رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در صفحه توییترش درباره گفت و گویی که با معاونان وزرای امور خارجه روسیه و چین درباره توافق هسته ای داشته است، نوشت: همان طور که ژائو ما معاون وزیر امور خارجه چین درباره تماس مان با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، ما باید مشترکا و مصرانه در جهت رسیدن به یک راهکار دیپلماتیک موفقیت آمیز از طریق بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته ای]  تلاش کنیم. 

مالی پیش تر روز جمعه در پیامی توییتری درباره این گفت و گو نوشته بود: امروز صبح تماس بسیار سازنده‌ای با ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و "ما"، معاون وزیر خارجه چین داشتم. سه کشور درخصوص لزوم بازگشت به پایبندی کامل به برجام توافق قوی دارند. درحال همکاری با یکدیگر هستیم تا همان‌طور به دور هفتم مذاکرات (وین) نزدیک می‌شویم، با همسو کردن رویکردهای‌مان به این مسئله دست یابیم.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن(خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر(۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدفش از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است. 
دولت آمریکا نیز  گفته آماده مذاکره با حسن نیت برای رقم زدن بازگشتی دوجانبه با ایران به پایبندی به توافق هسته ای است. 

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. 

 

منبع: ایسنا