هنگامی که کلید استارت خودرو را می‌چرخانید یا دکمه استارت را فشار می‌دهید، این کار موتور الکتریکی باتری را تحریک کرده و باعث چرخش موتور می شود.

استارت زدن باعث می شود که هوا و سوخت در سیلندر‌های با هم مخلوط شود. سپس این مخلوط به محفظه‌های احتراق موتور رانده می‌شود، جایی که سیستم جرقه ایجاد می‌کند. این جرقه مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می‌کند و باعث انفجار کوچکی می‌شود که پیستون را در سیلندر موتور به پایین حرکت و به موتور هنگام حرکت پیستون‌ها نیرو می‌دهد.

اما تمام این مراحل با اولین سیگنال از استارت خودرو آغاز می‌شود که جریان الکتریکی باتری را از طریق سیم‌ها به یک سلونوئید می‌رساند. سلونوئید یک سوئیچ کوچک است که با تکمیل موتور استارت به یک آهنربای الکتریکی متصل می‌شود تا مدار استارت را کامل کند. موتور استارت الکتریکی به شافتی متصل است که منجر به چرخش دنده‌ای می‌شود که پینیون نامیده می‌شود. پینیون به یک حلقه دنده بزرگتر روی چرخ دنده موتور یا صفحه فلکس متصل است که باعث چرخش موتور می شود.

سیستم استارت شامل چندین مرحله است که با هم کار می‌کند تا سیگنال‌هایی را از احتراق به موتور بفرستند. برای هر یک از این قسمت‌ها ممکن است مسئله‌ای پیش بیاید. پیکربندی و طراحی این قطعات بسته به سن و ساخت خودرو متفاوت است.

 

چرا خودرو به راحتی استارت نمی خورد؟ 

دلیل کند استارت خوردن خودرو، می‌تواند به شرایط مختلفی از جمله آب و هوا، سلامت باتری، سلامتی استارت، پمپ بنزین و سایر عوامل بستگی داشته باشد.

اگر اتومبیل کند شروع به کار می‌کند و یا نمی‌توانید خودرو را روشن کنید، علت احتمالی آن این است که سوخت  خودرو کم و یا در فشار سوخت مشکلی ایجاد شده است. برای رفع این مشکل اگر کمبود سوخت دارید اقدام به سوختگیری کنید اگر مشکل برطرف نشد به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا فشار سوخت بررسی شود.

ممکن است باتری خودرو تمام شده باشد. باتری خودرو در ۲ حالت تمام می‌شود. حالت اول زمانی است که خودروی شما دیر به دیر روشن می‌شود و قطعاتی مثل ساعت و دزدگیر برای فعالیت از باتری استفاده می‌کنند. به این ترتیب وقتی بعد از مدتی طولانی به سراغ خودرو می‌روید؛ خودرو استارت نمی‌خورد. 

حالت دوم زمانی است که برای مدت زمان طولانی پس از خاموش شدن خودرو، چراغ‌ها روشن مانده اند، در این موارد باتری خودرو ضعیف یا تمام می شود. کار کردن خودرو باعث شارژ باتری می‌شود بنابراین سعی کنید خودروی خود را چند روز یکبار روشن کنید تا کمی کار کند.

خرابی سنسور دمای آب:

گاهی ممکن است خودرو دچار مشکل سیستم برق یا ضعف باتری شده باشد. اگر فشنگی آب خراب باشد اطلاعات نادرستی از دمای آب برای ECU می فرستد. ECU وظیفه دارد در دمای نامناسب مانع از روشن شدن موتور خودرو شود؛ پس مادامی که فشنگی آب خراب باشد موتور خودرو روشن نخواهد شد.

دمای هوا باعث غلیظ تر شدن روغن موتور می‌شود که این امر پمپاژ را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود موتور بیشتر کار کند. هوای سرد همچنین می‌تواند بر قدرت جریان باتری موتور تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا انژکتور‌های سوخت، سوخت کافی را برای احتراق به موتور وارد کنند.