در پی حادثه تیراندازی در شهر توسان در ایالت آریزونای آمریکا دست کم یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

فرد مظنون به تیراندازی، یک مرد ۳۵ ساله با هویت نامشخصی است که با گلوله پلیس مجروح شده و حال وی وخیم گزارش شده است.

این فرد حدود ساعت ۳:۴۵ بعد از ظهر به یک خودروی امدادی که در پی تماس با مرکز اورژانس به منطقه پارک داگلاس اعزام شده بود تیراندازی کرده است.

در این تیراندازی یک گلوله به سر راننده خودروی امدادی اصابت کرد و یک سرنشین این خودرو نیز از ناحیه سینه و بازو مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

هر دو نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند اگر چه شرایط راننده وخیم گزارش شده اما شرایط زن مسافر پایدار اعلام شده است.

این فرد سپس به مرکز آتش‌نشانی در فاصله یک مایلی می‌رود و به سوی آتش‌نشانان و همسایگان این مرکز شلیک می‌کند.

در این تیراندازی، یکی از همسایگان مرکز آتش‌نشانی به دلیل اصابت گلوله به سرش جان خود را از دست داده و یکی از افسران آتش‌نشانی نیز از ناحیه بازو مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. فرد دیگری نیز در نزدیکی محل تیراندازی از ناحیه سر مجروح می‌شود. هر دو نفر به بیمارستان منتقل شدند و شرایط آنها پایدار گزارش شده است.

شبکه ان‌بی‌سی گزارش داد که در جریان تیراندازی در مرکز آتش‌نشانی علاوه بر آنکه یک فرد کشته شده، سه کودک نیز مفقود شده‌اند.

ارتباط فرد مظنون با قربانیان این حادثه در مرکز آتش‌نشانی هنوز نامعلوم است.

فرد مظنون پس از تیراندازی در مرکز آتش‌نشانی از محل فرار می‌کند و پس از طی فاصله‌ای، خودروی خود را به خودروی پلیس می‌کوبد و شروع به تیراندازی به سوی افسران پلیس می‌کند و پلیس نیز متقابلا اقدام به تیراندازی به سوی فرد مظنون می‌کند.

در پی این تیراندازی فرد مظنون به شدت مجروح می‌شود اما افسر پلیسی که تیراندازی کرد مجروح نشد.

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان، ایالات متحده را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد: در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شود نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.  

علاوه بر این، آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی (۴۸ درصد) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً ضمن رونمایی از شش دستور اجرایی برای کاهش خشونت‌های مسلحانه، این حوادث را به بیماری مسری تشبیه و آن را مایه شرم‌ساری این کشور در سطح جهانی توصیف کرد.