سرطان زا بودن ماکروفر واقعیت دارد؟ آیا ماکروفر خواص غذا ها را از بین می برد و آن ها را سمی می کند؟ نحوه استفاده ی صحیح از ماکروفر به چه صورت است؟ پاسخ تمام این سوالات را در متن زیر بخوانید.

آشنایی با مکانیزم عملکرد مایکروویو ها

قبل از اینکه به سمت تحلیل و بررسی مضرات مایکروویوها برای سلامتی برویم و ببنیم آیا سرطان زا بودن ماکروفر حقیقت دارد؟ بهتر است کمی در رابطه با مکانیزم عملکرد مایکروویوها صحبت کنیم:

مایکروویوها با امواج رادیویی در طیف الکترومغناطیسی با فرکانس پایین کار می‌کنند. در واقع دستگاه مایکروویو به وسیلۀ این امواج موجب ایجاد جنبش مولکولی در مواد غذایی شده و به پخت سریع آنها کمک می‌کند. این امواج رادیویی درون محفظۀ مایکروویو به مواد غذایی می‌تابند و طبق اظهارات انجمن سرطان آمریکا، هیچ خطری برای شما در فضای آشپزخانه نخواهند داشت، اما روی مواد غذایی چطور؟

ماکروفر - سرطان زا بودن ماکروفر

در طول سال های مختلف، افراد بر این عقیده بودند که مایکروویوها غذاها را رادیواکتیویته می‌کنند. برخی دیگر عقیده داشتند که مواد شیمیایی ظروف هنگامی که داغ می‌شوند، داخل غذا ورود پیدا می‌کنند و آن‌ها را آلوده می‌کنند. اما امروزه ثابت شده که این باور کاملاً غلط است.

چرا که این دستگاه به هیچ عنوان غذاها را رادیواکتیو نمی‌کنند و علت این مسئله هم این است که، مایکروویو رادیواکتیو نیست، بلکه از دستۀ امواج الکترومغناطیس است. پس ممکن نیست که این امواج الکترومغناطیس بتوانند غذاها را رادیواکتیو کنند.

امواج درون مایکروویوها تنها درون بافت غذاها نفوذ پیدا کرده و باعث تغییر ملکول های آب و دیگر مولکول های غذا می‌شوند و از طریق انرژی ارتعاشی غذای شما را گرم کنند.

طبق نظریه های سازمان بهداشت، مایکروویوها هیچ گونه عوامل سرطان زایی برای بدن شما تولید نمی‌کنند و با رعایت نکات ایمنی می توانید از آن ها به صورت روزانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: میوه‌ایی که سرطان را شیمی‌درمانی می‌کند

سرطان زا بودن ماکروفر حقیقت دارد؟

این مورد سال‌هاست که مطرح است. ماکروویو با استفاده از امواج رادیویی (RF) کار می‌کند، که در طیف الکترومغناطیسی دارای کمترین انرژی هستند. این نوع امواج در طول شب و روز اطراف شما هستند.

از مایکروفر استفاده بکنید یا نه؟ امواج رادیویی تولید شده توسط فرهای ماکروویو خیلی متمرکزتر از انواع دیگر روزمره هستند، با این حال، این مواج داخل محفظه هستند و براساس انجمن سرطان آمریکا تا زمانی که به درستی استفاده شوند هیچ تهدید ندارند. و فقط باعث جنبش ملوکولی درون مواد غذایی می شود.

درست کردن سیب زمینی در ماکروفر - سرطان زا بودن ماکروفر

باور های اشتباه درباره ی ماکروفر

غذاهای ماکروویویی خطرناک هستند

در طول سال‌ها این باور به شکل‌های مختلفی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. برخی فکر می‌کنند که ماکروویو غذا را رادیواکتیو می‌کند، در حالی که برخی عقیده دارند که مواد شیمیایی از ظروف داغ شده به داخل غذا تراوش می‌کند.

ماکروویو کردن غذا آن را رادیواکتیو نمی‌کند. ماکروویوها رادیواکتیو نیستند، آن‌ها امواج الکترومغناطیسی هستند، از این رو ممکن نیست که آن‌ها بتوانند غذا را رادیواکتیو کنند. امواج ماکروویو به داخل غذا نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ملکول‌های آب و دیگر ملکول‌های نامتقارن از نظر الکتریکی شروع به ارتعاش کرده و این انرژی ارتعاشی غذا را گرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: گران ترین خودرو های لوکس جهان همراه با تصاویر و مشخصات

احتمالی هست که هنگام پختن غذا در ماکروویو مواد شیمیایی خطرناک را به داخل غذا تراوش کنند؟

نه تا زمانی که شما از ظروف مخصوص ماکروویو که دارای سرب، BPA یا فتالات نیستند استفاده کنید. در این صورت غذا سالم خواهد ماند. در حالی که بیشتر افراد فکر می‌کنند همه پلاستیک‌ها بد هستند، مثلاً سیلیون یک از مواد مناسب برای ماکروفر می‌باشد.

ماکروویو مواد مغذی غذا را از بین می‌برد

واقعیت: این هشدار که توسط گروه‌های آنلاین مربوط به تغذیه‌ی سالم منتشر می‌شود کاملاً غلط نیست، اما به اشتباه برداشت می‌شود. مواد مغذی در برابر حرارت شکسته می‌شود، مهم نیست که منبع حرارت شعله اجاق و فر، آتش، زغال یا ماکروویو باشد.

پختن غذا در آب و دیگر مایعات هم می‌تواند باعث خروج مواد مغذی از غذا شود. از آنجایی که پختن غذا با ماکروویو سریع است و از آب خیلی کمتری استفاده می‌شود پس مواد مغذی در مایکروفر بیشتر از روش‌های دیگر مانند آب‌پز کردن حفظ می‌شود.

آب ماکروویو شده دی‌‌ان‌‌ای را تغییر داده و گیاهان را می‌کشد

تصور می‌شود که آبی که توسط ماکروویو گرم شده، آنقدر تغییر می‌کند که وقتی به یک گیاه داده شود آن را خشک می‌کند. بعضی افراد تصور می‌کنند که ماکروویو دی‌ ان‌ ای مواد غذایی را از بین می‌برد و باعث می‌شود که بدن آن‌ها را تشخیص ندهد.

آیا ماکروویو دی‌ ان‌ ای را تغییر می‌دهد؟ نه. اصلاً خود آب دارای دی‌ ان‌ ای نیست، با این حال شاید با دی‌ان‌ای از موجودات زنده آلوده شده باشد. همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، ماکروویو کردن فقط باعث ارتعاش ملکول‌های غذا می‌شود، و نمی‌تواند ساختار ملکول‌ها را تغییر دهد.

آیا ماکروفر سرطان زاست - سرطان زا بودن ماکروفر

امواج رادیویی مایکروویو

امواج رادیویی در حال حاضر بخش جدایی ناپذیر زندگی خیلی از ما هستند، بدین معنی که ما هر روز به طور ناخودآگاه در معرض این امواج هستیم. این امواج عبارت اند از:

  • اشعه های خورشید
  • رعد و برق
  • پرتوهای مادون قرمز زمین
  • سیگنال های تلویزیون و رادیو
  • سیگنال های تلفن های همراه و تلفن های بیسیم
  • رادیوهای دو طرفه و تلفن های ماهواره‌ای
  • بلوتوث و وایفای
  • گرم کردن بدن در روش های پزشکی
  • جوش دادن قطه های پی وی سی با دستگاه های خاص
  • اسنکرهای میلی متری که در غربالگری ها استفاده می شوند.

با این وصف امواج رادیویی مایکروویویکی از ده ها اشعۀ رادیویی است که ما روزانه با آن سر و کار داریم. پس آنقدرها هم جای نگرانی نیست. امواج رادیویی مایکروویو چیز خیلی متفاوت‌تری از سایر امواج رادیویی که به صورت طبیعی دریافت می‌کنیم، نیستند.

روش های صحیح کار کردن با مایکروویو

چنانچه بدانید روش صحیح استفاده از مایکروویوها چیست و آگاه باشید که به شیوۀ استاندارد از این دستگاه استفاده کنید، دیگر در معرض آسیب قرار نخواهید گرفت. با دنبال کردن این نکات مهم می‌توانید سلامت خود و مواد غذایی را حفظ نمایید.

  • هنگام کار کردن با ماکروویو در فاصله یک و نیم متری از دستگاه قرار بگیرید و هرگز برای دیدن محتویات داخل دستگاه، چشم ها و سر خود را به شیشه آن نچسبانید. ب طور کلی زمانی که دستگاه روشن است اطراف آن نایستید.
  • به محض اینکه درب دستگاه باز می‌شود، سیستم قطع جریان، باید برق را به صورت خودکار قطع کند.
  • دستگاه را قبل از کار کردن کنترل کنید. درب دستگاه باید کاملاً بسته شود و هیچ فاصله ای بین دستگاه و درب دستگاه نباشد. اگر میان درب و دستگاه فاصله باشد و یا درزی وجود داشته باشد، اشعه ها به سمت بیرون آمده و ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازند.
  • به دلیل استفاده از یک میدان مغناطیسی بسیار قوی در مایکروویوها، از قرار دادن ظروف و اجسام فلزی در این دستگاه ها به شدت خودداری نمایید.
  • قبل از اینکه غذا را به داخل مایکروویو می گذارید، از حالت انجماد خارج کنید. در این صورت گرما به صورت یکسان در قسمت های مختلف غذا پخش خواهد شد.
  • برای گرم کردن غذاها از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید چرا که این ظروف در بدن عملکردی شبیه استروژن دارند و موجب کاهش اسپرم در مردان و بیماری های سینه در خانم ها می‌شود.

ضدعفونی کردن ماکروفر - سرطان زا بودن ماکروفر

چه غذاهایی را در مایکروویو نباید گرم کنید؟

بعضی از غذاهای پرمصرف به دلیل اینکه با حرارت بالا پخته شده و یا اینکه سرخ شده اند، اگر در مایکروویو مجدداً گرم شوند، به سلامتی آن آسیب خواهد رسید و می تواند تا حدودی باعث سرطان زا بودن ماکروفر شود. در این بخش لیستی از این غذاها را برای شما معرفی می‌کنیم:

  1. پیتزا: بهترین راه برای گرم کردن پیتزا استفاده از اجاق گاز و فر می‌باشد. حداکثر دمای آن نیز باید 375 درجۀ فارنهایت باشد.
  2. اسفناج: با گرم کردن اسفناج، مادۀ سرطان زایی به نام نیروسامین، تولید می شود. به همین دلیل بهتر است اسفناج را گرم نکنید.
  3. استیک: برای اینکه استیک را گرم کنید، باید در یک تابه با روغن بسیار کم، گرم کنید.
  4. پاستا: اگر بر روی پاستا، سس ریخته باشید، هرگز نباید آن را گرم کنید. اگر بر روی آن سس نریختید، می توانید در یک تابه با کمی آب جوش و روغن آن را گرم کنید.
  5. مرغ سوخاری: مرغ سوخاری را در فر گرم نکنید، اگر می‌خواهید مرغ سوخاری را در فر گرم کنید، باید با فویل روی آن را بپوشانید.

تفاوت مایکروویو با سولاردوم

امروزه سولاردوم ها با استفاده از تکنولوژی به‌روزتری به بازار آمده اند و همین تفاوت در تکنولوژی باعث شده که سولاردوم ها از محبوبیت بیشتری برخوردار باشند. در سولاردوم ها سیستم پخت مایکروویو وجود دارد او به جای آن سیستم المنت های نوری به محفظۀ آن اضافه شده است.

این المنت های نوری می‌توانند امواج نور را با عمق و گرمای بالاتری تولید کنند. علاوه بر المنت نوری، در صفحۀ محفظۀ پخت این محصولات، سیستم مگاهیتر طراحی شده که خود نیز از چند نوع هیتر سرامیکی و هالوژنی تهیه شده است. این ترکیبات در سولاردوم باعث می‌شود تا غذا در مدت تنها 5 دقیقه، به 320 درجه برسد. این سرعت یعنی یک و نیم برابر بیشتر از مایکروویوهای معمولی. یکی از مزایای سرعت بالا در پخت سولاردوم، این است که مواد مغذی در غذا باقی می‌ماند و غذا نیز خوش عطرتر می‌شود.

نکات اصولی در استفاده از ماکروفر

  • در پخت معمولی «آب‌پز کردن» که از آب بعنوان واسطه انتقال حرارت «مدیوم» بهره گیری  می شود، غذا ابتدا از بیرون گرم میشود و به تدریج، حرارت به قسمت‌های مرکزی می رسد.
  • در روش سنتی پخت نیز ویتامین‌ها و پروتئین‌های محلول در آب، از غذا وارد آب شده و بخشی از آن ها از بین میروند بنابراین، از این نظر تفاوتی اساسی بین دو روش وجود ندارد.
  • حتی میتوان گفت که مایکروفر، نسبت به روش پخت با آب از نظر حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی ارجح‌تر هست.
  • نتیجه‌گیری: مادامی که از مایکروفر به صورت اصولی بهرهگیری کنید، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.دستگاه مایکروفر با مایکروویو
  • یادآوری: هرگز برای تعمیر مایکروفر، آن را به دست افراد غیر حرفه‌ای نسپارید و خودتان هم آن را تعمیر نکنید.
    گرم کردن غذا در ماکروفر - سرطان زا بودن ماکروفر
    نحوه تشخیص دستگاه سالم

گرچه دستگاه باید در شرایط نظارت شده کار کند و سالم باشد. به طور مثال، در دستگاه باید کاملا «چفت» شده

باشد و هیچ فاصله‌ی غیر عادی بین درب و دستگاه نباشد یا این که لولای درب دستگاه

نباید کج شده و درب اصطلاحا به سمت پایین «رها» شده باشد.

با اینکه سرطان زا بودن ماکروفر رد شده است ولی بهتر است هنگام کار کردن دستگاه فاصله‌ای یک متری را با آن رعایت کنیم و هرگز برای مشاهده داخل دستگاه در هنگام روشن بودن، سر و چشم‌هایمان را به آن نچسبانیم زیرا این پرتوها برای چشم زیان آور میباشند.

به محض باز شدن درب دستگاه، باید قطع کن جریان برق، آن را به طور خودکار قطع کند.

نکته دیدنی این هست که همانند جریان برق، با قطع برق دستگاه، امواج مایکروویو هم به طور کامل متوقف میشوند.دستگاه مایکروفر با مایکروویو

دستگاه مایکروفر دارای وسیله مهمی به نام «مگنترون» هست که این وسیله با ایجاد قطب مثبت و منفی

و تعویض بسیار سریع جای قطب‌ها در چند هزارم ثانیه، باعث میشود که ملکول‌های آب که از نظر فیزیکوشیمیایی

قطبی میباشند در داخل غذا به حرکت سریع در بیایند و با مالش و اصطکاک شدید این ملکول‌ها، غذا از درون گرم میشود.

به همین علت هست که مایعات در دستگاه‌های مایکروفر از جامدات سریع‌تر گرم می شوند.