تقویت موهای نازک و کم پشت یکی از مهم ترین خواسته های هر خانم و آقایی می باشد. یکی از جدی ترین عوامل این اتفاق ژنتیک است، اما تا حدود زیادی می توان با روش های خانگی و مراقبت های ویژه این موهای نازک و کم پشت را تقویت کرد. ما در ابتدا به بررسی علل این کم پشتی و سپس راهکارهایی برای درمان و تقویت آن پیش رویتان گذاشته ایم.

ریزش مو - تقویت موهای نازک و کم پشت

موی نازک به چه نوع مویی گفته می شود؟

موی نازک به موهایی گفته می شود که قطر کمی دارند اما به احتمال زیاد، تعداد آن ها روی سر زیاد است. واقعیتی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند این است که افرادی که موهای نازکی دارند در واقع تار موهای بیشتری در هر سانتی‌متر مربع از پوست سرشان دارند. اما هر مو فضای کمتری را اشغال می‌کند و به نظر می رسد که موها کم پشت هستند. این موها سبک هستند و به سرعت چرب و شل می شوند. اما می توانند انواع مختلفی مانند صاف، فر، یا مجعد داشته باشند.

فرق بین موهای نازک و کم پشت چیست؟

تفاوت بین موی نازک (fine) و موی کم پشت (thin) به ضخامت و تراکم مو مربوط می شود. اگر شما موهای نازکی دارید، به این معناست که قطر موهای شما کم است. اما این موضوع ارتباطی به تراکم موهای شما ندارد. اما برعکس، موهای کم پشت به موهایی گفته می شوند که تراکم کمتری دارند و می توانند ضخیم باشند یا نازک.

روش های تقویت موهای نازک و کم پشت

اگر از نظر ژنتیکی با موهای بسیار ضخیم به دنیا نیامده اید، حتما می دانید که این موها ویژگی های مثبت و منفی خاص خود را داند. از یک طرف، موهای کمتری برای حالت دادن دارید، زمان خشک شدن آن ها کوتاه‌تر است و بافتی طبیعی ابریشمی دارند. اما از طرف دیگر ممکن است موهایتان حجم لازم برای حالت دادن به آن ها را نداشته باشند.

خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای حجیم نشان دادن موهای نازک خود استفاده کنید. همچنین اگر علاوه بر نازک بودن، دچار کم حجمی مو شده اید، می توانید از روش هایی مانند فیلر مو، به صورت موقت یا طولانی مدت موهای پرپشتی داشته باشید.

اما در نهایت، چیزی که مهم است سلامتی و مراقبت از آن هاست که باید در سبک زندگی روزانه خود آن ها را بگنجانید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با روش های تقویت موهای نازک و کم پشت و مراقبت از آن ها آشنا کنیم.

غذاهایی که می توانند رشد مو را تقویت کنند عبارتند از:

تخم مرغ - تقویت موهای نازک و کم پشت

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. همچنین حاوی بیوتین _ ویتامین گروه B_ است، که می تواند رشد مو را تقویت کند. اگرچه نتایج تحقیق مختلف است.

آجیل برزیلی

منبع سلنیوم است، سلنیوم یک ماده معدنی است که می تواند سلامت مو را بهبود ببخشد.

ماهی های چرب

منبع خوبی از امگا 3 هستند که می توانند رشد مو را بهبود ببخشند.

گردو برای تقویت موهای نازک و کم پشت

حاوی امگا3 است.

ویتامین دی بیشتری را دریافت کنید

کمبود vitamin D هم می تواند باعث ریزش مو شود. برطرف کردن این کمبود می تواند به پرپشت شدن موها کمک کند. مردم بیشتر ویتامین دی را از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید و رژیم غذایی‌شان دریافت می کنند.

غذاهایی با مقدار بالای منبع ویتامین دی عبارتند از
  • ماهی چرب
  • جگر گوساله
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • غذاهای فرآوری شده مانند شیر، غلات و آبمیوه

بیشتر بخوانید: درمان موخوره و راه های پیشگیری از آن چیست ؟

مولتی ویتامین ها ( MULTIVITAMIN )

موی سالم بستگی به سلامتی عمومی بدنتان دارد. در صورت سوء تغذیه یا اختلالات تغذیه ای خاص، موی جدید ممکن است نتواند از فولیکول ها رشد کند. آزمایش خون می تواند مشخص کند که آیا شما کمبودی در یک ماده مغذی دارید.

اگر دچار کمبود مواد مغذی اصلی داشته باشید، پزشک شما احتمالا یک مولتی ویتامین روزانه را تجویز می کند. موهای سالم نیاز به آهن، فولیک اسید و روی دارد، تا به شکل قوی و ضخیم رشد کند.

اگرچه کلینیک مایو ، راجع به مصرف ویتامین اضافی هشدار می دهد. اگر مواد مغذی مورد نیازتان را به طور کامل دریافت می کنید،این به این خاطر هست که هیچ شواهدی وجود ندارد که انجام این کار روند کم پشت شدن مو را برعکس می کند. به علاوه، مصرف بیش از حد برخی از مواد مغذی خاص در واقع بیشتر از فایده آسیب‌زا است.

مولتی ویتامین - تقویت موهای نازک و کم پشت

مکمل های فولیک اسید

فولیک اسید از گروه ویتامین B است، که برای تولید سلول جدید مهم است. تصور می شود که در کم پشتی مو، فولیک اسید بتواند به رشد موی جدید از فولیکول ها در نواحی دچار طاسی کمک کند. با این وجود، همانند مولتی ویتامین‌ها، شواهد کافی وجود ندارد که فولیک اسید به طور تضمینی موها را ضخیم‌تر می کند.

بیوتین ( BIOTIN ) برای تقویت موهای نازک و کم پشت

بیوتین یا ویتامین B7 ، یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند: مغز ها، عدس و جگر یافت می شوند. اگر شما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، بعید است که دچار کمبود بیوتین باشید. اگرچه انواع مکمل های بیوتین در سال های اخیر افزایش داشته اند و بازاریابان وعده انرژی بیشتر و رشد موی بهتری را با چنین محصولاتی می‌ دهند.

با اینکه بیوتین به تجزیه آنزیم ها در بدنتان کمک می کند، شواهد کمی وجود دارد که بتواند به مشکل کم پشت شدن مو کمک کند.اگر مکمل ویتامین B5 مصرف می‌کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. چراکه مصرف همزمان این دو می تواند کارکرد آنها را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 با نام اسیدهای چرب ضروری شناخته می شوند. این بدین خاطر است که بدن انسان نمی تواند آنها را تولید کند. امگا 3 کمک می کند تا بدن شما با التهاب مقابله کند، که دلیل زمینه ای بسیاری از مشکلات است. ریزش موی زودرس هم می تواند به التهاب مربوط باشد. از طرف دیگر، امگا 6 برای سلامت کلی پوست مهم است و احتمالا برای پوست کف سر هم مفید است.

روغن هایی با پایه گیاهی منابع اصلی امگا6 هستند، درحالیکه اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شوند. اگر معمولا چنین غذاهایی را مصرف نمی کنید، درباره استفاده از مکمل با پزشکتان صحبت کنید.

اسانس های روغنی را امتحان کنید

برخی از مردم از اسانس های روغنی استفاده می کنند تا رشد مو را تقویت کنند. تحقیقات کمی در این باره انجام شده است که این روغن ها چقدر اثربخش هستند، اما بعید است که آنها مضر باشند.

مردم به هنگام استفاده از اسانس های روغنی، باید همیشه آنها را در یک روغن حامل گیاهی، مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا، رقیق کنند، تا از تحریک پوست اجتناب کنند.

بهترین روغن برای تقویت موهای نازک و کم پشت

روغن رزماری - تقویت موهای نازک و کم پشت

روغن رزماری

بعضی مطالعات روی حیوانات، نشان می دهد که روغن رزماری احتمال دارد جریان خون را افزایش دهد و در نتیجه سلامت پوست کف سر را بهبود بخشد. پوستِ سالمِ کف سر، برای رشد موهای سالم اهمیت دارد.

یک کارآزمایی در سال 2015 روغن رزماری را با ماینوکسیدیل 2 درصد مقایسه کرد. بعد از 6 ماه، شرکت کنندگانی که از روغن رزماری استفاده می کردند، و آنهایی که از ماینوکسیدیل موضعی استفاده می کردند، هر دو گروه، رشد موی قابل توجهی را تجربه کردند.

روغن نعنا فلفلی مناسب برای تقویت موهای نازک و کم پشت

روغن نعنا فلفلی هم باعث تحریک جریان خون می شود و نشان داده است که برای درمان کم پشتی مو موثر است. در مطالعه ای در سال 2014 روی حیوانات، دانشمندان دریافتند که؛ در مقایسه با درمان هایی با استفاده از آب نمک، روغن جوجوبا و ماینوکسیدیل 2 درصد، آنهایی که از روغن نعنا فلفلی استفاده می کردند، رشد موی بیشتری را در طول 4 هفته تجربه کردند.

در این مطالعه آنها رشد مو را با ارزیابی ضخامت مو، تعداد فولیکول و عمق فولیکول ارزیابی کردند.

سایر روغن ها

همچنین، برخی از مردم از این روغن ها برای پر پشت شدن مو استفاده می کنند

  • روغن چوب سدر
  • روغن اسطوخدوس
  • روغن ریحان
  • روغن آویشن

ماساژ کف سر هم می‌تواند به تقویت جریان خون کمک کند. این کار می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. ماساژ ملایم پوست کف سر با استفاده از اسانس های روغنی، می تواند فواید بیشتری را ارائه کند.

کم پشت شدن موی مردان - تقویت موهای نازک و کم پشت

دیگر درمان های طبیعی برای تقویت موهای نازک و کم پشت

  • کپسایسین، ماده ای که در فلفل های قرمز تند موجود است.
  • جین‌سنگ، گیاهی با کاربرد سنتی برای درمان ریزش مو
  • ژل سیر، به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهاب
  • آب پیاز، که فولیکول های مو را تحریک می کند.
  • پروسیانیدین، گروهی از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی که در سیب، دارچین و انگور موجود است.
  • کافئین که تکثیر سلولی و رشد مو را تقویت می کند.

روش های مراقبت از موهای نازک و کم پشت

علاوه بر غذایی که مصرف می کنید، تصمیمات مربوط به سبک زندگی شما نیز نقش مستقیمی در ظاهر و ضخامت موهای شما دارد. برای اینکه به بهترین شکل از موهای نازک و ظریف خود مراقبت کنید و بتوانید حجم و ضخامت آن ها را افزایش دهید، نکاتی که در ادامه مطلب اشاره می کنیم را در زندگی روزمره خود رعایت کنید و به تقویت موهای نازک و مراقبت از آن ها کمک کنید.

برا تقویت موهای نازک و کم پشت استرس را از خود دور کنید

استرس یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل کم پشت شدن و ریزش مو است. اگر در بیشتر مواقع مضطرب هستید یا به راحتی دچار استرس می شوید، ممکن است با ریزش مو یا ضعیف و نازک شدن موهای خود مواجه شوید. زمانی را در روز به مراقبه و آرامش ذهن اختصاص بدهید.

می توانید این کار را با ورزش، کتاب، موسیقی یا هر کار دیگری که به شما آرامش می دهد انجام دهید. همچنین، ماساژ دادن مو نیز می تواند احساس بسیار خوبی به شما بدهد. می توانید این کار را با ماسک مو یا روغن نارگیل یا زیتون طبیعی انجام دهید تا هم از آرامش و لذت ماساژ و هم فواید آن بهره مند شوید.

شستن موها - تقویت موهای نازک و کم پشت

 

برای تقویت موهای نازک و کم پشت زیاد شامپو نزنید

بسیاری از کسانی که موهای نازکی دارند، احساس می کنند که هرروز باید موهای خود را بشویند. زیرا بعد از یک روز موهایشان به شدت چرب می شود.

با این حال، موهای نازک فقط باید دو یا سه بار در هفته شامپو شوند. شستشوی بیش از حد می تواند باعث تولید بیش از حد چربی و در نهایت منجر به صاف و بی حالت شدن موها می شود. از طرف دیگر، استفاده زیاد از شامپو می تواند موها را دهیدراته کند و منجر به شکنندگی و کدر شدن آن بشود.

اگر موهایتان هرروز چرب می شود، برای مدیریت چربی های اضافی می توانید از شامپوی خشک استفاده کنید. اما دقت کنید که پس از دو یا سه بار استفاده از شامپوی خشک موهایتان را بشویید. زیرا تجمع بیش از حد این ماده می تواند پوست سرتان را خشک و تحریک کرده و باعث ریزش مو شود.

نرم کننده را به انتهای موهایتان بزنید

شاید استفاده از نرم کننده یا کاندیشنر برای موهای نازک اشتباه به نظر برسد. اما متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که حتما از این محصولات استفاده کنید، به ویژه اگر موهای خود را با شامپوی حجم دهنده یا شفاف کننده می شویید.

زیرا این شامپوها به شدت پوست سر و موهای شما را خشک می کنند و این احتمال وجود دارد که پوست سر چربی بیش از حد تولید کند. در این شرایط، استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده به حفظ تعادل چربی و رطوبت کمک می کند و جلوی چرب شدن بیش از اندازه موهایتان را می گیرد.

اما دقت کنید که هرگز نرم کننده را به پوست سرتان نزنید. همچنین از فرمول های سنگین و حاوی مواد افزودنی اجتناب کنید. مگر اینکه موهای شما خیلی بلند باشد.

اجازه دهید موهایتان در هوای آزاد خشک شوند

موهای نازک همیشه باید از قانون ۷۵ درصد پیروی کنند. این قانون به معنای خشک کردن موها در هوای آزاد تا زمانی است که حدود ۷۵ درصد خشک شوند.

سشوار کشیدن موها - تقویت موهای نازک و کم پشت

موهای خیس بیشترین آسیب پذیری را در برابر کشیدگی و شکستن در حین کشیده شدن دارند. بنابراین هیچگاه موهای خیس خود را شانه نکنید و سشوار نکشید. اما بعد از اینکه موهایتان تا حد زیادی خشک شد، می توانید برای حالت دادن به آن از سشوار استفاده کنید.

از ابزارهای حرارتی زیاد استفاده نکنید

موهای نازک بسیار آسیب پذیر و حساس هستند. بنابراین، بهتر است که از ابزارهای حرارتی برای خشک کردن و حالت دادن به موهایتان استفاده نکنید. اما اگر برای براشینگ مو مجبور هستید موهای خود را حالت بدهید، بهتر است بجای بابلیس از بیگودی استفاده کنید. با این کار آسیب کمتری به موهایتان می زنید.

موهایتان را هرروز شانه کنید 

موهای نازک به سرعت گره می خورند و اگر به حال خود رها شوند ممکن است به هم گره بخورند و دچار آسیب و شکستگی شوند. از ریختن موهایتان نترسید. برس کشیدن آرام و ملایم می تواند نوعی ماساژ محسوب شود و به تحریک پوست سر و تشویق رشد بیشتر موها و در نتیجه تقویت موهای نازک و شکننده منجر شود. از یک برس با موهای نرم و طبیعی استفاده کنید تا فشار زیادی به پوست و موهای سرتان وارد نکند.

از یک روبالشی ابریشمی استفاده کنید

روبالشی های ابریشمی مزایای بسیاری برای مو دارند. به ویژه اگر موهای شما نازک و ظریف باشد. یک روبالشی ساتن حالت سر دارد و اصطکاک بین مو و پارچه را کاهش می دهد. بنابراین، میزان شکنندگی و وزی موهای شما کمتر می شود.

موهایتان را به طور منظم کوتاه کنید

برای اینکه موهای قوی تر و حتی بلندتری داشته باشید، مهم است که آن ها را به طور منظم کوتاه کنید. موهای نازک بیشتر از سایر انواع مو به این کوتاه کردن منظم احتیاج دارند. زیرا بیشتر مستعد موخوره هستند. زمان خاصی برای این کار وجود ندارد. نوع موی هرکس با دیگری متفاوت است. اما آرایشگران به طور معمول توصیه می کنند ۶ تا ۸ هفته یک بار انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

ماساژ سر - تقویت موهای نازک و کم پشت

پوست سر خود را ماساژ دهید

یک راه حل عالی برای تقویت موهای نازک و چرب و افزایش رشد مو این است که هر روز برای چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار را می توانید به راحتی در منزل انجام دهید و با افزایش جریان خون در پوست سرتان، فولیکول های مو را تحریک کرده و به افزایش رشد و ضخامت موهایتان کمک کنید.

تقویت موهای نازک با حنا

تقویت موهای نازک با حنا یک درمان طبیعی عالی است! هنگامی که حنا به عنوان یک درمان طبیعی برای موهای نازک استفاده می شود، نه تنها بافت، حجم و سلامت موهای شما را بهبود می بخشد، بلکه ریزش مو را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، پوست سر شما نیز از مزایای این گیاه شگفت انگیز بهره مند خواهد شد. با استفاده از این محصول خارش پوست سر خداحافظی کنید و حتی از شوره سر جلوگیری کنید!

بهترین درمان های دارویی برای تقویت موهای نازک و کم پشت

ماینوکسیدیل ( MINOXIDIL )

ماینوکسیدیل به شکل محلول های 2 درصدی و 5 درصدی موجود است. این محصول را مستقیما روی نواحی کم پشت استفاده می کنند.

این یک روش درمانی ایمن و موثر برای طاسی با الگوی مردانه است.

6 تا 12 ماه زمان می برد تا رشد مو بهبود پیدا کند. افرادی که از ماینوکسیدیل استفاده می کنند، باید به شکل دائم از آن استفاده کنند، در غیر اینصورت ریزش مو دوباره اتفاق می افتد. برای رشد مجدد موها می توانید از شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل جایگزین محلول استفاده کنید.

تقویت مو - تقویت موهای نازک و کم پشت

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل، عبارتند از:
  1. درماتیت تماسی
  2. تحریک پوست
  3. رشد موی بیش از حد

فیناستراید ( FINASTERIDE )

فیناستراید یک داروی خوراکی است. افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند، روزانه 1 میلی گرم از این دارو مصرف می کنند. این دارویی است که پزشک برای مردانی تجویز می کند که پیش از این ماینوکسیدیل مصرف کرده اند و نتیجه نگرفته اند.

عوارض فیناستراید:
  1. اختلال نعوظ
  2. کاهش میل جنسی
  3. بزرگ شدن پستان در مردان

اسپیرنولاکتون ( SPIRONOLACTONE )

اسپیرنولاکتون برای افرادی تجویز می شود که کم پشتی مو مرتبط با تولید آندروژن دارند. اسپیرنولاکتون در واقع یک مدر است، و یک داروی ضد آندروژن هم هست. در زنان، این دارو می تواند به درمان کم پشت شدن مو و طاسی متقاعب آن که مرتبط با نوسانات هورمونی است، کمک کند. برای تشخیص این موضوع آزمایش خون لازم است.

کورتیکواستروئیدها ( CORTICOSTEROIDS )

کورتیکواستروئیدها درمان های تجویزی هستند که برای مشکلات مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، مشکلات التهابی می توانند باعث انواع علائم از جمله ریزش مو شوند.

ماساژ کف سر

شاید، ارزان ترین روش برای داشتن موهایی پرپشت تر، ماساژ کف سر است. این کار هیچ هزینه و عوارض جانبی ندارد. هنگامی که موهایتان را می شویید، به آرامی با نوک انگشتانتان به سطح کف سرتان فشار بیاورید تا جریان خون را تحریک کنید. حتی برای فایده بیشتر، شما می توانید از یک ماساژور سر دستی استفاده کنید، تا سلول های مرده پوست را نیز جدا کند.

بهترین شامپو برای موهای کم پشت و نازک

شامپو مخصوص موهای کم پشت و نازک به دو صورت عمل می کند. اول، چنین محصولاتی به موهای شما حجمی می دهند که باعث می شود موهایتان پرپشت تر به نظر برسند. این حالت می تواند برای افرادی که دچار کم پشتی هستند؛ یا به طور طبیعی موهای نازکی دارند، مفید باشد.

همچنین، شامپو مخصوص موهای کم پشت و نازک حاوی ویتامین ها و آمینواسیدهایی هستند که باعث سالم تر شدن پوست سر و رشد موی بیشتر در طول زمان می شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، هر روز از این محصولات استفاده کنید. شما همچنین می توانید از پزشکتان بخواهید تا یک شامپوی قوی تر را تجویز کند.

شانه زدن مو - تقویت موهای نازک و کم پشت

لیزر درمانی خانگی

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصان پوست استفاده می شود. هم اکنون، سازمان غذا و داروی امریکا، استفاده خانگی از برخی محصولات را آسان تر کرده است. لیزر درمانی خانگی برای موها، به رشد دوباره ی موها کمک می کند و باعث ضخیم تر شدن و پرپشت تر شدن مو می شود. به یاد داشته باشید که ، چندین ماه طول می کشد تا این نتایج اثربخش باشند.

بزرگترین عیب لیزر درمانی خانگی هزینه ی آن است. بعضی از این دستگاه ها با قیمت چند صد دلار فروخته می شوند و ممکن است اثر نداشته باشند. قبل از انجام چنین سرمایه‌گذاری بزرگی با پزشکتان مشورت کنید.

محصولات مناسب برای موهای نازک و کم پشت

علاوه بر تغییراتی که می توانید در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود ایجاد کنید، محصولاتی نیز وجود دارند که می توانند برای نوع موی شما بسیار مناسب باشند. برخی از این محصولات عبارتند از:

اسپری بافت دهنده سبک

اگر دوست دارید موهای حجیم و زیبایی داشته باشید، این محصول می تواند بهترین دوست شما باشد. این اسپری بافتی طبیعی به موهای شما می دهد و حجم آن ها را بیشتر از آنچه که هست نشان می دهد. اما دقت کنید که از یک اسپری سبک استفاده کنید تا موهای شما را سنگین نکند.

اسپری حجم دهنده ریشه مو

کمبود حجم در ریشه مشکل رایج بسیاری از دخترانی است که موهای نازک دارند. اسپری حجم دهنده ریشه بدون عیب و نقص عمل می کند و باعث افزایش حجم در اطراف تاج سر می شود. این محصول را قبل از سشوار کردن به ریشه موهایتان اسپری کنید تا حالت حجیم تر و زیباتری به خود بگیرد.

شامپو خشک

شامپو خشک یکی دیگر از محصولاتی است که برای موهای نازک ضروری است! اگر موهایتان هرروز چرب می شود، می توانید به جای شامپو زدن روزانه، از این محصول استفاده کنید. شامپوی خشک چربی اضافی موهای شما را جذب می کند و حالت چرب و کثیف موهایتان را پنهان می کند. اما دقت کنید که این شامپو به هیچ وجه موهای شما را تمیز نمی کند. همچنین، استفاده بیش از حد از این محصول می تواند به پوست سر و موهای شما آسیب برساند و باعث ریزش مو شود. بنابراین، بعد از دو یا سه بار استفاده موهایتان را کاملا با آب و شامپو بشویید.