یک دیپلمات ارشد ترکیه گفت که در قبال نقض توافق‌های صورت گرفته در زمینه استفاده از دریای «اژه» ازسوی یونان ساکت نخواهد ماند.

 به گزارش خبرگزاری «آناتولی» « تانژو بیلگیج » سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز جمعه گفت که ترکیه هرگز در قبال نقض توافقنامه بین آتن و آنکارا از سوی یونان در خصوص اعمال محدویت در بکارگیری از آب‌های بین‌المللی دریای اژه برای برگزاری رزمایش ساکت نخواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ترکیه افزود که آنکارا به توافقنامه سال ۱۹۸۸ در زمینه عدم برگزاری تمرین نظامی در دریای اژه بین ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر پاینده بوده است.

وی گفت که علیرغم هشدارهای ترکیه، یونان رفتار خود را تغییر نداده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود که ترکیه به یادداشت تفاهم با آتن پایبند است، اما انتظار ندارد که تخلفی را از یونان در این زمینه شاهد باشد.

این در حالی است که برخی مقام‌های نظامی ترکیه که به دلیل حساس بودن موضوع مایل به افشای هویت خود نبودند، گفتند با توجه به عدم پایبندی یونان به این معاهده، اینک ترکیه نیز محدودیتی برای برگزاری رزمایش در دریای اژه  در نظر نمی‌گیرد. ترکیه اعلام کرده که یونان در ماه مه یک رزمایش دریایی را در دریای اژه درست در روز ملی ترکیه برگزار کرد.

در آستانه دیدار سران ترکیه و یونان در روزهای اخیر نیز گارد ساحلی یونان از اقدام خطرناک و مزاحمت یکی از قایق‌های نظامی ارتش ترکیه در شرق دریای اژه خبر داد. گارد ساحلی یونان مدعی اقدام خطرناک یکی از قایق‌های نظامی ترکیه علیه یک شناور یونان در شرق دریای اژه  و نزدیک جزایر «لسباس» شد. گارد ساحلی یونان اعلام کرد که در این حادثه گشت ساحلی یونان آسیب جزیی دید، اما هیچکدام از پرسنل نظامی آسیب ندیدند.

سران دو کشور اخیرا در حاشیه برگزاری اجلاس سران ناتو در بروکسل در بلژیک مدعی تلاش برای فرونشاندن تنش‌ها و اختلافات دیرینه شده بودند.