برای مشاوره خرید کاشی ، سرامیک و سنگ در پردیس می‌توانید با شماره 09195927828 یا 09126230979 تماس بگیرید


سفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10.000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد.

ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه‌گری و نیز کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری بوده است. زمان آغاز لعاب‌کاری که امکان ضد آب کردن و همچنین نقاشی کردن و زیباسازی ظروف و سفال‌ها و تهیه کاشی را مقدور می‌کرد به حدود 5000 سال پیش می‌رسد.

روش و دانش لعاب‌کاری از بابل به نقاط دیگر ایران رواج یافت. بعد از اسلام با تشویق استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی به جای ظروف فلزی، طلا و نقره؛ صنعت سفالگری رشد تازه‌ای یافت و از صنعت سفال‌سازی و کاشی‌سازی برای آرایش محراب مسجد، ضد آب کردن دیوار حمام‌ها، ایجاد حوض و آب‌نما و انتقال ظروف و خمره و لوازم و کوزه‌ها همچنین شیب‌بندی بام‌ها استفاده شده است.

تاریخچه کاشی

اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند. کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند.

صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف، وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت‌های جزئی در روش تولید دارد.

کاشی و سرامیک

کاشی‌های پخته شده (Firing Tile)

مصری‌های باستان، اولین کسانی بودند که کشف کردند کاشی‌های رسی پخته شده در کوره محکم‌تر و در برابر آب مقاوم‌ترند.

بسیاری از تمدن‌های باستان از کاشی‌های مربعی کوچک پخته شده رسی برای تزیین در معماری استفاده می‌کردند.

ساختمان‌های شهرهای قدیمی بین‌النهرین با سفالینه‌های قرمز بدون لعاب و کاشی‌های رنگارنگ نماکاری شده بودند. یونانیان و رومیان باستان از سرامیک در کف، سقف و حتی لوله‌کشی درون ساختمان‌ها استفاده می‌کردند . چینی‌ها از رس سفید رنگ به نام کائولین استفاده می‌کردند تا بتوانند سرامیک مقاوم و سفید رنگی به نام چینی (Porcelain) تولید کنند. در اروپای قرون وسطی از کاشی‌ها در کف کلیساها استفاده می‌شد. در سراسر قاره اروپا بیزاسن‌ها به بهترین شکل از کاشی‌های کوچک در مقیاس‌های کوچک استفاده می‌کردند. آن‌ها با استفاده از کاشی، شیشه و سنگ الگوهای موزاییکی پرمفهوم و زیبایی خلق کرده‌اند.

کاشی‌های لعابدار (Glazing Tile)

سرامیک‌های ایرانی تحت تاثیر کاشی‌های وارد شده از چین بودند این کاشی‌ها که برای مقاصد تزیینی استفاده می‌شدند در سراسر آسیای جنوبی‌، آفریقای شمالی‌، اسپانیا و حتی اروپا نیز پخش گردید. از آنجا که هنر اسلامی از تخیلات انسانی سرچشمه می‌گرفت و در پیشرفت و توسعه دین اسلام تاثیر گذار بود، صنعتگران به ارائه کاشی‌های با رنگ روشن و مرصع یا بافت پیچیده روی آوردند.

کاشی‌های لعابی پررنگ در الگوهای موزاییک‌های بزرگ و تغییر رنگ‌های ظریف کنار هم چیده می‌شدند. صنعتگران مسلمان از اکسیدهای فلزی مانند قلع، مس، کبالت، منیزیم و آنتیمون برای لعاب کاشی استفاده می‌کردند که لعابی درخشنده‌تر و محکم‌تر حاصل می‌نمود.

در قرن پانزدهم کاشی‌های با لعاب اکسید فلز در ایتالیا متداول شد و به تدریج در بین صنعتگران شمال ایتالیا نفوذ کرد. مراکز تجاری مهم اروپایی به این موتیفهای محلی اهمیت دادند به طوری‌که برخی از این کاشی‌ها هنوز هم استفاده می‌شوند مانند کاشی دلفت (از دلفت هلند) و کاشی ماجولیکا (از مایورکای اسپانیا).

کاشی‌های مدرن (Modern Tile)

امروزه اغلب شرکت‌های سازنده تجاری از روش پرس خاک (press dust) استفاده می‌کنند. ابتدا مخلوط مواد در شکل مورد نظر پرس شده و سپس لعاب زده می‌شود (ممکن است هم لعاب زده نشود) و سپس در کوره پخت می‌شود. برخی از صنعتگران ممکن است با پرس ملات یا با پهن کردن خمیر و قطع آن با استفاده از قالب همانند شیرینی‌پزها کاشی‌ها را با شکل مورد نظر تولید کنند.

روش برش کاشی هر چه باشد نیاز به پخته شدن دارد تا سخت شود. خلوص رس‌، دفعات پختن و دمای کوره عواملی هستند که در تعیین قیمت و کیفیت کاشی تاثیر گذارند. دمای کوره از 900 تا 2500 درجه فارنهایت متغیر است. هر چه دمای کوره کم‌تر باشد تخلخل کاشی بیش‌تر بوده و لعاب نرم‌تر است. دمای بالاتر، کاشی متراکم‌تر و لعاب محکم‌تری تولید می‌کند.

تاریخچه سرامیک

باستان‌شناسان در یافته‌اند که بشر اولیه در حدود 24000 سال قبل از میلاد اقدام به ساخت سرامیک می‌کرده است. این سرامیک‌ها در چکسلواکی یافت شده‌اند و به شکل حیوانات و پیکره انسان، تخته صاف و توپ می‌باشد. این سرامیک‌ها را از چربی حیوانات به همراه استخوان آن‌ها و خاکستر استخوان و مقداری رس ریز دانه می‌ساختند و بعد از شکل دادن آن را در دمایی در حدود 500 تا 800 درجه سانتی‌گراد در کوره‌های گنبدی شکل و یا به شکل نعل اسب پخت می‌نمودند. اما هنوز معلوم نیست این نوع از سرامیک‌ها را به چه علتی می‌ساختند. اولین ظروف سفالی مورد استفاده در 9000 سال قبل از میلاد مسیح ساخته می‌شد و برای نگه‌داری غذا و دانه‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت شیشه نیز تقریباً هم‌زمان با سفال و در 8000 سال پیش در مصر آغاز شد به طوری‌که در پخت سفال به علت حضور اکسید کلسیم به همراه شن و سودا در نهایت به سفال‌های لعابدار رنگی منجر شد.

تاریخچه سرامیک در ایران

سفال یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دست‌ساخته‌های هنری بشر است که در آغاز کار سفالگری تاکنون هم چنان پایدار مانده است. مردم سرزمین ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن بر سر راه شاهراه تمدن‌ها، نه تنها از نخستین سازندگان آثار سفالی بوده‌اند بلکه چیره دست‌ترین سازنده به شمار می‌رفته‌اند. در ایران در چهار منطقه مسکونی، سفالگری رواج داشته است:

  1. منطقه غرب کوه‌های زاگرس نزدیک کرمانشاهان
  2. کرانه‌های جنوبی دریای خزر
  3. شمال غرب آذربایجان
  4. جنوب شرق ایران

در حاشیه کویر و نواحی مرکزی ایران نیز سفال‌هایی با قدمت هشت هزار سال به چشم می‌خورد.

کهن‌ترین اشیاء سفالی به دست آمده در کاوش‌های باستانی ایران آثار مکشوفه از گنج دره تپه در استان کرمانشاه است که به هزاره هشتم قبل از میلاد بر می‌گردد. همین طور مناطقی چون غاری در جنوب مازندران نزدیک بهشهر (هزاره هشتم قبل از میلاد) و در مرحله دوم در منطقه زاغه در دشت قزوین، چشمه‌علی نزدیک تهران و تپه سیلک کاشان.

سفال‌های مکشوفه از نقاط مذکور خشن و دارای مغز نرم است که موادی دارای کاه خشک شده و سبزیجات ریز برای چسبندگی به مخلوط اولیه یعنی آب و خاک افزوده‌اند و چرخ سفالگری هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و همین‌طور حرارت کوره قابل کنترل نبوده است و سفال کاملاً سخت و یکرنگی بدست نمی‌آمده است و گاهی مغز به علت کمی درجه حرارت خاکستری متمایل به سیاه باقی مانده است (هزاره ششم ق.م). در مرحله بعد سفال‌سازی تکامل بیشتری می‌یابد و از شن نرم و پودر شن به همراه خاک استفاده می‌شود تا ظروفی با جداره بسیار نازک ساخته شود. در این دوره ساخت ظروف با کف مقعر و بدنه محدب آغاز شد.

در هزاره چهارم ق.م با اختراع چرخ سفالگری و استفاده از آن در شکل بخشیدن به ظروف سفالی تحولی جدید در صنعت سفال‌سازی آ غاز می‌شود و همچنین تزئینات روی ظروف تنوع بیشتری پیدا می‌کند.

کف سازی از جمله عملیات‌های نهایی در ساخت ساختمان‌ها است. در کف سازی بسته به نوع فضا از مصالح مختلفی می‌توان استفاده کرد که پیش‌تر به مواردی از آن‌ها پرداخته شد. سرامیک از جمله مصالحی است که در کف فضای داخلی ساختمان به کار برده می‌شود. انواع مختلفی از سرامیک وجود دارند که هر یک با ویژگی‌های خاص خود برای فضایی ایده آل هستند.

تعریف سرامیک

به موادی (معمولاً جامد) که بخش عمدهٔ تشکیل‌دهندهٔ آن‌ها غیرفلزی و غیرآلی باشد، سرامیک گفته می‌شود. همچنین بر اساس برخی تعاریف، از نظر شیمیایی به موادی که از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپات در دمای زیاد تشکیل شده و به صورت توده‌ای شیشه مانند درمی‌آیند و نیز تقریباً گداز ناپذیر و غیر حلال و بسیار سخت هستند، سرامیک گفته می‌شود.در زبان فارسی معادل آن کاشی می‌باشد.

این تعریف نه‌تنها سفالینه‌ها، پُرسِلان (چینی)، دیرگدازها، محصولات رسی سازه‌ای، ساینده‌ها، سیمان و شیشه را در بر می‌گیرد، بلکه شامل آهن‌رباهای سرامیکی، لعاب‌ها، فِرّوالکتریک‌ها، شیشه-سرامیک‌ها، سوخت‌های هسته‌ای … نیز می‌شود.

برخی آغاز استفاده و ساخت سرامیک‌ها را در حدود ۷۰۰۰ سال ق.م. می‌دانند در حالی که برخی دیگر قدمت آن را تا ۱۵۰۰۰ سال ق. م نیز دانسته‌اند. ولی در کل اکثریت تاریخ‌نگاران بر ۱۰۰۰۰ سال ق. م اتفاق نظر دارند.(بدیهی است که این تاریخ مربوط به سرامیک‌های سنتی است)

واژهٔ سرامیک از واژهٔ یونانی کراموس (κεραμικός) گرفته شده‌است که به معنی سفال یا شیء پخته‌شده‌است.

مهم‌ترین دسته‌بندی که از سرامیک‌ها در بازار موجود است و مسلماً با آن برخورد خواهید داشت بر اساس جنس و مصالح سرامیک‌ها است. بر همین اساس این مصالح کف سازی به دو نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • پرسلان
  • غیر پرسلان

سرامیک‌های پرسلان

این نوع از سرامیک‌ها که چینی نیز خوانده می‌شوند بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سرامیک موجود در بازار، البته از نظر جنس هستند. این نوع از سرامیک‌ها اگرچه در ابتدا از نظر هزینه گران‌تر تمام خواهند داشت اما نباید فراموش کرد که به دلیل نحوه ساخت (اکسیدی) و مواد به کار رفته در آن از مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توانند که در دراز مدت این هزینه بالاتر را توجیه و جبران نکند و حتی ارزان‌تر از سایر انواع سرامیک تمام شوند. سرامیک‌ها پرسلانی نیز به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • سرامیک پرسلانی لعاب‌دار  که بسیار به سرامیک‌های غیرپرسلان لعاب‌دار شبیه است و تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. یک لایه لعاب با ضخامت بسیار کم روی بدنه سرامیک قرار گرفته است.
  • سرامیک پرسلانی بدون لعاب  که فاقد هر گونه لعاب بوده و سطح آن نیز کاملاً مات است.
  • سرامیک پرسلانی پولیش شده  که به مانند نوع قبلی فاقد هر گونه لعاب بوده اما به واسطه پرداخت‌هایی که روی سطح آن صورت گرفته دارای سطح کاملاً براق است.
  • سرامیک پرسلانی دو لایه  که متشکل از یک لایه بدنه سرامیک و یک لایه لعاب ضخیم است.
  • سرامیک پرسلانی بافت دار  که سطح این انواع از سرامیک مناسب کف دارای طرح‌های مشابه با سنگ‌های طبیعی هستند.

سرامیک‌های غیر پرسلان

این انواع از سرامیک مناسب کف که تحت عنوان سرامیک‌های معمولی نیز خوانده می‌شوند از نظر ظاهری بسیار شبیه به انواع پرسلان هستند. گاهی نیز در بازار ایران این نوع تحت عنوان سرامیک و نوع دیگر تحت عنوان پرسلان خطاب می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که این دو نوع از سرامیک‌های مناسب کف بسیار به هم شبیه هستند و اگر بگوییم تفاوت عمده فقط نام آن‌ها است، پر بیراه هم نگفته‌ایم اما بیایید که از حق نگذریم. سرامیک‌های معمول به دلیل نحوه ساخت از تراکم کمتری برخوردار هستند و به همین دلیل جذب رطوبت بیشتری و مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه دارند.

انواع سرامیک بر اساس درجه سختی

انواع سرامیک بر اساس درجه سختی

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد سرامیک‌ها از نظر جنس تفاوت عمده‌ای با یکدیگر ندارند. تفاوت‌های عمده بیشتر به استفاده از خاک‌های رس تمیزتر و تصفیه شده در ساخت آن‌ها مربوط می‌شود که سرامیک‌های سخت‌تر و مقاوم‌تر منتهی خواهد شد. انواع سرامیک‌های مناسب کف بر اساس سختی رده‌بندی شده‌اند که به شرح زیر است.

  • سرامیک با درجه سختی ۱  که با توجه به مقاومت پایین آن برای مکان‌های کم رفت و آمدی مانند حمام مناسب است و استفاده از این انواع سرامیک مناسب کف در اتاق‌ها و پذیرایی اصلاً مناسب نیست.
  • سرامیک با درجه سختی ۲  که برای استفاده در فضاهای داخلی با احتمال سایش کم مناسب هستند پس چندان مناسب راه پله‌ها یا مناطقی که امکان تماس با مواد ساینده‌ای مانند شن و ماسه وجود دارد نخواهد بود.
  • سرامیک با درجه سختی ۳  که این انواع از سرامیک‌های مناسب کف را می‌توان با اطمینان خاطر در بیشتر فضاهای خانگی و تجاری کوچک و کم ترافیک تر به کار برد اما برای فضاهایی که در معرض ترافیک شدید هستند چندان ایده آل نیستند.
  • سرامیک با درجه سختی ۴  که مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند می‌توان آن را در هر فضایی به عنوان یکی از انواع سرامیک مناسب کف به کار برد.
  • سرامیک با درجه سختی ۵  که از بالاترین مقاومت ممکن برخوردار هستند و محدودیتی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. وزن سنگین‌تر و هزینه بالاتر از معایب مربوط به سختی‌های بالا هستند.

انواع سرامیک مناسب کف بر اساس بافت ظاهری

آن چه که از سرامیک‌ها در جلوی دید قرار می‌گیرد بافت سطحی و ظاهر آن‌ها است و به همین دلیل باید از بافت مناسب با توجه به کاربری و فضای مورد استفاده دقت کرد. از طرفی نیز نوع بافت سطحی رابطه مستقیمی با میزان جذب آب و متعاقباً مقاومت و دوام انواع سرامیک مناسب کف دارد. از اصلی‌ترین بافت‌های انواع سرامیک می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

انواع سرامیک مناسب کف بر اساس بافت ظاهری

بافت براق

استفاده از سرامیک‌های با بافت براق با مزایا و معایبی همراه است. اول از همه این انواع از سرامیک که بسیار مناسب استفاده در کف در بخش‌های مختلف خانه‌ها هستند یک فضای لوکس و زیبا ایجاد می‌کنند اما از طرفی هم در صورت لکه دار شدن خیلی به چشم می‌آید و به نگهداری و نظافت بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد.

بافت مات

سرامیک‌های دارای بافت مات نور کمتری را به خود جذب می‌کنند و به همین دلیل آلودگی‌ها از جمله گرد و غبار و لکه‌ها را کمتر نشان می‌دهند اما از طرفی هم از نظر جنبه زیباشناختی استفاده از این انواع سرامیک در برخی از فضاهای به ویژه در مقیاس بزرگ چندان مناسب نخواهد بود یک فضای خشک و بی روح را شکل خواهد داد.

سرامیک با بافت مات

انواع سرامیک مناسب کف بر اساس اندازه

تا الآن همه می‌دانیم که سرامیک‌ها محصولاتی غیرطبیعی هستند که به طریق مصنوعی توسط دست بشر ساخته می‌شوند. از این رو قدرت سفارشی‌سازی در آن‌ها بالا است. تولید انواع سرامیک‌ها به اندازه و ابعاد خاصی محدود نمی‌شود. به طور کلی، ابعاد زیر از انواع سرامیک‌های مناسب کف در بازار ایران در دسترس هستند.

  • ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر
  • ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۶۰ سانتی‌متر
  • ۳۰ در ۹۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۴۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۸۰ سانتی‌متر
  • ۴۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر
  • ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر
  • ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر
  • ۶۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر
  • ۸۰ در ۸۰ سانتی‌متر

انواع سرامیک مناسب کف بر اساس طرح

انواع سرامیک مناسب کف بر اساس طرح

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره شده سرامیک‌ها به طریق مصنوعی ساخته می‌شوند و همین موضوع امکان سفارشی‌سازی در آن را بالا می‌برد. سرامیک‌ها با توجه به گسترش نیاز‌ها در طرح‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که از طرح‌های مناسب برای استفاده در کف می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • طرح تراورتن
  • طرح چوب
  • طرح بازالت
  • طرح اقیانوس
  • طرح پارکت
  • طرح گرانیت
  • طرح آجر
  • طرح مرمر

طبقه‌بندی سرامیک‌ها

سرامیک‌ها از لحاظ کاربرد به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سرامیک‌های سنتی (سیلیکاتی)
  • سرامیک‌های مدرن (مهندسی)
  • سرامیک‌های اکسیدی
  • سرامیک‌های غیر اکسیدی

سرامیک‌های اکسیدی را از لحاظ ساختار فیزیکی می‌توان به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

  • سرامیک‌های مدرن مونولیتیک (یکپارچه)
  • سرامیک‌های مدرن کامپوزیتی

انواع سرامیک‌ها

سرامیک‌های سنتی

این سرامیک‌ها همان سرامیک‌های سیلیکاتی هستند. مثل کاشی، سفال، چینی، شیشه، گچ، سیمان و …

سرامیک‌های مدرن

این فرآورده‌ها عمدتاً از مواد اولیهٔ خالص و سنتزی ساخته می‌شوند. این نوع سرامیک‌ها اکثراً در ارتباط با صنایع دیگر مطرح شده‌اند.

سرامیک‌های اکسیدی

برخی از پرکاربردترین این نوع سرامیک‌ها عبارت‌اند از:

  • سیلیس یا سیلیکا (SiO۲)
  • برلیا (BeO)
  • تیتانیا (TiO۲)
  • آلومینا (Al۲O۳)
  • زیرکونیا (ZrO۲)
  • منیزیا (MgO)

سرامیک‌های غیراکسیدی

این نوع سرامیک‌ها با توجه به ترکیبشان طبقه‌بندی می‌شوند که برخی از پرکاربردترین آن‌ها در زیر آمده‌اند:

  • نیتریدها

    BN

    TiN

    Si۳N۴

    GaN

  • کاربیدها

    SiC

    TiC

    WC

    و…

اهمیت نوع کاشی ازنظر نفوذپذیری

موضوع میزان جذب آب کاشی بیشتر در دو حالت لازم است مورد توجه قرار گیرد: اول در مورد مکان‌های مرطوب مانند دستشویی و حمام، چراکه آب جذب‌شده بستر مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کند. دوم در مورد مناطق سرد، به دلیل یخ‌زدگی آب جذب‌شده در کاشی که باعث ترک آن می‌شود.

صنعت سرامیک

بازار سرامیک‌های پیشرفته در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۸ نزدیک به ۷۰۵ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۰۳ به ۱۱ بیلیون دلار رسید.

خواص برتر سرامیک‌ها نسبت به مواد دیگر

  • دیرگدازی بالا
  • سختی زیاد
  • مقاومت به خوردگی بالا
  • استحکام فشاری بالا

کاربردهای مختلف مواد سرامیکی

در زیر کاربردهای رایج مواد سرامیکی به همراه چندنمونه از مواد رایج در هر کاربرد آورده شده‌است:

  1. الکتریکی و مغناطیسی
    • عایق‌های ولتاژ بالا (AlN- Al۲O۳)
    • دی الکتریک (BaTiO۳)
    • پیزوالکتریک (ZnO- SiO۲)
    • پیروالکتریک (Pb(ZrxTi۱-x)O۳))
    • مغناطیس نرم (Zn۱-xMnxFe۲O۴)
    • مغناطیس سخت (SrO.6Fe۲O۳)
    • نیمه‌رسانا (ZnO- GaN-SnO۲)
    • رسانای یونی (β-Al۲O۳)
    • تابانندهٔ الکترون (LaB۶)
    • ابررسانا (Ba۲LaCu۳O۷-δ)
  2. سختی بالا
    • ابزار ساینده، ابزار برشی و ابزار سنگ‌زنی (۲O۳TiN-Al)
    • مقاومت مکانیکی (SiC- Si۳N۴)
  3. نوری
    • فلورسانس (Y۲O۳)
    • ترانسلوسانس (نیمه‌شفاف) (SnO۲)
    • منحرف‌کنندهٔ نوری (PLZT)
    • بازتاب نوری (TiN)
    • بازتاب مادون قرمز (SnO۲)
    • انتقال دهندهٔ نور (SiO۲)
  4. حرارتی
    • پایداری حرارتی (ThO۲)
    • عایق حرارتی (CaO.nSiO۲)
    • رسانای حرارتی (AlN - C)
  5. شیمیایی و بیوشیمیایی
    • پروتزهای استخوانی P۳O۱۲(Al۲O۳.Ca۵(F,Cl))
    • سابستریت (TiO۲- SiO۲)
    • کاتالیزور (KO۲.mnAl۲O۳)
  6. فناوری هسته‌ای
    • سوخت‌های هسته‌ای سرامیکی
    • مواد کاهش‌دهندهٔ انرژی نوترون
    • مواد کنترل‌کنندهٔ فعالیت راکتور

تفاوت کاشی و سرامیک و موزاییک

در گویش عوام و غیر علمی به کاشی دیوار کاشی و به کاشی کف سرامیک گفته می‌شود.

به‌طور کلی یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل می‌شود:

  1. قطعه سفالی یا به اصطلاح بیسکوئیت که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی را تشکیل می‌دهد.
  2. لعاب روی آن که ماده‌ای است شیشه‌ای و قسمت رویی آن را تشکیل می‌دهد. لعاب روی کاشی می‌تواند از جنس سرامیک هم باشد، که به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته می‌شود.

کاشی به دلیل ظریف بودن، دارای استحکام کمتر و جذب آب بیشتری است و در دیوار استفاده می‌شود؛ ولی سرامیک - به دلیل سطح استحکام بالا - در کف استفاده می‌شود. مقاومت کاشی نسبت به هم گروه خود یعنی سرامیک در برابر نیروی فشار و حتی شدت سرما و گرما بسیار کم است و بدین دلیل فقط مناسب برای محیط‌های بسته‌است و برای دیوارهایی که اصطلاحاً نمکش دارند مناسب نیست و بهتر است در جاهایی به کار رود که میزان نم و رطوبت آن خیلی کم و نزدیک به صفر است. مقاومت سرامیک نسبت به کاشی در برابر فشار و سرما و گرمای شدید و رطوبت خیلی بیشتر است. اما نمی‌توان آنها را در محیط‌های باز کار کرد زیرا شدت سرما و گرما باز هم روی آنها تأثیر می کذارد.

موزاییک نوعی کفپوش فشرده شده و بتنی به حساب می‌آید. تراکم موجود در موزاییک ممکن است به وسیله یک دستگاه فشار یا دستگاه لرزشی فراهم شود. اجزای تشکیل دهنده موزاییک عبارتند از ماسه، پودر سنگ، آب، سیمان، سنگ‌دانه است.

سرامیک‌ها به دلیل تنوع در مدل و طرح و کیفیتی که دارند مناسب تمامی محیط‌های داخلی هستند. عوامل گوناگونی مثل دوام، لغزندگی، لکه پذیری، جذب آب در انتخاب انواع سرامیک کف مؤثرند. به همین دلیل انتخاب سرامیک مناسب ممکن است کمی پیچیده باشد که داشتن کمی اطلاعات در این زمینه این انتخاب را آسان خواهد کرد.

چرا برای کفپوش از انواع سرامیک کف استفاده می‌کنند؟

سرامیک‌های کف همیشه محبوب و پرکاربرد بوده‌اند. از دلایل این محبوبیت را می‌توان تنوع نامحدود، قیمت مقرون به‌صرفه، مقاومت در برابر رطوبت و امکان شستشوی آن‌ها اشاره کرد. با این تنوع در انواع سرامیک کف منزل، امکان هماهنگی آن‌ها با رنگ‌ها و سبک‌های گوناگون در دکوراسیون داخلی وجود خواهد داشت.

انواع سرامیک کف منزل

فرآورده‌های سرامیکی را می‌توان از جنبه‌های مختلف به چهار دسته اصلی و هر دسته به چند گروه دیگر تقسیم کرد که بر اساس نوع نصب به تکی و گروهی دسته‌بندی می‌شود.

بر اساس محل کاربرد به سرامیک‌های دیواری (کاشی گرانیتی، پرسلانی، منوپروزا) و سرامیک‌های کف (سرامیک‌های با جذب آب کم، گرانیتی و پرسلانی) تقسیم می‌شوند.

انواع سرامیک کف

انواع سرامیک کف

کفپوش سرامیک را می‌توان بر اساس پوشش رویه، به لعاب‌دار و بدون لعاب و بر اساس درجه‌بندی به درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم کرد. در صورتی که سطح خارجی سرامیک با لعاب پوشیده شود، علاوه بر بیشتر شدن دوام و زیبایی، نظافت آن نیز آسان‌‌تر خواهد شد.

کاشی

کاشی فراورده‌ای سرامیکی متشکل از دانه‌های ظریف بلورین و متخلخل است که معمولاً در حرارتی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه پخته شده و در انواع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شود. رویه لعابی کاشی ممکن است براق، مات، ساده، گل‌دار سفید و یا رنگی باشد.

انواع سرامیک کف

سرامیک گرانیتی

سرامیک گرانیتی از ترکیب خاک رس با ویژگی‌های مشخص و فاقد کربنات به‌خصوص کربنات کلسیم است که در طی مراحل پخت با افزودن رنگ‌دانه طرح به دست می‌آید. از آنجا که این محصول فاقد لعاب است برای شیشه‌ای و براق نمودن سطح نهایی آن را توسط سنگ‌ساب پولیش می‌دهند. طرح‌های رایج انواع سرامیک کف فلفل نمکی، رگه‌ای و قالب‌های رستیک هستند.

سرامیک کف چه رنگی خوبه

سرامیک‌های پرسلانی

پرسلان به انواع سرامیکی گفته می‌شود که دمای پخت بالایی دارند. با پخت در دمای بالا، ماهیت شیشه‌ای و تخلخل کم به این نوع از سرامیک داده می‌شود. پرسلان‌ها از سرامیک‌های معمولی ضخیم‌‌تر هستند و جذب آب کمتری دارند. به همین دلیل از بهترین انواع سرامیک کف هستند. سرامیک‌های پرسلانی به دو صورت لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شوند.

سرامیک کف آشپزخانه جدید

سرامیک‌های موزاییکی

سرامیک‌های موزاییکی نوعی سرامیک با قطعات ریز لعاب‌دار یا بدون لعاب هستند که در نقش‌ها و رنگ‌های متنوع و با ضخامت چند میلی‌متر و اندازه ۳۰۰×۶۰۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. شکل آنها معمولا مربع، مستطیل، شش‌گوش، هشت‌گوش و… است.

انواع سرامیک کف و کاشی لعابی

کاشی لعابی نوعی سرامیک نازک با روکش لعاب شیشه‌ای است که در رنگ‌های متنوع به‌صورت ساده و گل‌دار تولید می‌شود. کاشی لعابی اغلب برای پوشش آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود. کاشی لعابی در اشکال مربع یا مستطیل و با ضخامت‌های مختلف بسته به نوع استفاده تولید می‌شود.

سرامیک کف آشپزخانه جدید

سرامیک کف طرح پارکت و سنگ

سرامیک با طرح پارکت، جایگزین مناسبی برای چوب است. سرامیک با طرح سنگ هم یکی دیگر از انواع سرامیک کف است که در کنار مزایای استفاده از متریال سرامیک، جلوه‌ای از طبیعت را هم به فضا هدیه می‌کند. سرامیک‌هایی با طرح‌های سه بعدی نیز در بازار موجود هستند که انتخاب مناسبی برای کف‌پوش هستند.

سرامیک کف طرح پارکت

سرامیک با طرح سنگ طبیعی از انواع مناسب سرامیک کف سالن هستند که تأثیر زیادی بر زیبایی و جذابیت فضا خواهد داشت و یا با به کار بردن سرامیک‌های سه بعدی در محوطۀ استخر و یا سرویس‌های بهداشتی، دکوراسیون این محیط‌ها زیباتر خواهد شد.

چه رنگی برای انواع سرامیک کف مناسب است؟

انواع کف پوش سرامیکی منزل با طیف رنگ قهوه‌ای جزو مواردی هستند که به راحتی با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. سرامیک به رنگ کرم هم بعد از قهوه‌ای پرطرفدارترین رنگ است که در پذیرایی خانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن، سرامیکهایی با رنگ سفید مناسب هستند. در تقابل با این رنگ انواع سرامیک با رنگ خاک رس حس نوستالژیکی به خانه منتقل می‌کند؛ که معمولاً برای خانه‌هایی با دکوراسیون سنتی ایرانی بکار می‌رود. سرامیک سیاه رنگ دکوراسیون منزل را چشمگیر‌‌تر می‌کند و برای آشپزخانه بسیار مناسب است به‌خصوص اگر به صورت ترکیبی با رنگ‌های دیگر استفاده شود.

درجه بندی سرامیک کف

سرامیک کف سالن با رنگ یشمی مدلی بسیار لوکس است و در کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود. ولی با کاربرد این رنگ در کف منزل، فضایی منحصر به فرد به وجود خواهید آورد.

سرامیکهایی با رنگ طوسی یا خاکستری به‌خصوص در مکان‌های پر رفت و آمد کمک بزرگی هستند، چون کثیفی و آلودگی را نشان نمی‌دهد.

رنگ آبی هم تیرگی یکپارچه و جذابی به وجود می‌آورد به‌خصوص اگر با رنگ قهوه‌ای ترکیب شود.

انواع سرامیک کف با چیدمان چهارخانه

در این نوع چیدمان، سرامیکها با طرح تکراری و رنگ‌های مشابه به صورت مرتب در کنار هم قرار می‌گیرند تا همه‌ کف یا دیوار را بپوشانند.

چیدمان لوزی

در این حالت سرامیک‌ها با زاویه‌ ۴۵ درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند و طرح لوزی را ایجاد می‌کنند. این نوع چیدمان باعث بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شود.

چیدمان حصیری

این نوع بیشتر در چیدمان پارکت‌ها دیده می‌شود، برای کاشی و سرامیک هم کاربرد دارد. انواع سرامیک‌های کف سالن با شکل مستطیلی و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم قرار می‌گیرند.

انواع سرامیک کف با چیدمان چرخ دنده‌ای

در این طرح یک سرامیک مربعی کوچک در وسط قرار می‌گیرد و سرامیک‌های مربعی با ابعاد بزرگ‌تر در چهار طرف مربع کوچک‌تر جاگذاری می‌شوند.

چیدمان زیگزاگی

در این نوع طرح، سرامیک‌ها به صورت زیگزاگ در کنار هم قرار می‌گیرند. سرامیک‌ها می‌توانند هم‌رنگ باشند و یا از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده باشند.

فرش سرامیکی

برخی از سرامیک‌های تزئینی به عنوان طرح فرش در کف استفاده می‌شود به این صورت که سرامیک‌های طرح دار در کنار هم قرار می‌گیرند و یک طرح کامل در ابعاد بزرگ‌تر مانند فرش ایجاد می‌کنند.

چیدمان سه بعدی

با کنار هم قرار گرفتن برخی از انواع سرامیک کف، طرح‌هایی سه بعدی ایجاد می‌شود. این نوع طرح‌ها در مکان‌های مختلفی مانند استخر، رستوران، اتاق‌های پذیرایی بزرگ وغیره استفاده‌ می‌شوند.

چیدمان شش ضلعی

در این مدل چیدمان، انواع سرامیک کف شش ضلعی در کنار هم قرار می‌گیرند و فرمی به شکل کندو ایجاد می‌کنند. این مدل برای استفاده در حمام و سرویس استفاده می‌شوند.

درجه بندی سرامیک کف

مقاومت سطحی انواع سرامیک کف منزل، از اهمیت بسیار بالایی دارد. سرامیک‌های لعاب‌کاری شده را در محیط‌های پر رفت و آمد مانند آشپزخانه یا ورودی خانه استفاده کنید.

انواع سرامیک با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توان در سالن پذیرایی، راهرو و حتی اتاق خواب استفاده کرد ولی معمولاً مناسب برای کف‌پوش در مناطق گرمسیری هستند چون خنکی و سرما را به خود جذب می‌کند.

سرامیک‌های درجه یک هیچ‌گونه نقصی در سطح لعاب‌دارشان وجود ندارد و کاملاً سالم هستند و هرچه درجه سرامیک بالاتر می‌رود ناخالصی در ظاهر سرامیک و یا خال‌های روی سطح آن‌ها بیشتر می‌شود.

قیمت انواع سرامیک کف بر اساس کیفیت و درجه‌بندی، هزینه حمل و نقل، محل نصب، نوع لعاب و… بر حسب مترمربع و گاها به صورت عددی قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت سرامیک پرسلانی به دلیل مقاومت بالایی که دارد بالاتر از کاشی و سرامیک معمولی است.

برای کف کاری فضاهای مختلف یک ساختمان بازه انتخابی بسیار گسترده یا پیش رو خواهید داشت. سرامیک از بهترین مصالح مناسب برای کف بر حس ویژگی‌های ساختاری و زیباشناختی است. انواع مختلفی از سرامیک‌ها در بازار در دسترس هستند که وجه مشترک همه آن مقاومت و دوام بالا است. در انتخاب نوع سرامیک مورد استفاده باید به نوعِ فضا توجه ویژه شود. دسته‌بندی دیگری که در بازار ایران وجود دارد به کیفیت محصول تولید شده مربوط می‌شود. سرامیک‌ها بعد از بیرون آمدن از کوره بر اساس کیفیت به درجه‌های ۱ تا ۳ دسته‌بندی می‌شوند.