محققان دانشگاه هاروارد در این تحقیق به طور ویژه روی پتانسیل التهاب و ضدالتهاب برخی از غذاها تمرکز کردند. آنها ابتدا پتانسیل التهاب برخی از غذاها را با استفاده از محاسبه امتیاز الگوی التهابی رژیم غذایی تجربی (EDIP) با توجه به تأثیر غذاها در افزایش یا کاهش سطوح سه نشانگر زیستی التهاب معین کرده و سپس داده‌های تاریخی سه تحقیق طولی با حضور بیش از ۲۰۰ هزار شرکت کننده را با آن‌ها تطبیق دادند.

محققان می‌گویند داده‌های این تحقیق نشان می‌دهد که الگوهای رژیمی با پتانسیل التهاب بالاتر به افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی ربط دارد. به گفته محققان ریسک سکته و بیماری قلبی در افرادی که از رژیم‌های ملتهب کننده پیروی می‌کردند، به ترتیب ۲۸ و ۴۶ درصد بیشتر از افرادی بوده که غذاهای ضدالتهاب مصرف می‌کردند. این افزایش نرخ با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون وزن، وراثت، ورزش و میزان مصرف مولتی ویتامین‌ها به دست آمده است.

به گفته محققان غذاهایی که پتانسیل التهاب را افزایش می‌دهند شامل گوشت فرآوری شده و قرمز، شکر پالایش شده، حبوبات، غذاهای سرخ کردنی و نوشابه‌های قندی می‌شوند. غذاهای ضدالتهاب دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و شامل غلات دارای سبوس، چای، قهوه، سبزیجات برگ سبز و زرد می‌شوند.

التهاب مزمن یکی از فاکتورهای مهم در مبتلا شدن به بسیاری از بیماری هاست و درک تأثیر غذاها بر التهاب می‌تواند به ساخت الگوهای رژیمی سالم‌تر منجر شود. به گفته محققان مردم پیش از گنجاندن غذاهای مختلف در رژیم غذایی باید به پتانسیل التهاب و ضدالتهاب آن‌ها توجه کنند.