حمید مراوندی تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی "اتم" اعلام کرد که این برنامه در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای روزهای زوج ساعت 18 و روزهای فرد ساعت 19:40 روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. 

این برنامه را کاوه خداشناس اجرا می‌کند و محمد دلاوری، فریبا کوثری و پرهام دیباج جزو کارشناسان این برنامه‌اند. 

در این برنامه هر بار یکی از افراد یا گروه‌هایی را که موفق شده‌اند گره‌ای از منطقه خود را با همت و خلاقیت خود و همکاری حل کنند را به مردم معرفی می‌کنند.

پیش‌تر تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی به تسنیم  گفته بود: هدف برنامه تلویزیونی "اتم" شناسایی و معرفی الگوها و تجربه‌های موفق مردمی است که در زمینه حل مسائل و کمک به پیشرفت کشور فعالیت می‌کنند. 

 در اولین فراخوان این برنامه که از طریق شبکه‌های استانی صداوسیما در سراسر کشور و نیز شبکه‌های اجتماعی پخش شد، بیش از 3 هزار نفر شرکت کردند.

از میان این تعداد شرکت‌کننده در فراخوان، هزار مورد در مرحله اول ارزیابی، دارای شاخصه‌های تعیین شده شناسایی شدند تا در مرحله دوم برای انتخاب 310 الگوی برتر در سطح استانی به رقابت بپردازند.

ملاک‌های اساسی برای انتخاب هر فرد یا گروه به‌عنوان یک "اتم"، مردمی بودن، قابلیت تکثیر و توزیع بودن اقدامات و شیوه کاری الگوها و نیز شاخصه خلاقیت است.  ویژگی خاص این برنامه نداشتن محدودیت در حوزه‌های فعالیت برای اتم‌ها است؛ به این شکل که هر شخص یا گروهی که توانسته مسئله یا مشکلی را در هر زمینه‌ای از جمله سبک زندگی، محیط زیست، سلامت، اشتغال و یا هر حوزه دیگری در سطح خانواده، محله، شهر یا کشور با مشارکت دیگران و به‌شیوه‌ای خلّاقانه‌ حل کند.

حالا چرا نامِ این برنامه "اتم" است؟ این سؤال را محسن دوباشی طراح و تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی پاسخ داد: "اتم" مخفف الگوها و تجربه‌های موفق است و تلاش می‌کنیم موفقیت‌های مجموعه‌های مردمی را در حل مسئله‌های مردم شناسایی کنیم.