به گزارش پارس نیوز، 

روابط عمومی انتقال خون استان گیلان خون فرد بستری شده در یکی از بیمارستان های رشت پس از بررسی در بیمارستان به اداره کل انتقال خون گیلان ارجاع شد که با انجام آزمایش های لازم گروه خونی، او به عنوان اولین دارنده گروه خونی O بمبئی که یکی از گروه های خونی نادر است، در استان معرفی شد.
پس از هماهنگی های لازم با سازمان انتقال خون کشور در کوتاه ترین زمان ممکن دو کیسه خون O بمبئی به اداره کل انتقال خون استان گیلان ارسال که پس از انجام آزمایشات کراس مچ برای تزریق به بیمار به بیمارستان تحویل داده شد.
یکی از دو واحد گروه خونی O بمبئی مربوط به نوه فرد بستری شده در بیمارستان بود.
بنا به این گزارش، اداره کل انتقال خون استان گیلان در نظر دارد خانواده فرد بیمار را برای انجام آزمایش های گروه خونی فرا خوانده تا پیش از وقوع هر حادثه ای گروه خونی نادر شناسایی شده و پیش بینی لازم انجام شود.
خون اهدایی افراد با گروه های خونی نادر در بانک خون گروه های نادر در سازمان انتقال خون ایران برای افراد نیازمند به این گروه های خونی ذخیره می شود. گروه خونی فردی که بین پنج تا 10 هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد، گروه خونی نادر نامیده می‌شود.
همه با رایج‌ ترین گروه‌های خونی که عبارتند از ‎ A.B.AB.‎و گروه خونی ‎ O‎آشنا هستیم ، اما 360 نوع گروه خونی غیر از گروه‌های یاد شده شناسایی شده که ممکن است فرد در زمانی متوجه نادر بودن خون خود ‌شود که دچار حادثه‌ای شده یا صدمه‌ای دیده باشد یا زنانی که سقط‌ های مکرر داشته‌اند متوجه این موضوع شوند که دارای گروه خون نادر هستند‎.‎
از هر دو میلیون ایرانی، یک نفر از این گروه خونی برخوردارند.
سالانه به طور میانگین بیش از 200 هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد مورد نیاز مورد مصرف قرار می گیرند.
استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن، آمار بالای جراحی های قلب و عروق، تصادفات، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.
7286/2007