ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از دریافت دوز تقویتی کرونا با واکسن "اسپوتنیک لایت" خبر داد.
پوتین در نشستی با دنیس لوگونوف، معاون مرکز اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا امروز در جمع خبرنگاران گفت: "امروز به توصیه شما و همکارانتان، من یک تزریق دیگر با "اسپوتنیک لایت" انجام دادم."

پیش از این در خبرها امده بود که صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد که مجله پزشکی لانست مقاله‌ مرکز گامالیا درباره اثربخشی واکسن تک دوزی اسپوتنیک لایت که حاکی از اثربخشی و ایمنی بالای این واکسن است را منتشر کرده است. اسپوتنیک لایت به عنوان سومین واکسن روسی با استقبال مواجه شده است.

بر این اساس، صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در بیانیه ای اعلام داشت: "ما اعلام می کنیم که مقاله مرکز گامالیا درباره واکسن تک دوزی اسپوتنیک لایت در مجله پزشکی معتبر لانست منتشر شده است. بر اساس این مقاله این واکسن ایمنی بالا و ایجاد ایمنی هومورال و سلولی قوی از خود نشان داده است."

این مطالعه تأیید کرد که این واکسن در هر دو گروه کسانی که تا کنون به این بیماری دچار شده اند و کسانی که تا کنون به این بیماری دچار نشده اند، ایمنی قوی ایجاد می کند و اکثر عوارض جانبی ثبت شده در طول این مطالعه خفیف تا متوسط بوده است و این واکسن هیچ عارضه جانبی جدی ای نداشته است.

 

منبع: منیبان