تدروس آدهانوم روز پنجشنبه افزود: تحقیقات در مورد منشاء ویروس کرونا به دلیل نبود داده و اطلاعات کافی از اولین روزهای شیوع این ویروس در چین ، با مشکل مواجه شده است.  

یک تیم سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس سال جاری با همکاری دانشمندان چینی، حدود یک ماه در شهر ووهان تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و پس از پایان تحقیقات خود اعلام کردند احتمالا این ویروس توسط خفاش‌ها به انسان منتقل شده است.  

در بیانیه این تیم آمده است: احتمال گسترش این ویروس از طریق یک حادثه آزمایشگاهی بسیار کم است.  

با این حال آمریکا و تعداد دیگری از دانشمندان از این گزارش متقاعد نشده‌اند و به اتهامات خود علیه چین ادامه دادند.  

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: ما از چین می‌خواهیم شفاف باشد و همکاری کند. به دلیل میلیون‌ها نفری که جان خود را از دست دادند و با شرایط سختی مواجه شدند، ما باید بدانیم چه اتفاقی افتاده است.  

چین فرضیه فرار احتمالی ویروس از آزمایشگاه را "مزحک" دانسته و بارها اعلام کرده "سیاسی کردن" موضوع تحقیقات را با مانع مواجه می‌کند.  

مایک رایان کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: آدهانوم روز جمعه در خصوص فاز دوم مطالعات پیرامون ویروس کرونا توضیح خواهد داد.  

وی ادامه داد: ما به همکاری با همتایان چینی خود در این خصوص امیدوار هستیم و دبیرکل به اعضای سازمان جهانی بهداشت توضیح خواهد داد.  

جنز اسپانس وزیر بهداشت آلمان که روز پنجشنبه با آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت دیدار کرد نیز از چین خواست برای مشخص شدن منشاء ویروس کرونا همکاری بیشتری بکند زیرا تحقیقات در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.  

بر اساس این گزارش، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.