همزمان با تشدید حملات گروه طالبان در افغانستان، « عبدالله عبدالله »، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت که صلح «تنها با گفتن» تأمین نمی‌شود و باید طرف‌ها به‌‌صورت عملی اقدام کنند.

عبدالله امروز (سه‌شنبه، ۲۲ تیر) در نشست کمیته‌ زنان شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در کابل، گفت که جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان باید اقداماتی را در دست گیرند که دو طرف را برای رسیدن به صلح کمک کند.

وی تأکید کرد که گروه طالبان باید خواسته‌هایش را از طریق مذاکره مطرح کند. عبدالله افزود: مذاکره «جورآمد» است یعنی «در بین صددرصد خواست تو (طالبان) هم [پذیرفته] نمی‌شود و صددرصد خواست ما [دولت افغانستان] هم.»

وی گفت که دو طرف باید از این مرحله در روند صلح عبور و روی گام‌های بعدی آن باهم به نتیجه برسند. عبدالله عبدالله اما تأکید کرد که قدم آخری باید تعیین زعامت کشور براساس رأی مردم افغانستان باشد.

با این حال، او  گفت که اگر جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شود، دولت و ملت افغانستان باید از مردم دفاع کنند.

عبدالله افزود که هم‌اکنون افغانستان با همین شرایط قرار دارد،‌ ولی هنوز به نقطه‌ آخر نرسیده است. او اما خاطرنشان کرد که این موضوع به این معنا نیست که مذاکره با گروه طالبان قطع شود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان تأکید کرد: «معنا این است که ما متوجه وضعیت و اطراف خود باشیم. مذاکره را با تمام خلوص نیت پیش ببریم»

عبدالله همچنین گفت که دولت افغانستان هم‌اکنون هم آماده‌ مذاکره با طالبان است.

از سویی دیگر نیز، او افزود که در «روزهای نزدیک» قرار است نشستی میان هیأت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار شود. به گفته‌ عبدالله، این نشست در یک سطح دیگر غیر از سطح هیأت‌های کنونی دو طرف برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد که هیأت دولت افغانستان آمادگی برای شرکت در این نشست را دارد و با نیت پایان جنگ در افغانستان در آن شرکت می‌کند.

عبدالله عبدالله جزئیاتی بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

اما یک منبع در شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت که عبدالله قرار است در روزهای آینده در رأس هیأتی برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه برود. این منبع گفت که در ترکیب این هیأت، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور و نمایندگان اقوام مختلف کشور نیز شامل هستند.

در همین حال، شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‌اند که عبدالله قرار است روز جمعه هفته‌ جاری برای دیدار مستقیم با طالبان به دوحه برود.

این درحالی است که اخیرا اعضای طالبان به حملات‌شان در افغانستان شدت بخشیده‌اند. این گروه در حدود دو ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ شهرستان را سقوط داده‌اند.

افزون بر این‌ها، تعدادی از مناطق نیز به‌دست طالبان سقوط کرده است.