وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه شنبه از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد.

به گزارش وبگاه «وزارت دفاع جمهوری آذربایجان» هدف از این تمرینات با مشارکت ناوهای جنگی،کشتی‌ها و تفنگداران دریایی انجام عملیات جنگی و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی و نیروهای دفاعی در بخش جمهوری آذربایجان در دریای خزر است.

این رزمایش دو مرحله‌ای همچنین به هدف ارتقا مهارت فرماندهان و در سازماندهی عملیات جنگی و مدیریت نیروها در نبرد طراحی شده است.

در مرحله اول این رزمایش که از سه شنبه آغاز شده، کشتی‌ها و قایق‌ها برای نبرد آماده می‌شوند و مین‌های شناور دشمن فرضی را از بین می‌برند. در مرحله دوم رزمایش انجام ماموریت‌های رزمی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی و خرابکاری در بخش جمهوری آذربایجان دریای خزر در نظر گرفته شده است.

بنابر اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان این رزمایش تا 23 ژوئن (چهارشنبه دوم تیر) ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی این کشور که در واقع  گارد ساحلی  با ماموریت تفحص و جستجو را دارد،  بر دفاع از زیر ساخت‌های انرژی در دریای خزر تمرکز دارد. یکی از دلایل جمهوری‌ آذربایجان در برکزاری این رزمایش‌ها نگرانی از عملیات تروریستی محتمل علیه تاسیسات انرژی در دریای خزر است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده تشکیل یگان‌های جدید همراه  با آموزش پرسنل مناسب و خرید کشتی و قایق را در این زمینه مد نظر دارد.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل اعلام کرد این کشور در حال تقویت نیروی دریایی خود در دریای خزر است. این کشور چندی قبل نیز از برگزاری تمرینات تاکتیکی در دریای خزر خبر داد. این تمرینات با استفاده از ناوگان و قایق‌های نظامی نیروی دریایی در آبهای ساحلی جمهوری آذربایجان در دریای خزر برگزار شد. هدف از برگزاری این تمرین ، حفاظت از میادین نفتی و گازی دریایی و نیز خطوط لوله زیردریایی اعلام شد.

یک مقام جمهوری آذربایجان پیشتر هشدار داده  بود که تشدید تنش با ارمنستان موجب آسیب دیدن زیر ساخت های انرژی در دریای خزر میشود .«الشاد ناصروف» معاون شرکت انرژی دولتی جمهوری آذربایجان در نشستی گفت که برخی زیرساخت‌های نفتی و گازی مجاور عملیات نظامی  بین باکو و ایروان قرار دارد.  این مقام جمهوری آذربایجان گفت، خطوط لوله نفتی باکو، تفلیس و جیهان، باکو ،و خط گازی باکو، تفلیس و ارزوم  در خطر است.