دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست روز شنبه در یادداشتی نوشت: برخی صاحب نظران این رکوردزنی را حاصل بی احتیاطی و کم توجهی به موازین پیشگیری و دلخوش کردن به پوشش واکسیناسیون می دانند.

به‌رغم واکسیناسیون بالا هم باید توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت کرد تا شاهد روند افزایشی تعداد مبتلایان یا مرگ ناشی از کرونا نباشیم.

اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان رکوردهای جدید در زمینه ابتلا، بستری و حتی مرگ ثبت کرده اند.

روند افزایشی کرونا در فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم آغاز شده و با توجه به‌ سردی هوا و افزایش تجمعات در محیط های بسته به علاوه کریسمس، زمستانی نگران کننده را برای اروپا ایجاد کرده است.

سی دی سی اروپا تزریق واکسن یادآور (بوستر) را به همه افراد بالای ۴۰ سال توصیه کرد و برخی از کشورهای اروپایی هم در حال انجام آن هستند.

کرونا در کمین ما هم هست

آنچه در روزهای اخیر در کشورهای اروپایی دیده می شود این موضوع را نشان می دهد که کرونا در کمین هموطنان ما هم است و همه باید مراقب باشند و پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

هرچند واکسیناسیون حداکثری لازم و ضروری است اما کافی نیست و هموطنان همچنان باید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمعات و فاصله گذاری را مدنظر قرار دهند.

تجربه کشورهای اروپایی نشان می دهد که هموطنان پس از تزریق واکسن، نباید دچار ساده انگاری شوند و توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند همانطور که در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه هستیم، ادامه این روند می تواند آسیب های جدی برای مردم به وجود آورد.

 مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ششم آذر ماه (شنبه) اعلام کرد: تاکنون ۵۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۳ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۳۷ نفر دُز دوم و ۹۴۸ هزار و ۱۶۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۵۸ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۳۲۴ هزار و ۷۸۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۶ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسید. در شبانه روز گذشته، در ۱۰ استان کشور، مرگ و میر صفر یا یک نفر گزارش شده است.

 

منبع: ایرنا