انتخابات ریاست‌جمهور سوریه چهارشنبه (دیروز) با رقابت سه نامزد برگزار شد و هم‌اکنون شمارش آرا در جریان است.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در همین خصوص گفت، سوری‌ها در داخل و خارج سوریه به جهان تأکید کردند که تنها خودشان، درباره حال و آینده‌شان تصمیم می‌گیرند و حرف خود را از طریق صندوق‌های رأی می‌زنند.

المقداد گفت: بیانیه‌هایی که چند کشور غربی درباره انتخابات در سوریه صادر کرده‌اند نشان می‌دهد آنها در جهان امروز زندگی نمی‌کنند و از واقعیت فاصله دارند. فقط سوری‌ها هستند که می‌‌توانند نظر خود را درباره انتخابات بیان کنند.

روز گذشته بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز هنگام انداختن رأی خود به صندوق گفت، ارزش نظر کشورهای غربی و آمریکا در خصوص سوریه «صفر» است.

المقداد ادامه داد، بیانیه‌های این کشورهای غربی به قطعنامه‌های سازمان ملل اشاره شده اما قطعنامه‌های مذکور، انتخابات در سوریه را منع نکرده است.

وی تأکید کرد، تنها کسی که می‌تواند به وضعیت در سوریه مشروعیت دهد فقط ملت آن در داخل و خارج هستند.

المقداد گفت: این نیروهایی که خود را دموکراتیک و سوری می‌دانند چرا به شهروندان سوری اجازه مشارکت در انتخابات را نمی‌دهند و با زور، سلاح، تهدید و کشتار مانع رأی دادن آنها می‌‎شوند؟ این به معنای خروج از صفوف ملی و اجرای خواست اسرائیلی-غربی-آمریکایی توسط آنهاست که نمی‌خواهد سوریه از جنگ تروریستی خارج شود.

دیروز نهاد موسوم به «خودمختاری کُرد» با انتشار بیانیه‌ای از بستن معابر مشترک با مناطق تحت کنترل دولت سوریه در شمال شرق این کشور خبر داد.

نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» وابسته به خودمختاری کُرد هم ادعا کرد که تسهیل‌کننده انتخابات سوریه نخواهد بود.

از سوی دیگر، «انیس فون دیر مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفته بود که انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه «باطل و غیرقانونی است».

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اظهارات مداخله‌جویانه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره انتخابات سوریه را محکوم و تأکید کرد که این انتخابات یک امر حاکمیتی مربوط به سوریه است و هیچ طرف خارجی حق دخالت در آن را ندارد.