

سرطان کولورکتال

مقادیر قابل توجه فیبر موجود در گیلاس به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.

گیلاس برای خون سازی

این میوه علاوه بر خون سازی انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین میکند و سدیم موجود در آن انعطاف از دست رفته را باز میگرداند.

خاصیت گیلاس در کاهنده دردهای عضلانی

طبق تحقیقات انجام شده، این ترکیب مغذی توانسته است درد عضلانی ناشی از ورزش و از دست دادن قدرت بدن را در 90 درصد کیس‌های مورد مطالعه کاهش دهد.

رفع نقرس از خواص گیلاس برای سلامتی بدن

این میوه می تواند برای رفع نقرس بسیار مفید باشد.

گیلاس به دلیل داشتن ماده شیمیایی آنتوسیانین باعث می شود تا التهاب کاهش پیدا کرده و برای کاهش درد مفاصل بسیار موثر است. درد مفاصل دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها پوکی استخوان می باشد.

خوردن گیلاس در زنان باعث می شود تا اسید اوریک خون آن ها تا پانزده درصد کاهش پیدا کند.

خاصیت گیلاس - خواص گیلاس برای سلامتی

ضد التهاب

از خواص گیلاس برای سلامتی؛ می‌ توان به ضد التهاب و ضد درد بودن آن اشاره کرد. این میوه که سرشار از ویتامین (ویتامین C) است، درد آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

از جمله فواید گیلاس می توان به عنوان منبع غنی آنتوسیانین‌ (نوعی آنتی اکسیدان) قادر است بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند نارسایی قلب محافظت کند.

تنظیم فشار خون از خواص گیلاس برای سلامتی

خواص گیلاس؛ به همین موارد ختم نمی‌شود. وجود مقادیر مناسب پتاسیم در این میوه، به حذف سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند و میزان پتاسیم و سدیم را متعادل می‌نماید؛ که به طور خودکار به حفظ سطح فشار خون شما کمک می‌کند.

مصرف گیلاس برای تسکین میگرن

این میوه به دلیل اینکه حاوی آنتی سیانین و بیوفلاونوئید است، به درمان میگرن کمک میکند.

پیشگیری از سرطان

از دیگ خواص گیلاس برای سلامتی پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان، به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدانی در این میوه نیز از دیگر فواید گیلاس است.

کنترل قند خون

فواید گیلاس؛ خطر ابتلا به دیابت و سندرم مقاومت به انسولین را کاهش دهد. به عبارت دیگر، این میوه به میزان قابل توجهی شاخص قند خون پایینی دارد. به این معنی که پس از مصرف یک فنجان آن، هیچ گونه افزایش یا افتی در سطح قند خون و انسولین نخواهید داشت.

گیلاس برای چشم

آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس باعث بهبود بینایی شده و چشم ها را در برابر دژنراسیون ماکولا، التهاب و خشکی چشم و عفونت های چشم محافظت می کند.آنتی اکسیدان موجود در گیلاس سبب محافظت از چشم ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و پیری مانند ازدست دادن بینایی، تباهی لکه ی زرد در چشم و خشکی چشم می شود. این آنتی اکسیدان ها سبب تسکین خستگی و کاهش تورم چشم می شوند و فشار داخلی چشم را در وضعیت مناسب قرار می دهند.

آنتی اکسیدان بود از خواص گیلاس برای سلامتی

در حقیقت این میوه منبع غنی از پلی فنول‌ها و ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به پیری زودرس و آسیب‌های چشمی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

سرماخوردگی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها  و ویتامین C موجود در گیلاس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب، سرفه و عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی مفید می باشد.

گیلاس برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

پلاک دلیل اصلی پوسیدگی دندان و یا کرم خوردگی دندان است. مطالعات نشان داد که مصرف گیلاس سیاه به طور مرتب می تواند به جلوگیری از تجمع پلاک کمک کند.

انواع گیلاس - خواص گیلاس برای سلامتی

کاهش کلسترول بالا از خواص گیلاس برای سلامتی

خواص برگ گیلاس باعث کاهش کلسترول بدن می شود. برگ این میوه خوشمزه می تواند به راحتی کلسترول بالا را مهار کند. شما می توانید دو مشت برگ گیلاس را در سه فنجان آب ریخته و بجوشانید و محصول آماده شده را سه بار در روز بنوشید.

فواید گیلاس در کاهش استرس اکسیداتیو

کاهش میزان هموگلوبین (Hgb)، لیپوپروتئین با چگالی پایین (VLDL) و نسبت تری گلیسیرید به لیپوپروتئین با چگالی بالا (TG/HDL) در زنان دیابتی و افراد چاق، خاصیت گیلاس است. طبق تحقیقات، مصرف انواع شیرین یا ترش آن می‌تواند با جلوگیری یا کاهش استرس اکسیداتیو، سلامت را ارتقا دهد.

خواص گیلاس در کاهش خطر سکته مغزی

آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در چری به کاهش سطح کلسترول بد، تنظیم فشار خون و مبارزه با رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث التهاب شوند، کمک می‌کند. این امر خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

فواید گیلاس برای کبد ، کلیه و مثانه

خواص گیلاس برای سلامتی کبد و کلیه. مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‌ های هاضمه کار می‌ کند و سنگ‌ ها را از بین می‌ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند.

برای دفع سنگ‌ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده ی دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل کنند.

حفظ تعادل pH و جلوگیری از مشکلات گوارشی

دیگر خاصیت گیلاس، طبیعت قلیایی آن است. هر زمان که محتوای اسیدی بدن افزایش یابد، با خنثی کردن آن علاوه بر جلوگیری از مشکلات معده مانند اسیدیته یا سوء هاضمه، سطح PH را نیز متعادل می‌کند.

اعصاب و خواب

در گیلاس ملاتونین به مقدار کافی یافت می شود که این موضوع می تواند به تنظیم خواب کمک کرده و فرایند پیری در افراد را به تاخیر بیندازد.

افرادی که گیلاس مصرف می کنند دارای خواب منظم تری هستند.

پیش گیری احتمالی آلزایمر

یکی دیگر از فواید ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان، جلوگیری از زوال حافظه و بیماری‌هایی مانند آلزایمر است.

درمان بی خوابی

ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید شده و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. ملاتونین همچنین ساعت داخلی بدن را کنترل کرده و خواب راحت و آرام را تسهیل می‌کند. وجود مقادیر فراوان این هرمون، از دیگر فواید گیلاس، شمرده می‌شود.

  • وزن و متابولیسم
  • تقویت متابولیسم

تقویت متابولیسم از دیگر خواص گیلاسِ مملو از ویتامین است.

  • افزایش سطح انرژی بدن

اعتقاد بر این است که cherry یکی از میوه‌های تقویت کننده انرژی است. این میوه می‌تواند به ساخت سلول‌های خونی کمک کند، به طور خودکار گردش خون را تسهیل و سطح انرژی ما را افزایش دهد.

  • تسهیل روند کاهش وزن

اگر قصد کاهش وزن دارید، فراموش نکنید که این منبع سرشار را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. کالری کم، تأمین آب کافی و بنابراین دفع سموم بدن را نیز می‌توان از خواص گیلاس برشمرد.

بنابراین، اگر بیماری خاصی ندارید، می‌توانید نصف فنجان گیلاس را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنید تا علاوه بر لذت بردن از طعم این میوه آبدار در تابستان، از همه مزایای آن نیز بهره مند شوید.

کاهش وزن - خواص گیلاس برای سلامتی

خواص گیلاس برای داشتن پوستی صاف و درخشان

گیلاس برای جوان سازی پوست

این میوه لکه های سیاه پوست را از بین میبرد و استفاده بلند مدت آن موجب احیاء و جوانی پوست میشود.

خواص ضد پیری گیلاس

استفاده از گیلاس و میوه های مانند آن با مبارزه کردن با رادیکال های آزاد روند پیری را به تعویق می اندازد. گیلاس های سیاه حاوی آنتی اکسیدان های هستند و خاصیت ضد پیری طبیعی دارند دوم، گیلاس های سیاه شامل ویتامین ث هستند تا به بهینه سازی تولید کلاژن کمک کنند که خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند.

گیلاس یک روشن کننده طبیعی پوست

برای روشن شدن پوستتان آب گیلاس می تواند کمک کننده باشد.

گیلاس برای درمان آکنه و جوش صورت

ویتامین A فراوانی در گیلاس و آب گیلاس وجود دارد که برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است . این میوه دارای خواص ضد باکتری بوده و با حذف سموم از خون جوش صورت را درمان می کند.

ماسک ضد جوش با گیلاس

یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک لیمو ترش را با دو قاشق غذاخوری گیلاس پخته و له شده ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، اجازه دهید20 دقیقه بماند و سپس صورتتان را بشویید. توجه کنید پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت مقداری کمی از آن بر روی پوست دست به مدت 20 دقیقه بمالید و اگر حساسیت نداشتید این ماسک را برای صورت استفاده نمایید.

گیلاس برای پاک سازی پوست صورت

برای از بین بردن سلول های مرده و پاک سازی پوست صورت از گیلاس استفاده کنید و اینگونه پوست خود صورت را صاف و نرم نمایید.

خواص گیلاس برای حفظ لطافت مو

فواید گیلاس حاوی ویتامین‌های A، B، C و E است که شامل:

  1. از آسیب، شکستگی و ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  2. باعث رشد مو می‌شود.
  3. پوست سر را هیدراته و به موها آبرسانی می‌کند.
  4. باعث گردش خون در پوست سر خواهد شد.
  5. جوانسازی پوست
  6. و…

این میوه قرمز رنگ، سرشار از آنتی اکسیدان است و همانطور که می‌دانیم آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که باعث کدر شدن پوست می‌شوند، مبارزه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود پوست شما جوان‌تر و سالم‌تر شود.

روش تهیه چند ماسک صورت جهت بهره بردن از خواص گیلاس

  • مخلوط گیلاس، زرد چوبه و یک قاشق چای خوری عسل:

این خمیر را به مدت 10-15 دقیقه روی پوست صورت خود بمالید و سپس بشویید. این ماسک لکه‌های تیره را کاهش داده و رنگ پوست شما را نیز بهبود می‌بخشد و از خواص گیلاس برای سلامتی شما را بهره مند می کند.

  • مخلوط گیلاس، عسل و چند قطره آب لیموی تازه:

این ترکیب جادویی چنانچه به مدت 15-10 دقیقه روی پوست بماند، می‌تواند اثرات قرمزی پوست را کاهش دهد.

  • مخلوط گیلاس، توت فرنگی و گلاب:

این ماسک نیز باید به مدت 15-10 دقیقه روی پوست مانده و سپس با آب گرم شسته شود. بدین ترتیب پس از مدتی تأثیر خاصیت براق کنندگی و جوانسازی آن را، روی پوست خود حس خواهید کرد. علاوه بر این، ماسک بالا به دلیل استفاده از گلاب، باعث شفافیت پوست شما نیز می‌شود.

درمان بی خوابی - خواص گیلاس برای سلامتی

  • مخلوط گیلاس، ماست و دانه‌های درشت شکر:

ماساژ دایره‌ای شکل این ترکیب، می‌تواند نقش یک لایه بردار خوب را ایفا کند. به خاطر داشته باشید که در نهایت پوست خود را فقط با کمی آب گرم بشویید و از صابون یا سایر شوینده‌ها استفاده نکنید.

  • مخلوط دو پیمانه آب گیلاس و یک پیمانه آرد جو دوسر:

خمیر حاصل، در صورت استراحت روی پوست (15-10 دقیقه) ، طراوت و شادابی پوست را افزایش داده و لکه‌های پوستی را از بین خواهد برد.

  • مخلوط 8 عدد گیلاس، 1 عدد هلو و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص:

این مخلوط، پس از ترکیب شدن، به صورت خمیر یکدستی در می‌آید؛ که در صورت مصرف دوره ای، پوست خشک شما را کاملاً شاداب و لطیف خواهد کرد.

  • مخلوط سفیده تخم مرغ زده شده، آرد ذرت، عسل و گیلاس:

این ماسک، مناسب پوست‌های چرب بوده و علاوه بر حفظ لطافت، چربی اضافه سطح پوست را از بین می‌برد. به علاوه سفیده تخم مرغ زده شده، خاصیت پاکسازی نیز دارد.

کاهش وزن با گیلاس

از خواص گیلاس برای سلامتی و کاهش وزن: گیلاس عمدتا شامل آب هستند و کالری خیلی پایینی دارند. مقدار فیبر موجود در این میوه به حفظ شما به مدت طولانی کمک می کند در حالی که ویتامین های ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب 6می توانند متابولیسم و تبدیل مواد مغذی به انرژی را تسهیل کنند. بنابراین گیلاس ها به شما کمک می کنند وزن کم کنید

در پاسخ به سوال شما کاربران نمناک در مورد کاهش وزن با گیلاس باید بگوییم که میتوانید مقداری گیلاس را موقع ناهار یا بعد از ظهر بخورید یا آب گیلاس را با مقداری آب و یخ ترکیب کرده و بنوشید. گیلاس به همراه ماست بدون چربی، خامه سبک و دارچین هم ترکیب خوبی است. گیلاس نرسیده برخلاف دیگر سبزیجات و میوه های کال طعم خوبی دارد.گیلاس خاصیت قلیایی دارد و به تعادل PH بدن کمک میکند.

خواص گیلاس برای بدن در بارداری

گیلاس ها در دوران بارداری مفید هستند چون پتاسیم را تامین می کنند، که برای کمک به حفظ مایعات و تراز شیمیایی به عنوان حجم خون مورد نیاز است.ویتامین C موجود در گیلاس ، سیستم ایمنی بدن زن حامله را تقویت می کند.

آنتوسیانین موجود در گیلاس سبب تقویت سلامت مغز جنین و کاهش التهاب، تورم و درد مفصلی در دوران بارداری می شود. مصرف اندازه گیلاس سطح قند خون زنان باردار را کنترل کرده و از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری می کند.

پتاسیم موجود در گیلاس سبب کاهش فشار خون بالا در زنان باردار شده و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می دهد. مصرف گیلاس در بارداری به دلیل وجود ملاتونین در آن به بهبود خواب زنان حامله کمک می کند. مصرف گیلاس در بارداری حرکات روده را بهبود می بخشد و از شایع ترین مشکلات دوران بارداری ، یبوست جلوگیری می کند.

نحوه در آوردن هسته گیلاس - خواص گیلاس برای سلامتی

از دیگر خواص گیلاس غافل نشوید

یک فنجان از این میوه ی جادویی به طور کلی فاقد کلسترول، سدیم، ‌ چربی ها، و دارای مواد مغذی زیر است:

  • آهن
  • بور
  • پروتئین
  • کلسیم
  • ملاتونین
  • 3 گرم فیبر
  • آنتوسیانین ها
  • آنتی اکسیدان ها
  • کمتر از 90 کالری
  • 260 میلی گرم پتاسیم
  • 16 درصد از ویتامین C مورد نظر بدن در هر روز
  • و همچنین مقادیری از ویتامین‌های A، B و E

بنابراین مصرف روزانه این ترکیب مغزی می‌تواند مزایای بیشماری داشته باشد. اما از آنجا که میوه تازه گیلاس، فقط در فصل تابستان یافت می‌شود، مصرف آن به روش‌های زیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین خواص گیلاس تازه، در سایر فصل‌های سال باشد:

  • فواید گیلاس را به صورت یخ زده یا فریز شده نگهداری کرده و در شب‌های طولانی زمستان به عنوان یک دسر میوه‌ای میل نمود.
  • میوه خشک شده آن هم، خوراکی مناسبی برای کودکان مدرسه‌ای و کارمندان است. به علاوه انواع ترش گیلاس را می‌توان به صورت نمک سود شده نیز نگهداری کرد.
  • در برخی کشورها گیلاس خشک شده را به صورت پودر در آورده و از پودر پر خاصیت گیلاس در تهیه اسموتی استفاده می‌کنند.
  • روش دیگر استفاده از این میوه مفید، به عنوان تاپینگ در تهیه ماکتل‌ها یا مخلوط آبمیوه‌های مختلف است.
  • تهیه مربا یا مارمالاد cherry هم امکان استفاده از این میوه لذیذ را در وعده صبحانه، به همراه خامه، کره یا پنکیک فراهم می‌کند.
  • گیلاس یکی از انواع میوه‌های محبوب در تهیه سالاد میوه است. به خاطر داشته باشید که می‌توانید نوع یخ زده آن را قبل از سرو سالاد کمی در دمای محیط قرار دهید و به این روش در هر فصل سال، از این سالاد دلچسب لذت ببرید.
  • در تهیه ماست میوه ای هم می‌توانید از آن استفاده کنید. این خوراکی خوش طعم عصرانه مناسبی هم برای کودکان است.
  • این میوه می‌تواند به صورت خشک یا تازه و به عنوان افزودنی در غلات صبحانه هم استفاده شده و بدین صورت نیز شما را از فواید گیلاس تازه، بهره مند کند.
  • آبمیوه یا نوشیدنی‌های چری هم روش پر مصرفی برای بهره بردن از این خوراکی غنی است.
  • برخی افراد گیلاس ترش مزه را نیز مانند سایر میوه‌های ترش (انار، آلبالو، چری و…) برای تزئین سالاد یا سبزیجات پخته استفاده می‌کنند.
  • از خواص گیلاس برای سلامتی بدن می توان برای تهیه انواع کیک، شیرینی و پای نیز می‌توان از میوه تازه، مارمالاد یا مربای آن استفاده کرد.
  • در نهایت برای تهیه خوراکی‌های مختلف، مثل دسر گیلاس و شکلات، یا گیلاس و کره آجیل ها، نیز می‌توان انواع ترش و شیرین این میوه افسانه‌ای را به کار برد.

خواص هسته و روغن هسته گیلاس

  • روغن هسته گیلاس برای درمان چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت مفید است
  • روغن هسته گیلاس برای درمان اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست مفید است
  • روغن هسته گیلاس به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند
  • روغن هسته گیلاس به درمان درد بدن و گرفتگی عضلات کمک می کند
  • روغن هسته گیلاس باعث بهبود میل جنسی شده و به درمان ناباروی در مردان و زنان کمک می کند
  • هسته گیلاس باعث بهبود حافظه شده و از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند
  • هسته گیلاس به درمان بی خوابی کمک می کند
  • دمنوش هسته گیلاس برای درمان سنگ کلیه  و سنگ های مجاری ادراری مفید است

مضرات هسته گیلاس

هسته گیلاس حاوی آمیگدالین یا هیدروژن سیانور است و زیاده روی در مصرف آن می تواند به باعث مسمومیت و مرگ شود.

خواص دم گیلاس

  • دم گیلاس حاوی مقادیر بالای پتاسیم است به همین دلیل مدر بوده و برای درمان سنگ کلیه و سنگ های مجاری ادراری مفید می باشد
  • دمنوش دم گیلاس به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس کمک می کند
  • دمنوش دم گیلاس برای لاغری و کاهش وزن و درمان سلولیت مفید است
  • دم گیلاس به پاکسازی و سم زدایی خون کمک می کند

آلرژی به گیلاس

گیلاس حاوی مقدار زیادی فیبر است و استفاده مفرط از آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی، درد شکم و نفخ میشود. این میوه با وجود اینکه حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین و مواد معدنی است ، نمیتواند جایگزین دیگر مواد مورد نیاز بدن شود.

افرادی که بدن حساسی دارند ممکن است آلرژی های خود را با مصرف بیش از حد گیلاس تشدید کنند.

احتیاط

فواید سلامتی گیلاس های سیاه را در حال حاضر می دانید اما هنوز برخی هشدارها در مورد گیلاس ها سیاه وجود دارد که باید بدانید.همانطور که در بالا ذکر شد، گیلاس ها نیز منبع عالی بتا - هستند که به خوبی به عنوان ویتامین A شناخته می شود. آیا می دانید ویتامین آ در بدن می تواند سمی باشد؟ بنابراین مصرف آن به مقدار مناسب بسیار توصیه می شود.