« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه به وقت محلی «اندرو سول» کمیسیونر امنیت اجتماعی این کشور را اخراج کرد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پیش‌تر از سول که یکی از مقامات منصوب « دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا بود، خواسته شده بود استعفای خود را اعلام کند اما او از این کار امتناع کرده بود.

یک مقام دولت آمریکا در این باره گفت، علاوه بر سول، معاون وی نیز که در دوران ترامپ در این سمت منصوب شده بود، به درخواست بایدن استعفا داده است.

بایدن «کیلولو کیجاکازی» را به عنوان سرپرست امنیت اجتماعی آمریکا انتخاب کرده و انتصاب او منوط به تأیید از سوی مجلس سنا خواهد بود.

سول که سال ۲۰۱۹ با رأی ۷۷ سناتور آمریکایی به این مقام رسیده بود، در مصاحبه با «واشنگتن پست» گفته است، این حکم اخراج و آنچه «سلاخی جمعه شب» نامید به رسمیت نمی‌شناسد و از روز دوشنبه کار خود را ادامه می‌دهد.

این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا طی حکمی اعلام کرده که بایدن می‌تواند به اختیار خود، سول را برکنار کند و دیوان عالی این کشور نیز از این رأی حمایت کرده است.

به گفته یک مقام کاخ سفید، سول در زمان خدمتش در این سمت، مزایای از کار افتادگی را سیاسی‌سازی کرده، سیاست‌های دورکاری که یک چهارم کارکنان از آن بهره‌مند بودند لغو کرده و روابط این نهاد با دیگر آژانس‌های فدرال را بازسازی نکرده بود.

او همچنین به عدم طراحی ایمن فضای کاری در راستای پروتکل‌های بهداشتی کووید-۱۹ و اقداماتی کاملاً مغایر با دستورکار بایدن متهم است.