باید بدانید که در هر ۱۰۰گرم پسته، ۵۷۰  کالری انرژی وجود دارد. همچنین دارای ۴۶ گرم چربی، ۴۰۵ میلی‌گرم سدیم، ۱۰ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲۱ گرم پروتئین، ۲۶۲ واحد بین‌المللی ویتامین آ، ۳/۲ میلی‌گرم ویتامین ث، ۲/۱۳ میکروگرم ویتامین کا، ۸/۰ میلی‌گرم تیامین (ب۱)، ۲/۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین (ب۲)،۴/۱ میلی‌گرم نیاسین (ب۳)، ۳/۱ میلی‌گرم پیریدوکسین (ب۶)، ۵۰ میکروگرم فولات (ب۹)، ۱۱۰ میلی‌گرم کلسیم، ۲/۴ میلی‌گرم آهن، ۱۲۰ میلی‌گرم منیزیم، ۴۸۵ میلی‌گرم فسفر، ۱۰۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۳/۲ میلی‌گرم روی، ۳/۱ میلی‌گرم مس،۳/۱ میلی‌گرم منگنز، ۳/۹ میکروگرم سلنیم، ۲۶۲ میلی‌گرم امگا ۳ و ۱۳۶ میلی‌گرم امگا ۶ است. که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد پسته یکی از دانه‌های روغنی بسیار مقوی و مغذی و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

دمنوش پسته هم مگه داریم؟

گذشتگان ما با دم کردن پوست سبز پسته به عنوان داروی دمنوشی استفاده می‌کردند تا حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دمنوش همچنین برای درمان اسهال نیز تجویز می‌شده ولی یکی از کاربردهای آن در مواقعی بوده است که شخصی دچار سکسکه‌های طولانی می‌شده. پوست آن را دم می‌گذاشتند و فنجانی از این دم‌کرده را به وی می‌دادند.

به روش قدیم، جوشانده برگ و پوست درخت آن می‌تواند به کسانی کمک کند که به دفعات دچار خارش در نواحی باسن می‌شوند.

مصرف پسته در دوران بارداری

پسته منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هایی مثل پلی فنلی، ویتامین E و کاروتن هست که سطح ایمنی بدن رو افزایش میده و به سلامت بیشتر شما کمک میکنه.

پسته حاوی مقداری مس هم هست که به سنتز گلبول های قرمز خون در دوران بارداری کمک میکنه.

همچنین از نکات مهم اینه که پسته دارای خواص ضد التهابی هست و مخصوصا به خانوم های بارداری که دچار درد مفاصل و یا تورم میشن کمک میکنه.

ویامین A و E موجود در پسته دارای خواص آتی اکسیدانی هست که به جلوگیری از عفونت ها کمک میکنه.

پسته منبع غنی از فیبر هست که میتونه درمان مناسبی برای یبوست باشه که خانوم های باردار اکثرا باهاش درگیر هستند.

همچنین پسته دارای اسید های چرب امگا 3 هست که به رشد مغز جنین بسیار کمک میکنه.

پسته و توانایی افزایش سطح ایمنی بدن

پسته سرشار از مس، منیزیم و انواع ویتامین های B است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری های متعدد پیشگیری می کند. همچنین دریافت مقادیر کافی از ویتامین B6 از طریق مصرف روزانه یک مشت پسته باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. ویتامین B6 برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین B6 منجر به ناکارآمدی سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت ها می شود. همچنین مصرف پسته به ساخته شدن مناسب سلول های قرمز خونی کمک می کند.

پسته یک دوست مهربان برای قلب

نتایج تحقیقات نشان می دهد که پسته به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیادی از چربی‌های تک اشباع‌نشده و فیتواسترول‌ها، توانایی اعجاب‌آوری در کاهش کلسترول بد خون (LDL) دارد. پژوهشی در مورد پسته که در «ژورنال تغذیه بالینی آمریکا» به چاپ رسیده، پسته را در زمره مواد غذایی کاهش دهنده سطح کلسترول قرار داده است. در این پژوهش، ۲۸ فرد بزرگسال دارای چربی خون بالاتر از سطح مجاز اما سالم، مورد مطالعه قرار گرفتند.

این افراد به سه گروه تقسیم شدند؛ رژیم غذایی گروه اول کم چربی ولی بدون مصرف پسته، گروه دوم سالم و به همراه یک وعده پسته (معادل ۱۰% از انرژی مورد نیاز در طول روز) در روز و گروه سوم سالم و به همراه ۲ وعده پسته در روز بود. در پایان بررسی، سطح LDL (کلسترول بد) تمام افرادی که از پسته در رژیم غذایی خود بهره می بردند کاهش پیدا کرده بود.

 

خواص پوست به ظاهر دور ریختنی پسته

پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است . برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آنرا داخل لگنی بریزید و شخصی را که این بیماری را درد برای چند دقیقه در آن بنشیند . باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود

خواب بدون قرص با صمغ پسته

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره هیدروالکلی صمغ پسته تاثیر مناسبی بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضداضطرابی و شلی عضلانی دارد که ممکن است این ترکیب در کاهش اختلالات انقباضی عضلات، بی‌خوابی و اضطراب مؤثر باشد.