نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عوارض مصرف کله پاچه در وعده سحر اظهار کرد: مصرف غذا‌های چرب مانند کله پاچه در وعده سحر باعث افزایش یا تشدید تشنگی در طول روز و  ایجاد مشکل در افراد خواهد شد.

جوزدانی با بیان اینکه چربی‌ها اثر سیرکنندگی بالایی دارند، تاکید کرد: افرادی که غذا‌های چرب مانند کله پاچه مصرف می‌کنند، به صورت طولانی مدت سیر می‌مانند، اما نباید مصرف آن به اندازه‌ای باشد که باعث ایجاد تشنگی و عطش در آنها شود.

او گفت: بنده به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که افراد مصرف کله پاچه را کنار بگذارند؛ بلکه عقیده من این است که می‌توانند در حجم کم و به نسبت متعادل همراه با سبزیجات از آن استفاده کنند. معمولا افراد کله پاچه را با سبزیجات مصرف نمی‌کنند بلکه ترجیح می‌دهند آن را همراه ترشیجات به علت خوشمزگی بیشتر میل کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف مواد غذایی مغذی در وعده سحر اظهار کرد: پیشنهاد بنده به افراد این است که در وعده سحری حتما از سبزیجات به خصوص سبزیجات پخته استفاده کنند تا آب به میزان کافی به بدنشان برسد و در طول روز عطش نداشته باشند.

عوارض مصرف زیاد کله پاچه

به گفته او تقویت استخوان‌ها و مفاصل نیازمند دریافت مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و املاح است، اما برخی افراد بر اساس باور‌های غلط مصرف منظم و متداول سیرابی و کله پاچه را باعث ایجاد این عامل می‌دانند.

این متخصص تغذیه  تصریح کرد: از آن جایی که کله پاچه حاوی مقدار بسیار زیادی ژلاتین و اسید‌های چرب اشباع است مصرف زیاد آن به ویژه در افراد مسن باعث افزایش اوره و کراتین در بدن خواهد شد. برای پیشگیری از شکستگی‌های استخوان در افراد مصرف پروتئین‌هایی از قبیل مرغ، ماهی توصیه می‌شود.

در وعده سحر چه غذا‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند به هیچ عنوان نباید در وعده سحری از غذا‌های چرب و پرنمک استفاده کرد؛ چرا که باعث تشدید تشنگی در افراد خواهد شد. بهترین مواد غذایی برای وعده سحری مصرف سبزیجات و میوه جات تازه، آب ولرم، نان پنیر، خرما و ... است.

همچنین برای جلوگیری از تشنگی زیاد بهترین راهکار مصرف سبزیجات پخته در وعده سحر است. اگر روزه می‌گیرید به هیچ عنوان از شیرینی جاتی مانند زولبیا و بامیه به میزان بسیار زیاد استفاده نکنید؛ چرا که باعث گرسنگی کاذب و عطش فراوان در شما خواهد شد