کاوه سجادی‌حسینی کارگردان سینما و تلویزیون اظهار داشت: من هنوز به کلاس‌های بازیگری به صورت آنلاین تن نداده‌ام و فقط مجبور شدم کلاس‌های دانشگاه را برگزار کنم اما کلاس‌های آموزشی خارج از دانشگاه را به صورت آنلاین ادامه ندادم چرا که امکان این کار وجود ندارد.

سجادی‌حسینی خاطرنشان کرد: در کلاس‌های حضوری فیلم‌ها را بر روی پرده یا در تلویزیون‌های بزرگ برای هنرجوها نمایش داده می‌شوند و به صورت حضوری با نمایش فیلم تکنیک‌هایی چون مچ‌کات و... آموزش داده می‌شوند اما در آموزش آنلاین این امکانات فراهم نیست و نهایتاً اگر بخواهیم فیلمی هم نمایش دهیم با مشکل سرعت اینترنت و کوچک بودن صفحه نمایش مواجه هستیم که جزئیات در آن‌ها به چشم نمی‌آید.

او افزود: سینما یعنی جزئیات و هنگامی که نشود به جزئیات پرداخت آموزش به سمت درستی نمی‌رود. در آموزش آنلاین استاد سیبل می‌شود و شاگردان به راحتی می‌توانند در کلاس حضور نداشته باشند و فقط در برنامه آنلاین شوند. هر چند که این اتفاق به ضرر خود هنرجوها است اما استاد هم باید انرژی و انگیزه بسیاری برای آموزش در این شرایط صرف کند. آموزش آنلاین نمی‌تواند به همان کارکرد آموزش حضور را داشته باشد و بسیاری از موارد کنار گذاشته می‌شوند. ارتباط چشمی استاد و شاگرد وقتی از بین می‌رود موارد بسیاری مغفول واقع می‌شوند و کلاس آموزشی شبیه یک پادکست می‌شود که تعاملی در آن بین استاد و شاگرد وجود ندارد.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: البته همیشه مسترکلاس‌هایی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند که برای من هم جالب هستند و من این کلاس‌ها را دنبال می‌کنم و بعد از شیوع کرونا هم قطعاً این روند ادامه دارد. ما امروز در شرایط خاصی هستیم که شبیه به یک شرایط جنگی است و نمی‌توانیم انتظارات روزهای قبل را داشته باشیم و در این شرایط آموزش آنلاین واقعاً شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده است که اگر نبود دانشجوها از دروس خود عقب می‌ماندند و از طرفی برای اساتید هم بیکاری به وجود می‌آمد.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» تصریح کرد: برگزاری کلاس آنلاین برای آموزش بازیگری نمی‌تواند کارکرد چندانی داشته باشد و استاد فقط می‌تواند تئوری‌ها را مطرح کند. آموزش بازیگری نیازمند ایجاد فضای کلاس و انجام تمرینات عملی است. فضای کلاس، تعامل بین هنرجوها و تمرینات وقتی از بین برود امکانات بسیاری را از دست می‌دهیم و از طرفی اساتید هم وقتی ساعت‌ها در مقابل لب‌تاپ نشسته و درس می‌دهند دچار رخوت و خستگی می‌شوند. آموزش مجازی در مباحث تئوریک قطعاً در آینده گزینه مناسبی برای جایگزینی آموزش حضوری است اما آموزش دروس عملی را نمی‌توان به این شکل ادامه داد.

سجادی‌حسینی تأکید کرد: با همه این حرف‌ها با کلاس‌های آنلاین به هیچ‌وجه مخالفتی ندارم چرا که خودم هم این روزها مشغول تدریس از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین هستم. از اتفاقات خوب در کلاس‌های آنلاین می‌توان به غیبت کمتر دانشجوها اشاره کرد. به هر حال پس از برگزاری چند جلسه که افراد احساس کنند از کلاس عقب مانده‌اند، کلاس‌ها را دنبال می‌کنند و افراد حتی در شهرستان‌ها هم می‌توانند بدون هیچ مشکلی کلاس‌ها را دنبال کنند.

این کارگردان در پایان درباره عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در آموزش آنلاین گفت: متأسفانه اینترنت کشور ما ضعیف است و سرعت پایینی دارد. این وضعیت باعث شده تا بارها در کلاس‌های آنلاین شاگردان از برنامه ناخواسته خارج شوند و بعد در استمرار حضورشان خدشه وارد شود. قطعاً این وضعیت و در کنار آن عدم ارتباط مستقیم شاگرد و استاد مشکلاتی ایجاد می‌کند که بازدهی لازم در آموزش را به حداقل می‌رساند.