مجموعه «دست کی بالا» برای گروه سنی خردسال درحال تولید و پخش است. از شخصیت‌های اصلی برنامه، حضور مجری پیشکسوت، گیتی خامنه است که رنگ و بوی متفاوتی به برنامه بخشیده و والدین هم با توجه به شناختی که از این مجری با سابقه دارند، با برنامه ارتباط بهتری برقرار کردند.

شخصیت دیگر برنامه مجری جوان ودوست داشتنی، محمد رضا بهروز است که با انرژی خاص خود هم در اجرا به برنامه کمک می‌کند وهم با تغییر تیپ و شخصیت در نمایش‌ها و داستان‌های برنامه هنر آفرینی می‌کند.

در برنامه دوشخصیت عروسکی فانتزی به نام توتک و زاغک داریم. توتک از قصه‌ها و سرزمین‌های کهن وبا دانایی خاص به سرزمین «دست کی بالا آمده» و بصورت تن پوش نقش آفرینی می‌کند صدای توتک را فرزاد شیرمحمدی و شخصیت فانتزی و کلاسیک برنامه هم زاغک است بچه کلاغی که نازنین حقیری جای او صحبت می‌کند.

به بهانه ادامه پیدا کردن برنامه«دست کی بالا» به گفت‌گو با سید محسن مناجاتی تهیه کننده کار پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

هدف شما از ساخت برنامه «دست کی بالا» چه بود؟

از اهداف اصلی تولید برنامه «دست کی بالا» کمبود برنامه‌های آموزشی سرگرمی استاندارد برای مخاطب خردسال است. کودکان و به خصوص خردسالان در این شرایط جامعه خیلی مظلوم واقع شده‌اند این شرایط سنی می‌طلبد که بسیار شاداب و پرنشاط باشند و در بیشتر ساعات به بازی وسرگمی خاص خود بپردازند. در این شرایط سخت زندگی به واسطه خانه نشین شدن والدین و همچنین شرایط سخت اقتصادی، بچه‌ها خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و معمولاً در خانه‌های کوچک و آپارتمان‌ها محبوسند وبه ناچار بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های همراه اولین و بیشترین پرکننده اوقات فراغت آن‌هاست حرکت و جست وخیز معمولاً از بچه گرفته شده در کنار خانواده‌های نگران و آشفته کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند.

از اهداف اصلی تولید برنامه «دست کی بالا» کمبود برنامه‌های آموزشی سرگرمی استاندارد برای مخاطب خردسال است

بسیاری از کودکان از همین اندک سرگرمی بخاطر عدم توانایی مالی برای تهیه بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های همراه از آن نیز محرومند، به خاطر این مهم با جمعی از همکاران و باهمت مدیران شبکه دو سیما برنامه «دست کی بالا» تولید شد.

چه اندازه کودکان و مسائل آنها دغدغه اصلی شما بود؟

از آنجایی که شالوده ذهن کودک و نهایت جامعه در خردسالی بسته می‌شود نباید خردسال از این سن وارد مقوله‌های اجتماعی و گرفتاری‌های بزرگسالان شود.

بسیاری از خانواده‌ها مانند خود من در منزل کودک داریم واقعا در این شرایط سخت تربیت، آموزش و تفریح مناسب سن آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر است و از آنجایی که برنامه‌های شاد و پر هیجان کودک ویژه خردسال در رسانه تصویری کم تولید وپخش می‌شود، می‌طلبد که توجه خاصی به این موضوع شود.

                                                                                                                     

ما در برنامه شاهد حضور دو مجری هستیم از دو نسل کاملا متفاوت این تفاوت برای توجه بیشتر به خواسته‌های کودکان است یا جذب مخاطب از هر دو نسل؟

بر اساس آیتم‌هایی که برای برنامه و ارائه هر چه بهتر موضوعات مد نظر بود، شخصیت‌های برنامه وکارکترها نیز بر همین اساس طراحی و به برنامه اضافه شدند و از آنجایی که می‌دانستیم در کنار کودکان و مخاطب اصلی برنامه والدین نیز از جمله اصلی‌ترین همراهان برنامه هستند یادآوری دوران کودکی آن‌ها برای ما مهم بود وسعی شد دو مجری با دو کارکتر و شخصیت متفاوت در کنار هم به هنر نمایی بپردازند این مهم باعث می‌شود، والدین به همراه کودکان خود برنامه را ببینند. در ضمن ما می‌بینیم که هنر و تجربه مجریان با سابقه، مخاطب نسل جدید را هم به خود جذب کرده و مهمان‌های خردسال ما با ورود به استودیو سراغ گیتی خانم را می‌گیرند.

چرا برای اجرای این برنامه سراغ  خانم خامنه رفتید؟

معمولاً در طراحی اولیه برنامه آیتم‌هایی ارائه می‌شود که نیاز مخاطب را برآورده نمی‌کند. پس از طراحی برنامه و آیتم‌ها یکی از معدود افرادی که به برنامه «دست کی بالا» اعتبار هنری و شخصیتی و محتوایی می دادند خانم خامنه بودند.

سرکار خانم گیتی خامنه که قبول زحمت کردند و در برنامه بخش آموزش و بیان راه ورسم خوب بودن و زندگی بهتر را به زبان قصه و با زبانی شیوا و آرام بخش برای بچه‌ها و والدین توضیح می‌دهند والدین با توجه به شناختی که از ایشون دارند هم با برنامه بهتر ارتباط برقرار کردند هم اعتمادی خاص به برنامه و محتوای برنامه دارند.

فکر می‌کنید این برنامه تا چه اندازه در قالب محتوا درست عمل کرده است؟

شاید نتوان به طور دقیق بیان کرد که در ارائه محتوا چقدر درست عمل کردیم ولی با ارتباط نزدیکی که با مخاطب داریم می‌بینیم که مخاطبان از ساختار حرکتی ترانه‌های ما و رنگ و آب متفاوت برنامه استقبال کرده‌اند و عکس العمل آنها تقریباً خوب بوده و ما مصمم در بهتر شدن برنامه هستیم. 

توجه به برنامه کودک در سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آگاه هستیم که با توجه به خانه نشین شدن اغلب خانواده‌ها یکی از مباحث مهم در پرکردن اوقات بیش از اندازه و ناخواسته اوقات فراغت والدین دیدن برنامه‌های تلویزیون است. در کنار آن‌ها و به اجبار کودکان نیز با آنها همراه هستند به خاطر این موضوع می‌طلبد که رسانه ملی توجه بیشتری به نیاز مخاطب کودک داشته باشد وساعات بیشتری به پخش برنامه‌های کودک به خصوص خردسال اختصاص دهد اگر من تصمیم گیرنده بودم به یقین در فاصله هر برنامه بزرگسالی که شبکه‌های مختلف پخش می‌کنند یک برنامه کودک پر نشاط و کارتون‌های دوست داشتنی و زیبا حتی برنامه‌های سال‌های گذشته که نوستالژی بزرگترها هم هست را برای نشاط جامعه پخش می‌کردم.

اگر من تصمیم گیرنده بودم به یقین در فاصله هر برنامه بزرگسالی که شبکه‌های مختلف پخش می‌کنند یک برنامه کودک پر نشاط و کارتون‌های دوست داشتنی و زیبا پخش می‌کردم

وقتی شادی و نشاط در خانواده بیشتر باشد در جامعه نیز جاری می‌شود و افکار و نگرانی‌های موجود را کم و حتی ایمنی بدن را برابر بیماری بالا می‌برد. گروه کودک و مدیران شبکه دو در همین راستا از تولید برنامه «دست کی بالا» حمایت می‌کنند.

شما پیشتر هم سابقه ساخت برنامه با محوریت پرداختن به کودکان را داشته‌اید، فکر می‌کنید «دست کی بالا» از چه جنبه‌ای به تامین خواسته‌های کودکان پرداخته؟

از آنجایی که این برنامه برای سرگرمی، آموزش و تفریح و ورزش برای مخاطب خردسال طراحی شده، و با توجه به ساختار وتنوع آیتم‌ها و زیبایی دکور وجذابیت کارکترهای برنامه و محتوای مناسب توانسته تقریباً استانداردهای یک برنامه مناسب وجذاب را رعایت نماید.

از آنجایی که مجری این برنامه خانم خامنه است از باز خوردها و شنیده‌ها  فکر می‌کنید که پتانسیل آن را دارد که والدین کودکان را هم پای تلویزیون بنشاند؟

در برنامه «دست کی بالا» جمعی از هنرمندان دیروز و هنرمندان امروز برای بچه‌های دیروز( والدین ) و برای بچه‌های امروز ( کودکان ) برنامه تولید می‌نمایند. ما برای همراه کردن والدین با برنامه و برای بهتر شدن «دست کی بالا» ازسرکار خانم خامنه دعوت کردیم تا با صدای دلنشین و دوست داشتنی و شخصیتی آرامشان با ما همراه شوند و ایشان قبول زحمت نمودند و درواقع مخاطب دیروز را با ما همراه کردند.

برای همراه کردن والدین با برنامه و برای بهتر شدن «دست کی بالا» ازسرکار خانم خامنه دعوت کردیم تا با صدای دلنشین و دوست داشتنی و شخصیتی آرامشان با ما همراه شوند

از لحاظ تامین بودجه این برنامه تا چه اندازه مسئولین شما را همراهی کردند؟

تا به امروز مدیران محترم شبکه با این برنامه همکاری و همراهی خوبی از نظر تامین مالی داشتند و ما دغدغه مالی نداشتیم.