دریاچه وان در شرق ترکیه که به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی این کشور همواره به پرآبی مشهور بوده، این روزها با تأثیر از تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی، با افت شدید سطح آب مواجه شده است.

بر اساس آخرین تصاویر منتشر شده، با عقب نشینی آب در سواحل، جزایر جدید بزرگ و کوچکی در داخل این دریاچه پدید آمده که موجب شگفتی مردم شده است.

در پی خشکسالی شدید که از سال گذشته در مناطق شرقی و مرکزی ترکیه آغاز شده، آب بسیاری از سدها و دریاچه های دائمی این کشور به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

ذخایر آبی دریاچه وان همواره با میزان آب دریاچه ارومیه در شرق این پهنه آبی و در داخل خاک ایران مقایسه می شد، ولی کاهش بارندگی، موجب شده که نگرانی درباره سرنوشت مشابه دریاچه ارومیه نیز برای دریاچه وان افزایش یابد.

وان -ترکیه

بنا بر اعلام اهالی محلی، کاهش آب دریاچه وان از حدود 10 سال پیش آغاز شده و در یکسال گذشته سرعت گرفته است.

به گزارش روزنامه ترکیه، در پی کاهش آب دریاچه وان و کم عمق شدن آب حوضچه بندرگاه، قایق‌های ماهیگیری دیگر نمی توانند وارد بندر شوند و عملیات ماهیگیری در بنادر ساحلی این دریاچه دچار اختلال شده است.

بنا به اعلام رسانه های محلی استان وان، امسال آب دریاچه وان در سواحل 70 متر عقب نشینی کرده است. رسانه های ترکیه با اشاره به تداوم خشکسالی سال گذشته این کشور که کاهش 70 درصدی بارش را به دنبال داشت، اعلام کردند که در فصل پاییز امسال نیز مناطق شرقی این کشور با کاهش شدید بارندگی مواجه بوده است.

فاروق علاالدین اوغلو استاد گروه جغرافیای دانشگاه وان در مصاحبه با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که امسال سطح آب دریاچه وان بیش از 40 سانتیمتر کاهش داشته است.

دریاچه وان با مساحت 3 هزار و 755 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه داخلی ترکیه محسوب می شود که در غرب شهر وان و در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده است. این دریاچه 120 کیلومتر طول و 80 کیلومتر عرض دارد و با میانگین عمق 171 متر، از دریاچه های عمیق دنیا به شمار می رود. مساحت این دریاچه با وجود این که حدود 30 درصد کمتر از دریاچه ارومیه است، ولی به علت عمق بیشتر آب بیشتری دارد.

منبع: تسنیم