به گفته دانشمندان، سرعت چرخش زمین تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله حرکت ماگما در قلب زمین، اقیانوس‌ها و جو است.

طبق گفته گراهام جونز و کنستانتین پکوس اساتید حوزه نجوم، روز عادی در سال ۲۰۲۱ به صورت میانگین ۰.۰۵ میلی ثانیه کوتاه‌تر خواهد بود. می‌دانیم که کل یک روز ۸۶۴۰۰ ثانیه، معادل ۲۴ ساعت برآورد می‌شود.

دانشمندان در هیئت بین المللی چرخش و نظم مرجع زمین که مسئول حفظ زمان و فریم مرجع مطابق با استاندارد‌های بین المللی است، می‌توانند با اندازه گیری دقیق لحظه عبور یک ستاره از مکان خاص در آسمان، زمان وقوع چنین رویداد‌هایی را محاسبه کنند.

جونز و پکوس می‌گویند: در واقع انتظار می‌رود که طول روز در سال ۲۰۲۱ کوتاه‌تر از طول روز در دهه‌های گذشته باشد.

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، آخرین باری که روز از حد معمول خود کوتاهتر و یا کمتر از ۸۶۴۰۰ ثانیه در طول یک سال بوده است، به سال ۱۹۳۷ بر می‌گردد.

چرا سال ۲۰۲۱ کوتاهتر از سال‌های گذشته خواهد بود؟

ثانیه کبیسه تغییر یک ثانیه مثبت یا منفی برای مقیاس زمانی UTC است که بستگی به حرکت چرخش زمین دارد تا آن را به زمان اتمی نزدیک نگه دارد. این زمان مبنای UTC است که برای زمان رسمی استفاده می‌شود. این ثانیه کبیسه طبق تعریف دائرة المعارف‌های علمی یا در ماه ژوئن یا در ماه دسامبر اتفاق می‌افتد.

آخرین باری که ثانیه کبیسه رخ داده، ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ بود که طول این روز ۲۳:۵۹:۶۰ بوده است. جهان برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ بود که موضوع "ثانیه‌های کبیسه" پی برد.