ضرورت حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص سبک زندگی شهدا به نسل آینده از جمله مواردی است که باید با جدیت در برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور به آن توجه شود و در این میان رسانه ملی از اهمیت و جایگاه ویژه تری برخوردار است.

در حقیقت این موضوع بر کسی پوشیده نیست که بازآفرینی زندگی شهدا در ابعاد و زوایای مختلف به خصوص از جنبه های معنوی آن در روند زندگی و منش جوانان مثمر ثمر خواهد بود. سبک زندگی شهدا برای نسل جوان درخور توجه است و بُعد انگیزشی و معرفی شهدا رابطه مثبت و معناداری در ارائه مناسب سبک زندگی خواهد داشت از این رو شاهد تولید و نگارش آثاری در حوزه معرفی شهدای نامدار کشور در رسانه ملی هستیم.

**تصویری از زندگی شهید باکری در «عاشورا»

مجموعه تلویزیونی «عاشورا» با موضوع زندگی «شهید باکری» در 7 قسمت تولید خواهد شد. تهیه کنندگی این سریال را ابوالفضل صفری که پیش تر هم ساخت آثاری متفاوت و استراتژیک را در کارنامه اش دارد، بر عهده دارد و هادی حجازی فر به عنوان اولین تجربه آن را کارگردانی کرده است.

این مجموعه در مرکز سیمافیلم ساخته خواهد شد و هادی حجازی فر علاوه بر کارگردانی سریال، ایفای نقش شهید باکری را هم برعهده خواهد داشت.

سریال هفت قسمتی شهید باکری به برهه خاص زمانی از زندگی تا شهادت این شهید و همراهانش می‌پردازد، سریالی که در آن هر قسمت از اثر به یکی از همراهان شهید باکری اختصاص دارد.

 

در این سریال لشکر عاشورا و رشادت های رزمندگان این لشکر مورد توجه است که برای بازسازی صحنه های مربوط به جنگ گروه سازنده با اعلام فراخوان برای بازی در نقش‌های مختلف این مجموعه، نزدیک به 7 هزار ویدئو از افراد مستعد و علاقه‌مند بازیگری دریافت کردند و از میان این تعداد، یک هزار و 800 نفر برای تست حضوری انتخاب شدند.

فیلمبرداری سریال هفت قسمتی «شهید باکری» به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری در حال انجام است و روزهای پایانی فیلمبرداری این کار صورت می پذیرد.

بعد از اتمام فیلمبرداری بخش‌های شهر تهران، فیلمبرداری در استان ارومیه ادامه داشت، پس از اتمام فیلمبرداری ارومیه و زنجان گروه تولید شهید باکری مشغول ضبط سکانس‌های جبهه در منطقه خوزستان شدند.

 

در نهایت 80 نفر از کسانی که تا حدودی به شهدای عملیات‌های بدر و خیبر شباهت داشتند توسط گروه کارگردانی پروژه تست بازیگری دادند و 40 نفر، منتخب نهایی برای کاراکترهای اصلی و فرعی سریال «شهیدان باکری» شناخته شدند.  

پیش از این نیز حجازی فر درباره سریال «عاشورا» گفته بود: ما هنوز درباره این سریال یک ذره با احتیاط حرف می زنیم. چون پروژه سختی است و حساسیت های خودش را دارد.

وی ادامه داد: روی پژوهش و نگارش راجع به زندگی ایشان تحقیقاتی شده و روی پژوهش و نگارش آن کار می کنیم.متن این سریال به نتایجی رسیده و درباره لشکر 31 عاشورا و بخصوص مهدی و حمید باکری است که بناست در 7 قسمت ساخته شود.

 

**شهید بروجردی

خبر ساخت سریال شهید بروجردی توسط حسین تراب‌نژاد به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور همزمان باسالروز آزادسازی خرمشهر  منتشر شد. شهید محمد بروجردی از شهدای هشت سال دفاع مقدس است که تاکنون بارها گروه‌های مختلف قصد ساخت سریال و فیلم سینمایی از زندگی شهید را داشتند که محقق نشده است.

بالاخره همزمان با تحقیق و پژوهش درباره این چهره نام‌آشنای دفاع مقدس، نگارش فیلمنامه سریال توسط حسین تراب‌نژاد آغاز شده است.

این شهید بزرگوار علاوه بر حضور موثر و مبارزات در وقوع انقلاب، بعد از انقلاب نیز وارد سپاه شد و از اولین افرادی است که سپاه را تشکیل داد و تا لحظه شهادت دلاورانه در جبهه‌ها حضور داشت.

در این سریال که در مرکز سیمافیلم تهیه و تولید می‌شود، تلاش شده است به دقت به حضور موثر این شهید در مقاطع مختلف توجه شود.کارگردان این اثر هنوز انتخاب نشده است.

**شهید صیاد شیرازی

خبر ساخت سریال شهید سپهبد صیاد شیرازی  همزمان با سالروز شهادت ایشان (21 فروردین ماه) امسال منتشر شد این سریال به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد آماده می شود.حسین حسنی سرپرستی نویسندگان این سریال را عهده دار است این سریال کار گسترده‌ای را به لحاظ تحقیق پژوهش می طلبد زیرا این شهید بزرگوار از بزرگان ارتش و جبهه‌های نبرد بود.

ایشان هم در انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع مقدس نقش عمده و بسزایی داشتند. برای تولید اثری درباره این شهید بزرگوار باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی یکی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در چند عملیات‌ در هشت سال دفاع مقدس حضور داشت. شهید صیاد شیرازی که در زمان جنگ تحمیلی فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به عهده داشت، در سال‌های پس از جنگ به جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح رسید و در نهایت در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ به دلیل ضربات متعددی که در زمان جنگ تحمیلی و در جریان عملیات مرصاد بر پیکره منافقین وارد کرده بود، توسط گروهک منافقین مقابل درب منزلش ترور شد و به شهادت رسید.

**شهید نادر مهدوی

سریالی با محوریت دلاوری‌های شهید نادر مهدوی هم در برنامه تولید مرکز سیمافیلم قرار دارد. مهدی شفیعی تهیه کننده این سریال در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس تاکید کرد: برای تحقیق و پژوهش این سریال با مراجعه به منابع مکتوب و همچنین گردآوری اسناد تصویری از شجاعت‌های نادر مهدوی و یارانش در رویارویی با نیروهای آمریکایی همچنین دفاع از حریم آبی کشور توسط دلاورمردان نیروی دریایی از مدت‌ها پیش آغاز شده و توسط مریم امینی به انجام رسیده است.

این سریال توسط داریوش مختاری که نویسندگی سریال‌های متعددی را برعهده داشته است، آغاز شده است. موضوع این سریال رویارویی با زیاده‌خواهی‌های آمریکا در خلیج‌فارس توسط دلاورمردان نیروی دریایی سپاه و ارتش با محوریت شهید نادر مهدوی و همرزمانش خواهد بود.

شهید نادر مهدوی فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار، وابسته به منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. وی ۱۶ مهرماه ۱۳۶۶ در جریان درگیری چندین ساعته با ناوها و هلی‌کوپترهای آمریکایی به شهادت رسید. نادر مهدوی یک فروند هلی‌کوپتر سوپرکبرا ارتش آمریکا را سرنگون کرد.

حال باید دید این آثار که هر کدام  توسط گروهی سازنده در حال پیگیری هستند چقدر می توانند در معرفی درست این شهدا به نسل جوان نقش داشته و موفق عمل کنند. پیش تر سریال شهید بابایی به کارگردانی یدالله صمدی با نام «شوق پرواز» در معرفی و بازنمایی زندگی آن شهید بزرگوار بسیار موثر بود و به تازگی پخش سریال «صبح آخرین روز» با محوریت زندگی شهید شهریاری در شبکه دو سیما به پایان رسید.