« ماریا زاخارووا »، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد چندی پیش «مارک لیاتی» دیپلمات کنسولگری استونی در حالی که سعی داشت اطلاعات محرمانه را از یک شهروند روسیه دریافت کند، بازداشت شد.

زاخارووا تاکید کرد مسکو دیپلمات کنسولگری استونی را در لیست عناصر غیر مطلوب قرار داده و خواستار خروج او از خاک روسیه طی ۴۸ ساعت آینده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: طرف روسی اعتراض شدیدی به فعالیت‌های غیرقانونی لیاتی، که مطابق با وضعیت دیپلماتیک او نیست، کرده است.

زاخارووا همچنین به بیانیه‌ وزارت امور خارجه استونی مبنی بر بازداشت این دیپلمات واکنش نشان داده و اضافه کرد: این بیانیه دروغ و نادرست است.

او افزود: ما تاکید می‌کنیم مواضع تالین (پایتخت استونی) گستاخانه است، به خصوص که شواهد قانع کننده‌ای درباره فعالیت‌های غیرقانونی این دیپلمات کنسولگری استونی وجود دارد، چرا که او حین دریافت اطلاعات محرمانه از یک شهروند روس دستگیر شده است.

پیشتر با افزایش تنش‌ها میان روسیه و چند کشور اروپای شرقی، دیپلمات‌های روس از کشورهای «استونی، لیتوانی، و لتونی» اخراج شدند.

روسیه نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد مقامات این کشورها بدون شک در انتظار پاسخ روسیه هستند. دیپلمات‌های آن‌ها احتمالا در حال حاضر مشغول به حدس زدن درباره این هستند که کدامشان باید به کشور خود بازگردند.