دکتر مهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی و متخصص فیزیولوژی درباره موضوع مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: زولبیا و بامیه از سال‌های گذشته به نوعی پای ثابت سفره های ایرانی است و طراحی شیرینی‌های ایرانی چون حلوا، زولبیا و بامیه، همیشه شامل دو جزء چربی و شیرینی است که موجب افزایش قوا می‌شود.
وی افزود: حلوای کم‌چرب خوب است و خوردن آن توصیه می‌شود ولی در مصرف زولبیا و حلوای خیلی‌شیرین نباید زیاده‌روی شود و چندان مصرف آن توصیه نمی‌شود چون روغن زیاد دارند که می‌تواند اخلاط نامناسب تولید کند و همچنین شیرینی زیاد، موجب تشنگی، ضعف گوارشی، کاهش اشتها و در نهایت چاقی می‌شود.
این پژوهشگر طب سنتی گفت: بهتر است زولبیا و بامیه، جهت رفع هوس و به میزان بسیار کم، یک تا دو ساعت پس از افطار خورده شود.
درباره تدابیر روزه داری گفت: افطار و سحر نوعی تمرین است تا پس از ماه رمضان، زمان های مناسب غذا خوردن رعایت شود. به عنوان مثال هنگام غروب کم کم به فکر شام باشیم و صبح زود را برای صبحانه خوردن انتخاب کنیم.
 
وی بیان داشت: در ماه مبارک رمضان به علت این که سیستم گوارش در طی روز، تقریبا در حال استراحت است، شاید بتوان گفت که دو سوم روز، سیستم گوارش خالی است و سطح کار آن پایین می آید و به اصطلاح، حالت ضعف پیدا می کند، بنابراین باید تدابیر غذا خوردن بیشتر رعایت شود.
 
این پژوهشگر طب سنتی خط نشان کرد: سیستم گوارشی که چندین ساعت خالی بوده، به خصوص در روزهای طولانی، نباید در زمان افطار مملو از غذا و نوشیدنی شود. حتما توصیه می کنیم افطار را با یک نوشیدنی رو به گرم که می تواند آب جوش ولرم شده یا حتی خرما باشد، باز کرد که این هم بستگی به مزاج دارد. بعد از آن یک فرصت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای بدهیم تا ترکیب خرما و آب گرم وارد معده شود. 
 
وی بیان داشت: غذایی که وارد دهان و سیستم گوارش می شود، تحرکاتی را در گوارش ایجاد کرده که تا آخر روده جلو می رود و باعث ترشحاتی مثل بزاق و شیره های گوارشی در لوله گوارش می شود. با این نوع باز کردن افطار، دستگاه گوارش آماده می شود و نیم ساعت بعد از آن می توان غذا خورد.
این متخصص فیزیولوژی خاطرنشان کرد: کسانی که کار بدنی زیاد دارند و خیلی نمی توانند تحمل کنند می توانند این نیم ساعت را به ۱۰ دقیقه کاهش دهند. حتی افرادی که دارای معده های قوی هستند، می توانند همان دقایق اول غذا بخورند ولی عموم مردم، دارای معده های ضعیف هستند که باید نکات لازم را رعایت کنند.